Aviseringar
Rensa alla

anarkism, vad är det? [läs för er som tror att anarkism bara är att döda staten]


Herregud. Intressant att man vill gå från ett industrialiserat, utvecklat land med väldigt bra system för sjukvård, arbetslöshet och utbildning m.m. till ett kaos med stenålderslogik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

var det mest enfalfiga, för 1000 år sen skulle nog ingen tro att vi nånsin skulle flyga 10 000m över havet. alltså är det poänglöst att försöka

Nu är det väl visserligen så att mänskligheten utvecklas.. och inte tvärtom [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Nu är det väl visserligen så att mänskligheten utvecklas.. och inte tvärtom

människan har utvecklats marginellt på 1000 år o dessutom kan ditt resonemang lika gärna försvara kunskap av anarkism o anarkokapitalism


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

människan har utvecklats marginellt på 1000 år

Mänskligheten var kanske ett dumt ord. Men det innefattar mer än den biologiska utvecklingen som du antagligen syftade på. Jag menar all utveckling i samhället som människan har bidragit till. Vi kommer aldrig någonsin gå åt det andra hållet frivilligt. Så därför är läran om anarki totalt onödig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vi kommer aldrig någonsin gå åt det andra hållet frivilligt.

mkt vi gått på motvilligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

mkt vi gått på motvilligt

Dock inget som går i motsatt håll med utvecklingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Dock inget som går i motsatt håll med utvecklingen.

det där är ju en smakfråga, jag anser att liberalism är ett steg för utveckling


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

det där är ju en smakfråga

Vad anser du att vi har tvingats gå med på motvilligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Vad anser du att vi har tvingats gå med på motvilligt?

koldioxidutsläpp var skitbra i början. knappast något vi stödjer idag. EUs jordbruksbistånd var oxå jättebra sa man, blev inte som man tänkt sig osv osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

koldioxidutsläpp var skitbra i början. knappast något vi stödjer idag. EUs jordbruksbistånd var oxå jättebra sa man, blev inte som man tänkt sig osv osv.

Men frågan kvarstår ändå.. gick vi MOTVILLIGT med på det ? Och försöker vi inte göra något åt saken nu?

Men visst.. om du anser att det är lönt att gå till ett anarkistiskt samhälle för att sedan inse sitt misstag och återgå till det vi har idag, så go for it. Jag kommer däremot inte gå med på det frivilligt kan jag säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

anarki är helt enkelt ett samhälle utan härskare och hierarkier, jag ser inte hur det skulle vara så svårt att förstå. total jämlikhet är iaf något jag står för.

sedan att jag inte tror på det i praktiken då människor i allmänhet är korkade, det är en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

anarki är helt enkelt ett samhälle utan härskare och hierarkier, jag ser inte hur det skulle vara så svårt att förstå. total jämlikhet är iaf något jag står för.

många tror att bara döda staten så är man anarkist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

många tror att bara döda staten så är man anarkist

jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att man måste "döda" staten. avskaffa staten som administrativ konstruktion, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

avskaffa staten som administrativ konstruktion, eller?

korrekt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lacostekrokodilen:

korrekt

jo, det måste man. inte i anarkokapitalism, nej, men som tidigare nämnt så är ju anarkokapitalism knappast anarkism.


   
SvaraCitera