Aviseringar
Rensa alla

Andra världskriget - hjälp


Ämnesstartare

Jag har en resterande fråga som min lilla tonårssjäl hade behövt hjälp att tragglas med.

1. Tyskarna fick under slutet av mars 1940 underrättelser om att britterna och fransmännen höll på att koka ihop en plan som allvarligt skulle skada den tyska ekonomin och krigsansträngningen. Vad planerade Storbritanien och Frankrike samt vilken åtgärd vidtog tyskarna för att hindra dem? (Jag misstänker att det handlar om när Hitler invaderar Norge, men är ej säker)


   
Citera
mynona

Nä det där kan inte jag alls trots att jag är historienörd

* inte till hjälp men sagt för att det är bra för mig =S *

men tror samma som du


   
SvaraCitera

Tror det kan ha att göra med den svenska malmen som exporterades till tyskland vid detta tillfälle via norge ner till den tyska tungindustrin.

men vet ej egentligen, hoppas det kan ge dig riktlinjer.


   
SvaraCitera

Kan knappt någonting om andra, första tycker jag är mer intressant.

En plan till att skåda a* ekonomin.. Hmm. Kan det handla om att övertaga någonting som ger stor och viktig vinst? Mineraler var stort för Tyskland på den tiden. Norge hade sådant om det var det du menade? April 1940 gav dom sig på varandra... 
Kan det ha med att göra angående tungt vatten som tyskarna framställde i Norge för att använda vid kärnvapen? Tyskarna hade satsat stora pengar på sådan forskning och jag vill minnas att norrmännen kontaktade britterna angående detta och norrmännen genomförde en sänkning av det fartyg som fraktade detta tunga vatten till Tyskland.  Men vi vet inte ens om det är Norge det rör sig om? Har ni ingen bok? Fråga läraren vad det handlar om om du inte kommer på det. Tror inte att det är det jag skrev som är svaret men det var någonting iallafall. 


   
SvaraCitera

Det var nog planen om att bomba skiten ur Tyskland. De tog inte över Sverige för att se till så de kunde få mineraler från oss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:
Kan knappt någonting om andra, första tycker jag är mer intressant.

En plan till att skåda a* ekonomin.. Hmm. Kan det handla om att övertaga någonting som ger stor och viktig vinst? Mineraler var stort för Tyskland på den tiden. Norge hade sådant om det var det du menade? April 1940 gav dom sig på varandra... 
Kan det ha med att göra angående tungt vatten som tyskarna framställde i Norge för att använda vid kärnvapen? Tyskarna hade satsat stora pengar på sådan forskning och jag vill minnas att norrmännen kontaktade britterna angående detta och norrmännen genomförde en sänkning av det fartyg som fraktade detta tunga vatten till Tyskland.  Men vi vet inte ens om det är Norge det rör sig om? Har ni ingen bok? Fråga läraren vad det handlar om om du inte kommer på det. Tror inte att det är det jag skrev som är svaret men det var någonting iallafall. 

Jag har för mig det handlar om järnmalmen.


   
SvaraCitera

Pundarjävel:

Jag har för mig det handlar om järnmalmen.

Har du inte kvar arbetsmaterialet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:

Har du inte kvar arbetsmaterialet?

Jag skrev inget specifikt om det.


   
SvaraCitera

Pundarjävel:

Jag skrev inget specifikt om det.

Jag menar, är det en skoluppgift? Har du ingen bok eller papper som du kan hitta svaret i? Det låter luddigt av en fröken eller magister all ställa en fråga, som man inte vet vart man skall finge reda på den någonstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xuzkie:

Jag menar, är det en skoluppgift? Har du ingen bok eller papper som du kan hitta svaret i? Det låter luddigt av en fröken eller magister all ställa en fråga, som man inte vet vart man skall finge reda på den någonstans.

Det är en skoluppgift ja. Läraren gick igenom det på tavlan som vi skulle anteckna och pratade kring det. Några böcker eller papper fick vi dock inte ta nytta av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en till.

Västfronten var i princip stel fram till krigsslutet. I öster gick kriget bra för tyskarna. Det var politisk oro i Ryssland. Tyskarna tänkte utnyttja denna oron för att slå ut ryssarna ur kriget så de kunde koncentrera sig mot britterna och fransmännen. Vilken smart plan tänkte tyskarna ut? Fungerade den?


   
SvaraCitera

De flesta har skrivit tokigheter som att den svenska järnmalmen hade färdats via Norge osv.
Det vore bara krångligt att skicka järnmalmen till Norge för att sedan skicka den till Tyskland, våran malm färdades via Sverige och sedan med båt.
Nazityskland tog över Danmark och Norge för att få större kontroll över Atlanten så kan kunde stoppa Sovjetiska u-båtar m.m.

Att den där planen som kunde skada Tysklands ekonomi var nog på 20-30talet iom versaillesfreden (felstavat) som man straffade Tyskland med skulder som skulle ta dem lång tid att betala av plus att man anklagade dem för skulden för 1a världskriget.


   
SvaraCitera

Må det vara Operation Zitadelle som läraren syftar? Adolf ansåg att det var en plan för att få ut ryska Röda armén ur kriget och att det kunde avgöra. Alltså därefter fokusera åt det andra hållet. Det var en bit in i kriget, sensommar 1943. Röda armén voro förutseende och tacklade anfallet.

Osäker på om det är denna, men möjligtvis?


   
SvaraCitera

Pundarjävel:
Har en till.

Västfronten var i princip stel fram till krigsslutet. I öster gick kriget bra för tyskarna. Det var politisk oro i Ryssland. Tyskarna tänkte utnyttja denna oron för att slå ut ryssarna ur kriget så de kunde koncentrera sig mot britterna och fransmännen. Vilken smart plan tänkte tyskarna ut? Fungerade den?

Bra och bra, de kunde hålla linjen och två av de största misstagen gjorde de där iom: Operation Barbarossa och Operation Zitadelle.
De lät sig också luras av Britterna och americanerna då de påstod att de skulle anfalla vid Nederländerna men så attackerade de i normandie, de häll t.om. kvar trupper där för att de var så oerhört säkra på att de skulle attackera där (det var en mycket skicklig man som var ''agent'' i frankrike som övertygade tyskarna.


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe
Att den där planen som kunde skada Tysklands ekonomi var nog på 20-30talet iom versaillesfreden (felstavat) som man straffade Tyskland med skulder som skulle ta dem lång tid att betala av plus att man anklagade dem för skulden för 1a världskriget.

Ja, det kan vara så. Det var en plan för att få Tyskland att bli ekonomiskt illa därvid samt att minska hotet ifrån dom. Tyskland "tacklade" det hela med att pressa ut extra pengar för att finansiera skulden. Dock så var det inte i mars 1940. Det skulle kunna vara det du sa om TS fått årtalet om bakfoten 🙂


   
SvaraCitera