Aviseringar
Rensa alla

Angående graviditet & sex.


milfmilfmilf:

jag antar också att hon inte tar P-Piller eller Dagenefter.. så hur skall ja ta mig till?

Kondom? Det är väl inte så svårt?[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Det räknas bara som våldtäkt om tjejen är ovillig. Eller har det bildats en ny lag för saken?

Har för mig att det är oavsett om någon tjejen (eller killen) är med på det eller ej. Tror läraren sa det på juridikveckan vi hade i våras men minns ej exakt.


   
SvaraCitera

Crypto:

Har för mig att det är oavsett om någon tjejen (eller killen) är med på det eller ej. Tror läraren sa det på juridikveckan vi hade i våras men minns ej exakt.

Även om dom e med på det så kan pojken åka dit för våldtäkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Det räknas bara som våldtäkt om tjejen är ovillig. Eller har det bildats en ny lag för saken?

Det är bara barn som kan vilja bli våldtagna, för vuxna krävs oxå ovilja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Det räknas bara som våldtäkt om tjejen är ovillig. Eller har det bildats en ny lag för saken?

Ja, 2005.


   
SvaraCitera

Crypto:

Har för mig att det är oavsett om någon tjejen (eller killen) är med på det eller ej. Tror läraren sa det på juridikveckan vi hade i våras men minns ej exakt.

Det gör inte det, om inte lagen ändrats. Den finns för att skydda barn mot övergrepp, men ett-två års skillnad tror jag knappast väger upp för att kallas för det om båda var villiga att ha sex. När jag senast hörde någon tala i ämnet, för ett par år sedan, räknades det inte som övergrepp om två villiga unga hade sex tillsammans även om de var 13-15, 14-16. Däremot om det var tvivel om den yngres vilja och den äldre var osedvanligt äldre skulle det helst utredas..


   
SvaraCitera

mediakatt:

Ja, 2005.

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).

14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt. Lag (2005:90).

Vilket betyder att man inte är barnvåldtäktsman om den yngre är med på samlaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Vilket betyder att man inte är barnvåldtäktsman om den yngre är med på samlaget.

Nej, tvärtom? Det betyder att om man har sex med någon under 15 så är man våldtäktsman, men att man under särskilda omständigheter kan gå fri för att åldersskillnaden var ringa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Vilket betyder att man inte är barnvåldtäktsman om den yngre är med på samlaget.

Eh, jo. Var fick du det antagandet ifrån?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Nej, tvärtom? Det betyder att om man har sex med någon under 15 så är man våldtäktsman, men att man under särskilda omständigheter kan gå fri för att åldersskillnaden var ringa.

Om du läser inlägget ovan förstår du mitt tillägg:

Stringburka:

Vilket betyder att man inte är barnvåldtäktsman om den yngre är med på samlaget.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Eh, jo. Var fick du det antagandet ifrån?

Om två personer väljer att ha sex och ena är ex 14 och den andre 15 och båda är villiga till samlaget, räknas det inte som ett övergrepp om de är på samma utvecklingsnivå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Om två personer väljer att ha sex och ena är ex 14 och den andre 15 och båda är villiga till samlaget, räknas det inte som ett övergrepp om de är på samma utvecklingsnivå.

Eftersom "ringa åldersskillnad" inte är juridiskt definierat blir det ganska mycket upp till varje domare, tills vi har ett prejudikat.

That said så stämmer väl det nog att om två nyktra personer där den ene är 14 och den andre nyss fyllda 15 har sex, där båda är villiga och ingen ångrar sig efteråt, är risken för våldtäktsdom nästintill obefintlig. Lagen innebär ju dock att om den yngre ångrar sig efteråt så är standardinställningen att det är våldtäkt, medan undantaget är att det inte är det. Hade föredragit en lag som var tvärtom, eller ännu hellre en som band "våldtäkt" till faktiskt våld/hot om våld/försättande i vanmakt. Sen kan man ju ha en lag om "sex med minderårig" parallellt med det, men gillar inte att man använder ordet våldtäkt i ett fall av villigt sex, oberoende ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Om två personer väljer att ha sex och ena är ex 14 och den andre 15 och båda är villiga till samlaget, räknas det inte som ett övergrepp om de är på samma utvecklingsnivå.

Det räknas fortfarande som att man begår brottet "våldtäkt mot barn", så jo. Att domstolen kan välja att inte döma till påföljd är inte samma sak som att ett brott inte begåtts.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Det räknas fortfarande som att man begår brottet "våldtäkt mot barn", så jo. Att domstolen kan välja att inte döma till påföljd är inte samma sak som att ett brott inte begåtts.

Du menar då att av två villiga unga som har sex begår den ene ett brott om den är över 15? Detta skulle i så fall bara ske i de fallen där den yngre anmälde den äldre, och det tror jag inte är speciellt vanligt om båda var villiga till samlag.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stringburka:

Lagen innebär ju dock att om den yngre ångrar sig efteråt så är standardinställningen att det är våldtäkt, medan undantaget är att det inte är det. Hade föredragit en lag som var tvärtom, eller ännu hellre en som band "våldtäkt" till faktiskt våld/hot om våld/försättande i vanmakt.

Håller med helt om den saken. Tycker inte att den yngre ska kunna ångra sig på det sättet. Sex är det naturligaste som finns, att det missbrukas av några människor gör inte alla femtonåringar som har sex med yngre till brottslingar i mitt tycke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Du menar då att av två villiga unga som har sex begår den ene ett brott om den är över 15? Detta skulle i så fall bara ske i de fallen där den yngre anmälde den äldre, och det tror jag inte är speciellt vanligt om båda var villiga till samlag.

Nej, personen som är över 15 begår ett brott. Om någon faktiskt anmäler det har inte heller med saken att göra, huruvida man begår ett brott eller inte har inget att göra med huruvida någon anmäler brottet du begått.


   
SvaraCitera