Aviseringar
Rensa alla

And Another Thing...


Sned
 Sned
Ämnesstartare

Som vissa kanske känner till så har den aningen felbenämnda trilogin Liftarens guide till galaxen nu blivit än mer felbenämnd då den sjätte boken And Another Thing... publicerades för bra precis en vecka sen. Den är skriven av Eoin Colfer som tidigare bland annat skrivit Artemis Fowl-böckerna (som jag möjligtvis tidigare har hört talas om, kanske) och har blivit "godkänd" av den (smått gudomlige) Douglas Adams änka Jane Belson.

För att sluta upp med snyggskrivandet och komma någonvart, jag fick denna boken i brevlådan idag, men jag är otroligt tveksam om jag faktiskt vågar läsa den. Det känns nästan lite farligt, som om att den kommer att förstöra alla mina lyckliga minnen från de första fem böckerna.

Har någon läst den? I alla fall börjat? Vågar jag?


   
Citera
Ämnesetiketter

Jag kommer inte att läsa den, begriper inte varför den ens finns, tyckte att Douglas Adams visade ganska tydligt att han var klar med serien med tanke på slutet i sista boken


   
SvaraCitera
Sned
 Sned
Ämnesstartare

Håller med. Ändå.. något lockande.


   
SvaraCitera

Har börjat läsa den, rätt kul än så länge. Har dock inte kommit så långt pga tidsbrist. Eftersom jag älskar både Colfer och Adams tycker jag att detta är väldigt kul, så jag är ju partisk förstås. Men visst, det kändes ju rätt skumt när man fick reda på det först för sisådär ett år sedan. Fast nu tänker jag som så att det är mer som ett trevlig alternativ sidogrej, inte det ultimata, officiella slutet och gillar man inte den kan man ju bara ignorera den.

EDIT: Och angående varför den blev skriven så sa Adams att han var missnöjd med det deppiga slutet och hade planer på en sjätte del, men nu eftersom han är död så har Colfer fått skriva den.


   
SvaraCitera
Sned
 Sned
Ämnesstartare

Insert name here:

EDIT: Och angående varför den blev skriven så sa Adams att han var missnöjd med det deppiga slutet och hade planer på en sjätte del, men nu eftersom han är död så har Colfer fått skriva den.

Jo, enligt hans biografi så var han väl så trött på hela serien, och alla deadlines som kom med alla avtal runt den, att när han hade kommit till femte boken så hade han knappt några idéer kvar och ville bara... avliva den. Vilket kanske blev lite dumt.

Aja, du har nog övertygat mig att jag ska göra ett försök ändå, tacktack [smile].


   
SvaraCitera

Sned:

Jo, enligt hans biografi så var han väl så trött på hela serien, och alla deadlines som kom med alla avtal runt den, att när han hade kommit till femte boken så hade han knappt några idéer kvar och ville bara... avliva den. Vilket kanske blev lite dumt.

Det stämmer, men i efterhand så ångrade han sig.


   
SvaraCitera
Sned
 Sned
Ämnesstartare

Insert name here:

Det stämmer, men i efterhand så ångrade han sig.

Ja, nu kommer jag ihåg. Tror det står något om det i The Salmon of Doubt med, i samband med det första kapitlet till en tredje Dirk Gently-bok. Att han inte riktigt kom någonvart och hade istället uttryckt att en ny Liftarebok, som han kände hade avslutats lite.. fel, nog skulle passa bättre för hans idéer... men så gick det ju som det gick.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera