Aviseringar
Rensa alla

Alternativ till demokrati?


Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Då ljög mina lärare och läroböcker ännu mer än jag trodde. 🙁

Ja.

Oligari är dock det su säger, en elit som styr. Och denna är inte en form av diktatur. Oligarki kan ironiskt nog förekomma bland en utåt kallad demokrati.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Hm, okej, konstigt...

Mjo faktiskt. :S

Kanske var förenklad version eller något...

passaro:

Ja.

Oligari är dock det su säger, en elit som styr. Och denna är inte en form av diktatur. Oligarki kan ironiskt nog förekomma bland en utåt kallad demokrati.

Okej, märkligt. ;S

Parlamentarism är ju i så fall oligari eftersom det är en elit som styr. Eller räknas det inte om den är "demokratiskt" vald?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lyssna på Platon. Platon är många fina, visa texter. Klart att filosoferna ska bestämma!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Parlamentarism är ju i så fall oligari eftersom det är en elit som styr.

Nah. Den räknas oftast som folkvald. Detta i en modern mening. Om man dock ser till senare historia så har det inte alltid varit som sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nah. Den räknas oftast som folkvald. Detta i en modern mening. Om man dock ser till senare historia så har det inte alltid varit som sådant.

Folkvald my ass.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Framtvingad eftersom alla alternativen är samma sak ju.

När alla partier har samma politik har man ju inget annat att välja på så då röstar man på minst sämsta. Är det "demokrati" så kan vi lika gärna ha diktatur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Folkvald my ass.

Haha. Beror på från land till land.

Sedan så spelar det in om det är en konstitutionell monarki eller ej.

Men jag skulle gå så långt att påstå att USA är en oligarki. Även om de fortfarande har idén om Montesquieu's maktdelningslära. Men faktum är ju att pengarna styr valen. De med mer pengar - mer makt och därav mer inverkan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Haha. Beror på från land till land.

Mja, tror aldrig jag skulle kunna kalla parlamentarismen demokratisk. [rolleyes]

passaro:

Sedan så spelar det in om det är en konstitutionell monarki eller ej.

Aha okej.

passaro:

Men jag skulle gå så långt att påstå att USA är en oligarki. Även om de fortfarande har idén om Montesquieu's maktdelningslära. Men faktum är ju att pengarna styr valen. De med mer pengar - mer makt och därav mer inverkan.

Så är det ju iofs i hela den kapitalistiska västvärlden. [crazy]

Politerna gör ju allt för att få lite rövkuk av storföretagen.


   
SvaraCitera

standby:

lyssna på Platon. Platon är många fina, visa texter. Klart att filosoferna ska bestämma!

Usch äcklig idealist...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Republik
Landet styrs av en stark grundlag.

Men man måste ju ändå bestämma vad grundlagen ska innehålla för någonting, och sedan måste man ju se till att den upprätthålls. Så någon/några måste ju ändå fatta de besluten?


   
SvaraCitera
Exner

Slavery - gets shit done

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

z i n:

Så någon/några måste ju ändå fatta de besluten?

Se Montesquieu's maktdelningslära.


   
SvaraCitera
Exner

passaro:

Se Montesquieu's maktdelningslära.

Här kommer pro-amerikanen - som bor inom varje kommunist - fram. 🙂

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Här kommer pro-amerikanen - som bor inom varje kommunist - fram. 🙂

Nej. Det var inget pro-amerikanskt med det. Förövrigt har de sedan länge gått från den grund de började på.[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Se Montesquieu's maktdelningslära.

Vad är din poäng?


   
SvaraCitera