Aviseringar
Rensa alla

Ancient Domains of Mystery (ADOM)


Ämnesstartare

Någon annan här som spelat/spelar ADOM? Har spelat det periodvis i fem år nu, bara klarat spelet två gånger - och då medelst småfula metoder (och sånt som ses som fusk) och trix och med hjälp av en ganska utförlig guide till div. olika företeelser.

För er som är oinvigda är ADOM ett rogue-like, som Nethack, Rogue och DoomRL. De kännetecknas av:
- De är ASCII-baserade i första hand, eller är baserade på stillbilds-"rutor" som rör sig, likt ett brädspel.
- Slumpmässigt skapade grottor.
- Turbaserat system
- Normalt sett permadöd. När du dör är du död och spelet tar bort ditt save.

Nu fuskar jag lite och gör backups på mina saves att återställa om jag dött, då jag helt enkelt finner det FÖR svårt annars. Förr eller senare ska man väl klara det på hederligt sätt, men men...

ADOM är sketanice för att det är rätt öppet gameplay, lite smått sandboxaktigt, och för att det finns SÅ MYCKET SAKER ATT GÖRA, typ. Och för att man metagamear så in i helvete. Och för att det krävs skillz för att klara det. Notera att trots att jag fuskar tog det mig fyra år att klara spelet första gången, och ytterligare ett halvår år att klara det en andra gång.

Spelet vill döda en. Hela tiden. HELA TIDEN. Och det har hänt att man blivit förbannad över en meningslös eller oväntad död... Vilket bara gör att man känner än mer att JAG MÅSTE KLARA DET, eller att man blir gladare när man faktiskt känner att man kommit långt.

Så, någon annan som spelar, eller har spelat, eller vill spela nu när jag frälst er med old-school-grafik och illvillighet?

Här finns spelet för de som vill.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

KingGurka:

Aldrig spelat, tänker testa! (Du röstade på detta alternativ)

När jag orkar efter några kaffe[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Screenshots:
Image
Image

Fanart:
Image
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har lirat både adom, nethack och liknande förut men är inte jätteinsatt. Har inte varvat någon av dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gibbs:

När jag orkar efter några kaffe[wink]

Do it! 😀
Är fett värt.

Se till att skaffa mat bara. Lätt att svälta ihjäl fort när man är nybörjare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min senaste rollfigur:

elvenpaladin.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En snabb död 🙁 Startade dock med fyra i styrka, så kunde knappt slå folk alls.

mindcrafter.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogue-likes är rätt jävla jobbiga. har en tendens att fastna i dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

rogue-likes är rätt jävla jobbiga. har en tendens att fastna i dem.

Och adom är det bästa av dem alla.
Har ärligt talat haft svårt att fastna i andra på grund av irriterande och svårförstådda knappupplägg och enkelspåriga tråkiga grottor. Gillade Moria i några dagar och Nethack har man väl lagt en vecka eller två på, men inget annat har kunnat binda mig i flera år som ADOM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Och adom är det bästa av dem alla.

har inte testat det. kanske gör när jag skaffat mig en lämplig dator för det.

det är roligt, för det låter som att jag är ute efter att uppgradera för att möta systemkraven. i själva verket är det inte så, men det känns som att roguelikes gör sig bättre på en netbookliknande sak, och en sådan står på inköpslistan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

men det känns som att roguelikes gör sig bättre på en netbookliknande sak, och en sådan står på inköpslistan.

Vill helst ha ett redigt tangentbord när jag spelar roguelikes, eftersom hela tangentbordet inkl. numpad används, men det går ju att spela på laptop med via FN-lock och är inte så jobbigt. Men får jag välja tar jag hellre ett rejält tangentbord med numpad.


   
SvaraCitera

eeehh får ont i huvudet av alla prickar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Vill helst ha ett redigt tangentbord när jag spelar roguelikes, eftersom hela tangentbordet inkl. numpad används, men det går ju att spela på laptop med via FN-lock och är inte så jobbigt. Men får jag välja tar jag hellre ett rejält tangentbord med numpad.

har tänkt satsa på en thinkpad x40 eller närliggande, de har rätt okej tangentbord. dock inte fullstort, av uppenbara skäl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SOOOORG [cry][cry][cry]

BDF, the trollish barbarian, was killed by a swamp hydra.
He scored 41274 points and advanced to level 9.
He survived for 0 years, 8 days, 4 hours, 37 minutes and 59 seconds (18924
turns).
1 companion was killed during his adventures.
BDF visited 39 places.

He ended his adventuring life on the first level of some strange dwarven
caves.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

Aldrig spelat, tänker testa! (Du röstade på detta alternativ)

Eventuellt. Lät roligt. 😀

Men just nu spelar jag annat.


   
SvaraCitera