Aviseringar
Rensa alla

Alternativ till flashgalleriet på startsidan


Åtta
Ämnesstartare

Då jag och många med mig får allergiska reaktioner av stora flashgrejer så har jag utvecklat ett icke-flashbaserat alternativ till galleriet som finns på framsidan av UM. Min lösning är istället baserad på vanlig sketen HTML och CSS2, samt en dos jQuery.

Mitt exempel finns att titta på här: http://www.blastfromthepast.se/.trams/umviewer/

(Nedan en statisk bild av hur det ser ut)
Image

Som ni kan se så fungerar det i princip likadant som UMs nuvarande galleri, med undantag för att jag tagit bort de meningslösa höger-/vänsterpilarna, då jag betvivlar att någon någonsin använt dem, samt att jag använder en scrollning från vänster till höger istället för att fade:a som det görs idag. Detta är givetvis saker som går att implementera förhållandevis smärtfritt med jQuery, vilket UM redan använder sig av.

Några fördelar med detta framför Flash:
- Användare utav 64-bitars Linux slipper att en eller flera utav deras kärnor går upp i 100%.
- Sökmotorspindlar kan indexera allt innehåll.
- Inget användande utav Flash, vilket inte stöds på alla plattformar (t.ex. iPhone)
- Snabbare laddning utav sidan, då mitt exempel väger in på ungefär 7kb (+ bilder)
- Användare kan öppna nyheterna i nya tabbar, om de så önskar.

Jag är villig att låta Youmeet använda det här helt kostnadsfritt ([party]), och t.o.m. låta det vara en del utav UM-plattformspaketet som de säljer. Jag skulle bara känna mig glad att slippa se Flash varje gång jag loggar in. Att använda det till sånt som är mindre avancerat än uppspelning av video eller spel är bara sååå 2007!

Alexander Danling:

AJAX är för bögar och frireligiösa.

Marcus M:

Vadå Flash? Jag trodde att alla använde Lynx?

Erik Nahlén:

Jag är snäll och eh... Kan slå de andra ansvariga om de inte lyder Åtta.


   
Citera

Vore bra då galleriet inte funkar med min mobil browser [sad]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

McLuver:

Vore bra då galleriet inte funkar med min mobil browser [sad]

Prexakt. Och alla som hänger med i pretentiösa och överdramatiska IT-kretsar vet att mobil browsing kommer att bli nästa THING!


   
SvaraCitera

Åtta:

Användare kan öppna nyheterna i nya tabbar

Ja, tack. Försöker mig på detta minst en gång per dag eftersom jag ständigt lyckas glömma att det ej fungerar.


   
SvaraCitera

Gud vad tråkigt det skulle vara om alla sidor tog bort allt det onödiga.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Macktorsken:

Gud vad tråkigt det skulle vara om alla sidor tog bort allt det onödiga.

Vem har talat om att ta bort något?


   
SvaraCitera

Åtta:

Vem har talat om att ta bort något?

Pilarna? [sad]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Macktorsken:

Pilarna? [sad]

Ah, ja. Den egentliga anledningarna till att jag tog bort dem var att jag inte orkade implementera dem. Med mitt ursprungliga upplägg så skulle det bli så omständigt, speciellt som jag egentligen inte kan Javascript för fem öre. [blush]

Jag får skylla på att jag har ont i huvudet.


   
SvaraCitera

Åtta:

Prexakt. Och alla som hänger med i pretentiösa och överdramatiska IT-kretsar vet att mobil browsing kommer att bli nästa THING!

Tycker dom borde släppa en mobilanpassad version av um, finns ju typ på alla andra sidor [crazy]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

McLuver:

Tycker dom borde släppa en mobilanpassad version av um, finns ju typ på alla andra sidor [crazy]

Om man strukturerar sin sida korrekt med CSS så ska det oftast inte behövas någon specialanpassad sida för mobiler. Men UM är uppbyggd på en helvetisk massa nästlade tabeller (källkoden har fler än en gång gjort mig katatonisk), vilket gör att mobiler får svårt att visa den på ett bra sätt.

Men det är inte det tråden handlar om. Tråden handlar om varför det vore skitbra att använda min lösning istället för Flash. [no-no]


   
SvaraCitera

flash håller ändå på att dö! på det här viset blir youmeet internets avantgarde!

öh, kommer adblock att fungera mot html? känns som en skum sak att blockera liksom.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

trams:

öh, kommer adblock att fungera mot html? känns som en skum sak att blockera liksom.

Inte för att jag förstår varför du skulle vilja blockera det, men du kan ju blockera bilder precis som vilka andra som helst.


   
SvaraCitera

Åtta:

Inte för att jag förstår varför du skulle vilja blockera det, men du kan ju blockera bilder precis som vilka andra som helst.

inte jag heller nu när jag tänker efter, jag är trött (ifall du får skylla på din huvudvärk, så!). men jag syftade förstås på reklamen, dock innan jag kom på att de troligen fortfarande kommer att vara flashbaserade.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

trams:

men jag syftade förstås på reklamen, dock innan jag kom på att de troligen fortfarande kommer att vara flashbaserade.

Ah, ja. Den flash-reklam som de kan tänkas ha påverkas inte. Men den blockerar jag redan, så det stör mig ej. Nyhetsgalleriet vill jag dock kunna se, så det kan jag inte blockera.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag får skylla på att jag har ont i huvudet.

Ah, okej okej.


   
SvaraCitera