Aviseringar
Rensa alla

Angående off-topic


Ämnesstartare

tobias:

lite av meningen med nya varningssystemet och dom kommande uppdaterade reglerna är att göra UM til ett seriösare forum, och det inte ska vara något off-topic,

Jaha, så hela den trevliga atmosfären på UM, som antagligen är anledningen till att de flesta av oss skriver här, ska bort helt? Ni vill göra nån slags tråkseriös b-version av Flashback istället?

tobias:

vill man klottra o gå off-topic gör man det i klotter, inte i forum PLUS eller andra forumsdelar.

Off-topic blir ju raderat i klotter också ibland? [confused]


   
SvaraCitera

God Konsument:

Själv tycker jag oftast att det diskussioner utvecklas till är mycket roligare än vad de brukar handla om från början, oavsett om de är off-topic eller ej.

Jo, det är väl det som är charmen med UM.


   
SvaraCitera
Åtta

Anledningen till att off-topic inte är tillåtet i trådar utanför forum X är för att det ska vara lättare att hitta den information man söker. Om du vill veta någonting om ett ämne vore det fruktansvärt irriterade om alla trådar du hittade med en relevant titel handlade om någonting helt annat.

Dock är det inget problem om en tråd naturligt vandrar över till en diskussion om någonting annat efter en tid.

Vill man prata om någonting som inte har med tråden att göra så gör man helt enkelt en ny. Vill man prata om någonting som inte är så seriöst så gör man det i klotter eller snusk.

God Konsument:

Off-topic blir ju raderat i klotter också ibland? [confused]

Jag kan inte tala för de andra modsen, men jag raderar endast poster i klotter då de direkt strider mot regler (personangrepp, länkar till olagligt material etc.).


   
SvaraCitera

tobias:

att göra UM til ett seriösare forum

Finns det några önskemål om att göra UM till ett seriösare forum? För allvarligt talat, det finns gott om forum på internet och de som valt att hålla sig till det här måste ju ha en anledning.


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Finns det några önskemål om att göra UM till ett seriösare forum?

Det är faktiskt ett flertal personer som uttryckt en önskan om att göra så att Forum Plus blir mer seriöst. Däremot är det inget fel med (motsatsen till seriositet? [confused]) i Forum X.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det är faktiskt ett flertal personer som uttryckt en önskan om att göra så att Forum Plus blir mer seriöst.

Jag personligen har väl sett två-tre trådar om saken. De som är nöjda känner väl knappast ett behov av att berätta att de är nöjda, så jag utgår från att de som är missnöjda är de som hörs. Så hur många är egentligen ett flertal i relation till aktiva användare?


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Så hur många är egentligen ett flertal i relation till aktiva användare?

Jag tror inte riktigt att det går att få ut någon vettig kvot genom att dela antalet användare som vill se en upprensning utav forum plus på totala användarantalet. [rolleyes]

Upprensningen är så vitt jag vet ett beslut taget av administratörerna, så det är utom mina händer. Men visst kan ni ta upp det med dem om det är en oönskad utveckling.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag tror inte riktigt att det går att få ut någon vettig kvot genom att dela antalet användare som vill se en upprensning utav forum plus på totala användarantalet.

Det var därför jag skrev aktiva användare.

Åtta:

Upprensningen är så vitt jag vet ett beslut taget av administratörerna, så det är utom mina händer. Men visst kan ni ta upp det med dem om det är en oönskad utveckling.

Personligen så hoppas jag att det inte innebär en så pass drastisk förändring att det känns som ett problem. Väntar tills dess innan jag faktiskt försöker motarbeta saken. Just nu undrar jag mest.


   
SvaraCitera
Åtta

mediakatt:

Personligen så hoppas jag att det inte innebär en så pass drastisk förändring att det känns som ett problem.

Förutom det nya varningssystemet så är den enda förändring jag hört om att spaminlägg som endast består av en smiley, "haha" eller en bild kommer att raderas när de postas utanför forum X. Så jag tycker inte att det känns som en alltför allvarlig förändring, men vi får väl se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Jo, det är väl det som är charmen med UM.

Exakt.

Åtta:

är för att det ska vara lättare att hitta den information man söker. Om du vill veta någonting om ett ämne vore det fruktansvärt irriterade om alla trådar du hittade med en relevant titel handlade om någonting helt annat.

De flesta av användarana är nog snarare här på forumet för den sociala biten, i alla fall de som regelbundet besöker det och faktiskt är aktiva. Av de som kommer hit för att hitta information om saker tror jag att de som kommer tillbaka sällan gör det för informationens skull utan snarare för att man tycker personerna här är trevliga/roliga att snacka med.

Åtta:

Dock är det inget problem om en tråd naturligt vandrar över till en diskussion om någonting annat efter en tid.

Det verkar vara ett stort problem för många mods tycker jag.


   
SvaraCitera

Åtta:

Förutom det nya varningssystemet så är den enda förändring jag hört om att spaminlägg som endast består av en smiley, "haha" eller en bild kommer att raderas när de postas utanför forum X

Även om bilden faktiskt fyller en uppenbar funktion?

För övrigt, om man inte har några varningar så kan man inte se sina varningspoäng någonstans väl? (Annars har jag missat något.)


   
SvaraCitera
Åtta

God Konsument:

Det verkar vara ett stort problem för många mods tycker jag.

Jag kan inte påstå att jag sett det speciellt många gånger. Möjligen när en seriös diskussion utmynnat i rent spam.

God Konsument:

De flesta av användarana är nog snarare här på forumet för den sociala biten

Det tror jag med. Men att man inte bör börja prata om transformers och pajrecept i en tråd om frisyrer betyder inte att man inte kan vara social. I klotter och snusk får man skriva i princip vad som helst, men i forum plus så är det tänkt att man ska prata om rätt sak på rätt plats. Det finns ingenting som säger att man inte kan prata om pajrecept och transformers i separata trådar.

mediakatt:

Även om bilden faktiskt fyller en uppenbar funktion?

Som du säkert vet är jag ett stort fan av facepalms, så personligen hoppas jag att visst överseende kan ges. Men självklart kommer inte poster bestående av endast en bild tas bort om det är själva poängen med tråden ("posta bilder på ditt skrivbord", "hur ser du ut?" o.s.v.)

mediakatt:

För övrigt, om man inte har några varningar så kan man inte se sina varningspoäng någonstans väl? (Annars har jag missat något.)

Nej, användare kan inte se sina varningspoäng. Det ska fixas på måndag.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag kan inte påstå att jag sett det speciellt många gånger. Möjligen när en seriös diskussion utmynnat i rent spam.

Jag tycker att så fort man börjar sväva lite utanför ämnet kommer någon och klagar på off-topic, särskilt nu under den senaste tiden.

Åtta:

Det tror jag med. Men att man inte bör börja prata om transformers och pajrecept i en tråd om frisyrer betyder inte att man inte kan vara social.

Jag tycker inte det är något större problem, ofta diskuterar man ju själva on topic samtidigt som man har en off-topic diskussion parallellt. Sen tycker jag inte heller det gör något så länge inte trådskaparen upplever att man förstör dennes tråd.

Åtta:

I klotter och snusk får man skriva i princip vad som helst

Fast det där är ju bullshit. Finns många exempel på där mods raderat trådar/inlägg i Klotter-forumet utan att det funnits någon vettig anledning.

Åtta:

men i forum plus så är det tänkt att man ska prata om rätt sak på rätt plats.

Och det är just det jag undrar om majoriteten av användarna verkligen tycker är så viktigt.


   
SvaraCitera

God Konsument:

Jag tycker inte det är något större problem, ofta diskuterar man ju själva on topic samtidigt som man har en off-topic diskussion parallellt.

Men inte meningen att det ska vara så, i forum PLUS ska det endast vara on-topic i inläggen, varken off-topic inlägg eller on och off-topic i samma inlägg.


   
SvaraCitera