Aviseringar
Rensa alla

Angående Jehovas vittnen.


headswithroll:

svara på hur det är att vara med i Jehovas?

Min granne på botten plan hon är med i ''Jehovas vittnen''. Jag märke det när vi förde en relativt snabb dialog på gården när jag var ute med hunden.

Jag hade ett halsband som ska föreställa ett kors vilken hon observerade. Hon frågade: ''Är du religiös'' Jag svarade att jag var agnostiker och hade halsbandet på mig endast för att jag hade fått det av min pappa i födelsedagspresent.

Direkt efter jag hade formulerat mitt svar så började hon genast säga att det inte är något fel att vara troende. Jag svarade då att det självklart inga problem så länge man respekterar alla oliktänkande.

Sedan efter de fick jag en brushyr av henne där det stod lite allt möjligt om JV. Hon verkar vara en omtänksam person. Jag har även träffat henne ett flertal gånger efter detta hände, vi hälsar på varandra och inget mer med de.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

Sedan efter de fick jag en brushyr av henne där det stod lite allt möjligt om JV. Hon verkar vara en omtänksam person. Jag har även träffat henne ett flertal gånger efter detta hände, vi hälsar på varandra och inget mer med de.

Jag blev påhoppad på vägen hem från skolan en dag av ett vittne som också överlämnade mig en broschyr. Jag blev mest bara rädd av det som stod.

Det vittnet i min klass är verkligen hur snäll som helst, prackar inte på mig med en massa snack så länge jag inte undrar något. Man kanske inte ska undra för mycket, fast det gör jag. men bakom detta känner hon sig ganska olycklig tror jag. osäker.


   
SvaraCitera

Jag har varit uppvuxen inom Jehovas, och hela min familj och större delen av min släkt är med. Jag hade för ungefär 3 år sedan granskat kritiskt på sektens olika läror och religiösa fundament från oberoende källor och upptäckte hur fel allting var. Som exempel hade Bibelsällskapet Vakttornet bland annat angivit som källa ett flertal experter vars mening var klippta ur sitt sammanhang och det har även framgått att experterna blivit förbannade över att deras texter har felaktigt använts för att stödja sektens argument.

De använder hjärntvätt i allra högsta grad må jag säga. På de s.k vakttorns studierna t.ex så ska man svara på frågor typ som a) b) och c), men grejen är att det finns bara "rätt svar" som framgår i texten och inte från självständigt tänkande.

Sektens mentalitet är ofta väldigt negativ samt bakåtsträvande och logiskt föraktande. För dem är det en princip sak att man inte ens ska försöka förbättra världen, deras lära säger att människan inte kan styra över andra, i sammanhanget att människor inte kan agera politiskt på något sätt i "satans värld vars kvarstående dagar är begränsade" och något som åtföljs av principen att Jesus sagt "ni är inte en del av den här världen eftersom jag inte var det heller" eller hur det löd nu igen. De tycker att endast gud ska få regera och hans tillsatta konung Jesus, sen kommer väl dom här andra 144.000 in också. I praktitken innebär det att när det händer en god utveckling till skillnad från JV snack om att saker blir bara sämre och sämre så förnekar dem det bara i stil med "det där gills inte", och de får inte ens rösta i politiska val, och de får inte heller beblanda sig med s.k "falsk religion". Det kan betyda till exempel att skulle man få städjobb/byggjobb i en vanlig kristen kyrka så måste man tacka nej omgående.

Idag är ja gen logiskt tänkande invidivd som har öppnat mig för världen och information, samt logiskt egentänkande andlighet.


   
SvaraCitera

headswithroll:

Dagarna är ju relativt planerade.

så har nog dom flesta det oxå utan att vara religiösa.

har hyrt bostad hos några jehovas. dom verkade normala och dom försökte aldrig pracka på mig sin religion kanske för jag är bortom räddning:P

men dom är ju helt sjuka när det gäller att frysa ut familjemedlemmar som vill hoppa av! obehagligt att dom kan vara så kalla.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Jag vet att de inte tar emot andra människors blod iaf 🙁

Mammas barndoms bästis gick bort när hon sa nej till blodtransfusion för att inte religionen tillät detta [no-no].


   
SvaraCitera

Fraktfartyg:

Jag vet att de inte tar emot andra människors blod iaf 🙁

Mammas barndoms bästis gick bort när hon sa nej till blodtransfusion för att inte religionen tillät detta [no-no].

Det läskiga är att skulle det inte finnas någon som helst alternativ till blodstransfusion så skulle de låta personen dö, även om det är deras barn.

Jag ångrar egentligen att jag skrev den långa förra inlägget, då det kändes poänglöst att skriva så mycket om den här jävla skitsekten. Jag är inte religiös idag. =)


   
SvaraCitera

Mamma bor i en av de svenska stader dar de har sina stora moten pa somrarna. Innebar alltsa att det kommer 2000 jehovas fran hela varlden varje vecka i omgangar hela sommaren... vara pizzerior ar ju glada forstas, for pizza ater de i mangder. Hotellet och arenan som de brukade aga har de nu salt till svenska hem tror jag, och hyr istallet de veckor under sommaren de ar har och... ja traffas. Nar jag gick pa hogstadiet gick vi ner och pratade med en av dem som berattade om hur barnen ar med hela tiden och far alltsa precis samma vecka som sina foraldrar, man tar ingen hansyn till att de ar just barn. Sen har man ju sant dar basic som att de inte firar jul och fodelsedagar. Enligt mannen vi pratade med sa ar det for att det inte star i bibeln att man ska gora det.

Inte sjutton star det att man ska ata pizza hela dagarna heller vad jag vet (ar dock ateist, sa jag kanske har missat det kapitlet) och jag har heller aldrig hort talas om att man enligt bibeln ska ata alvedon men for nagra veckor sedan blev stackars tjejen i kassan pa konsum utskalld av en jehovas som minsann ville ha just alvedon och hemma i deras stad finns det pa konsum!

En kompis gick ur nar hon fyllde 18. Familjen fros da ut henne, och hon fick flytta. Hon ar nu luft... hon existerar inte for dem langre. Verkar inte vara sadar superskoj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lasseboy87:

så har nog dom flesta det oxå utan att vara religiösa.

nja. de har 3 bestämda dagar i veckan dom måste gå till rikets sal. jag har till exempel inte 3 dagar i veckan jag måste gå till ICA. känns ungefär lika viktigt. dom måste ju välja bort rätt mycket på sin fritid för att jehovas-skiten tar över. om jag nu fattar det hela rätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

komplicerad:

http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=272524

det var inte det jag sökte, men tack! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Jag ångrar egentligen att jag skrev den långa förra inlägget, då det kändes poänglöst att skriva så mycket om den här jävla skitsekten. Jag är inte religiös idag. =)

vad hände när du gick ur? hur reagerade din familj?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Jag ångrar egentligen att jag skrev den långa förra inlägget, då det kändes poänglöst att skriva så mycket om den här jävla skitsekten. Jag är inte religiös idag. =)

vad hände när du gick ur? hur reagerade din familj?


   
SvaraCitera

headswithroll:

Arazoid: Jag ångrar egentligen att jag skrev den långa förra inlägget, då det kändes poänglöst att skriva så mycket om den här jävla skitsekten. Jag är inte religiös idag. =)
vad hände när du gick ur? hur reagerade din familj?

Mina föräldrar är ganska liberalt inställda mot mig speciellt som farsan är inte aktiv alls på det där. Jag har liksom aldrig genomgått ett dop för att bli ett officiellt vittne, och jag har inte berättat för alla att jag inte är med längre. Däremot har jag i största allmänhet varit frånvarande, och när jag gick på min kusins student så var alla där borta JV. En äldste som varit vänlig och bussig mot mig förut gav mig ett förvånansvärt konstigt bemötande. Han liksom gav intrycket av att han ville prata så lite som möjligt med mig, fnyste nästan som en riktig stropp åt mig. Han talade knappt alls med mig ens när det gällde saker som hemrenovering. Festen hade så mycket drönar-tänkande att jag tröttnade och försvann efter halva tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Arazoid:

Mina föräldrar är ganska liberalt inställda mot mig speciellt som farsan är inte aktiv alls på det där.

Men det måste väl vara en lättnad för dig. Att dina föräldrar är lugna med det.

Arazoid:

ag har liksom aldrig genomgått ett dop för att bli ett officiellt vittne,

Är det inte lika strikt då om man hoppar av? Du blir inte sedd som osynlig då? Eller är det bara undantag?

Arazoid:

Han liksom gav intrycket av att han ville prata så lite som möjligt med mig, fnyste nästan som en riktig stropp åt mig. Han talade knappt alls med mig ens när det gällde saker som hemrenovering.

Vad tråkigt att det blir så. och ändå är alla lika mycket värda enligt dom, eller hur?


   
SvaraCitera

headswithroll:

Är det inte lika strikt då om man hoppar av? Du blir inte sedd som osynlig då? Eller är det bara undantag?

Det för inte med sig mycket positivt det heller. Dom vill slippa mitt "inflytande", vissa i alla fall.

:

headswithroll: Vad tråkigt att det blir så. och ändå är alla lika mycket värda enligt dom, eller hur?

Dom pratar mycket om att "man får inte döma", och det är ju det dom gör hela tiden.


   
SvaraCitera