Aviseringar
Rensa alla

Allt du behöver veta om Ungdomar.se!


Ämnesstartare

REGISTRERING
1) Max 1 registrering per person, IP-nummer och timme. Vi vet att detta blir ett hinder för två kompisar i skolan eller hemma som vill regga sig samtidigt men då får de helt enkelt vänta lite.

2) Max 5 postade inlägg/bilder per timme för nyregistrerade användare (nyregistrerad sedan 10 timmar). Efter 10 timmar är gränsen som förut 3 postade inlägg/bilder per minut.

3) Automatisk IP-ban på användare som fått sina konton låsta (i 12 timmar) och raderade användare (i 36 timmar). För att förhindra att omregistrering och nytt spam skall förekomma.

Vid avregistering
På grund av att vissa användare registrerar sig, skriver i forumet, avregistrerar sig och sedan registrera sig på nytt ligger alla användarnamn kvar sex månader efter avregistrering.

RSS
http://ungdomar.se/about_rss.php

FOTOALBUM
Varje användare får 10 MB att fördela sina fotografier och filer på.

GÄSTBOK
Behöver egentligen ingen närmare förklaring, alla vet vad en gästbok är 🙂 Vill du inte ha någon gästbok är det bara att strunta i att aktivera den. Detta gör du under dina inställningar.

MIN SIDA
Där kan du välja att visa dina senaste blogginlägg, fotoalbum, gästboksinlägg, filer och länkar direkt på din användarsida. dina inställningar väljer du vilka du vill visa. Där finns även möjlighet att dölja kön.

-------

FORUMFUNKTIONER

På Ungdomar finns flera formateringstaggar som kan användas i forumet, bloggen samt den egna presentationen.

Alla taggar skrivs med [ ]. Det skall inte vara några mellanslag inom hakarna. HTML tolkas av säkerhetsskäl inte.

För att formatera en text börjar man med en inledande [xx] och slutar med en avslutande [/xx].

Fetstil : [ b ] Fetstil [ /b ]

Kursiv : [ i ] Kursiv [ /i ]

Understruken : [ u ] Understruken [ /u ]

Dold text: Hemlighet : [ hidden ] Hemlighet [ /hidden ]

Definierad färg : [ color=red ] Definierad färg [ /color ] - Finns red, blue, green, yellow, pink, purple etc.

Hur tankar jag upp bilder?
För att bilägga en bild klickar man på knappen "Bläddra"/"Browse" vid sidan om fältet Bifoga bild. Man kan lägga till flera bilder till samma inlägg genom att Ändra inlägget. Bildfilen (jpg/gif/png/bmp) får vara på max 1MB när du tankar upp den, bilden skalas därefter automatiskt ner till 640x480 för att spara plats.
NB: Du måste ha validerat din emailadress (se nedan) för att kunna bilägga bilder.

Hur skapar jag en undersökning/poll?
En poll kan bara skapas genom sidan Ny diskussionstråd http://ungdomar.se/forum_add.php
Klicka på sektionen [Klicka hör för att skapa en poll] för att öppna upp inmatningefälten.
NB: Du måste ha validerat din emailadress (se nedan) för att kunna skapa en poll.

Hur ser jag senast skapade trådar?
http://ungdomar.se/forum.php?view=2

Hur ser jag vilka trådar jag skapat??
http://ungdomar.se/forum_user.php?type=1

Hur ser jag vilka trådar jag skrivit i?
http://ungdomar.se/forum_user.php?type=2
Denna sidar visar ALLA inlägg man gjort, inte bara vilka trådar man skrivit i.

Jag hittar inte mina favorittrådar!
http://ungdomar.se/forum_favorites.php

[bJag vill inte se Forum X-forumen!!
Klicka på http://ungdomar.se/forum_display.php och markera bort dom forum du inte är intresserad av.

Jag vill inte se alla avatarer!
Gå in på http://ungdomar.se/my_config.php och klicka bort Visa avatarer.

Jag vill inte se alla smileys!
Gå in på http://ungdomar.se/my_config.php och klicka bort Visa smileys.

Hur validerar jag min e-postadress?
Gå in på http://ungdomar.se/my_config.php och uppdatera din e-postadress. När du klickar "Spara" skickas det ut ett e-post till den angivna adressen med en unik verifieringslänk du måste klicka på.

Jag vill inte uppge min e-post!
Din e-postadress visas inte på sajten, annat är att du själva kryssar i det alternativet under Inställningar. Vi lämnar aldrig ut e-postadressen till någon annan.

Jag får inget mail!
1) Gå in och kolla att du verkligen skrivit rätt e-postadress (det är vanligt med felstavningar). När du klickar "Spara" skickas ett nytt verifieringsmail ut.
2) Gå in och kontrollera om din mailserver (t.ex. Hotmail) har städat undan verifieringsmailet som "Skräppost".

Jag får fel att Verifieringskod 'xxx' saknas eller är redan använd
1) Länken funkar bara en gång. Har du klickat på den en gång fungerar den inte mer.
2) Verifieringslänken är bara giltig i 24 timmar. Därefter måste en ny kod genereras.
3) Varje gång du klickar "Spara" så skickas en ny länk ut som ersätter den gamla. Detta mail ersätter tidigare utskickat mail. Det är bara koden i det sista mailet som fungerar!

OLIKA TYPER AV ANVÄNDARE

Medlem
När man registrerar sig på Ungdomar.se blir man Medlem. Man måste validera man sin e-postadress för att kunna skriva på sajten. Under de första 10 timmarna kan man dock bara posta 5 inlägg per timma. Därefter ligger gränsen på 3 inlägg per minut.

Medlem VIP
Har utgått tillsvidare men finns kvar för de som uppnått denna status.

Moderator
Moderator kan man bara bli genom att man blir utsedd av en administratör. För att ansöka mailar man en personlighetsbeskrivning till admin@ungdomar.se.

Skribenter
De användare som ingår i Ungdomar.se's redaktion kallas Skribenter. En skribent publicerar egna texter/artiklar, samt ansvarar för att godkänna och publicera andra användardartiklar som skickas in. En skribent blir också moderator per automatik, med modererar inte. För att ansöka om att bli skribent mailar man en personlighetsbeskrivning till admin@ungdomar.se.

Experter
De som svarar på Frågor & Svar är Experter. Experter utses av Ungdomar.se och har ett E efter sitt namn.

Ungdomar.se
Personer som på ett eller annat sätt har anknytning till Ungdomar.se benämns med ett U.

Admin
Finns bara ett fåtal och alla arbetar på Ungdomar.se. Admin kan man således inte ansöka om att bli.

Angående moderering på sajten
Nya UM5 ska vara en sajt där så många som möjligt trivs. Tyvärr finns det alltid ett fåtal användare som inte kan sköta sig utan utger sig för att vara någon annan, skriver svordomar, könsord, påhopp och andra otrevligheter.

I grund och botten gäller dom regler varje användare godkänt vid registreringen. Användare som inte sköter sig kommer bli bannade.

VARNINGSSYSTEM
På UM finns ett varningssystem som är baserat på en skala från 0 till 5 där 0 är ett mindre regelbrott och 5 är ett extremt eller grovt regelbrott. Olika regelbrott kommer att ges ungefärliga poäng, t.ex. grovt personangrepp kan variera från 4 till 5 poäng beroende på hur grovt det är. Uppnår man 10 poäng kommer man bli låst från UM ett visst antal dagar beroende lite på vad för olika regelbrott man begått, vid 15 kommer man bli låst en längre tid och vid 20 poäng kommer vi banna din användare permanent. Ni ser hur många varningspoäng ni har i den lilla informationsrutan längst ner till vänster på Min Sida samt på sidan som visar era eventuella varningar.

RUTINER FÖR MODERERING
Varning
Granskar anmälningar eller läser direkt i trådar för att sen varna.
Utformning på korrekt varning:
*Vad användaren bryter mot för regel.
*Antal poäng.
*Länk till regler.
*Uppmaning från moderatorn.

Låsning
*Poängen är uppnådd.
*Dubbelkonto.
*Extremt regelbrott.
*Attitydproblem gällande regler och hur man talar till moderatorer.

Ban
*Dubbelkonto(Det som är minst aktivt/senast registrerat.)
*Konstanta låsningar.
*Tidigare bannade användare.
*Extremt regelbrott. (Granskas av U/Admin)

Detta är grundläggande rutiner för moderering.

YTTRANDEFRIHET
På Ungdomar.se tillåter vi yttrandefrihet inom lagens gränser. Man får således framföra udda diskussioner, skriva knasiga och corny inlägg, ha åsikter och synpunkter som kan uppfattas som hemska och vidriga, men man får inte förtala, framföra hets mot folkgrupp (vare sig politiskt eller sexuellt), föreskriva olagligheter, förespråka sexuellt utnyttjande etc. Helt enkelt; använd sunt förnuft och respektera alla människor som vistas på sajten.

Riktigt elaka påhopp, meningslöst spammande, trådar eller inlägg som gäller reklam, självmordstips och liknande samt olagligheter raderas omgående. Se reglerna

Anmäla ett inlägg eller en användare
Vid varje skriven text på sajten och på användarsidorna finns en anmälningsknapp Image. Genom att använda den funktionen skickas information till våra moderatorer som kontrollerar anmälningen och, om det anmälda strider mot våra regler, agerar därefter. Denna funktionen kan inte användas för att kommentera på texter.

Forum PLUS
Denna sektion fungerar som en frågelåda för och från ungdomar. Forumen modereras ganska hårt till en informativ och trivsam nivå. Reglerna ska efterföljas och trådar och inlägg ska uppfattas som seriösa.

Forum X
Här finns diverse off-topic, klotter, ego-trådar etc. Reglerna, även vad avser attityd mot andra, ska efterföljas även här.

Texter och Berättelser
Här tillåts bara rena textinlägg samt eventullt intressanta kommenterar.

Övrigt
Trådar som inte passar in (dvs räknas som OT = Off topic) kommer flyttas, antingen till rätt forum, till Övrigt eller till Klotter.

Har du synpunkter
Har ni synpunkter på modereringen ska dom tas personligen med en av våra administrativa moderatorer, för tillfället Åtta och Xisco, i första hand och inte som en ny diskussion i forumet! Våra administrativa moderatorer markeras med Image.


   
Citera
Ämnesstartare

Bra text Thundercracker!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tobias:

Bra text Thundercracker!

Tack

Jag har bara sammanställt information och redigerat för att få lite fräscht i forumet sen skrivit lite nytt med hjälp av Alex. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra text!
Mn jag ser inget om använding av CAPS LOCK... win. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thundercracker:

Tack

vassego.
fast håller med det mopsen säger angående caps lock.


   
SvaraCitera
Åtta

Thundercracker:

Chattservern tillhandahåller dessutom ett öpppet API (för er som förstår sig på sånt) vilket ger möjligheten att skapa en egen klient, widgets eller gadgets för den programmeringskunnige.

Where? I say gief!


   
SvaraCitera

Åtta:

Where? I say gief!

Det var väldigt länge sedan någon lekte med det, Mario höll på längst vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanoninformation!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thundercracker:

Har du synpunkter

uppdatera och byta ut issen?


   
SvaraCitera

Ni borde lägga till en funktion som att radera inlägg på din egen tråd och att man borde kunna blockera personer.

Tack på förhand!


   
SvaraCitera

jag är ny här och undrar vad som menas med "bevaka tråden" när man vill starta en ny diskussionstråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Josse:

jag är ny här och undrar vad som menas med "bevaka tråden" när man vill starta en ny diskussionstråd.

Att du när du kommer in på sidan visas en symbol att den tråden du bevakar har blivit skriven i, slipper du leta upp tråden varenda gång du vill läsa i den.


   
SvaraCitera

ok. tack en katt [crazy]


   
SvaraCitera

hej jag igen [crazy] hur låser man en tråd så ingen kan skriva något mer i den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Josse:

hej jag igen [crazy] hur låser man en tråd så ingen kan skriva något mer i den?

inte meningen att de ska låsas om de inte är dumma på något sätt 🙂


   
SvaraCitera