Aviseringar
Rensa alla

Angående ordet hen: Vilken är er uppfattning kring ordets innebörd samt syfte?


Ämnesstartare

Frågan om hen är en av tvåtusentolvs mest omdebatterade och kanske även en av de mest missuppfattade.

Det här är mina tankar om ordet och dess syfte:

Jag tror de flesta ser det som om man skulle på något vis ersätta andra pronomen till fördel för detta nya ord. Så är det dock inte, vad jag har uppfattat. Syftet med ordet var att skapa ett komplement i det svenska språket med ett pronomen som kan användas när kön är irrelevant eller okänt.

Mycket länge har man använt ett generiskt han vid de tillfällen som könstillhörigheten varit ointressant eller obekant. Undantaget är när man talar om substantivet människa där man istället talar om ett generiskt hon.

Att använda han som standard när man inte vet vilket kön det är fråga om eller när kön inte är viktigt, tror jag är negativt. Det tycker jag då det skapar en slags föreställning om att mannen är prototypen som alla bör utgår från. Mannen blir måttstocken för allt som mäts mänskliga enheter, ganska bokstavligt talat. 'Man' blir nästan synonymt med ordet människa. Språket ignorerar och exkluderar kvinnor.

När man använder ett sådant språk, blir det väldigt svårt att ändra på ojämställdhet då språket sätter hinder för att kunna förändra orättvisor eller ens yttra sig på ett visst sätt överhuvudtaget. Då fortsätter orättvisorna att pågå, vilket är ytterst oönskvärt.

Ett könsneutralt pronomen är därför behövt för att skapa balans och jämlikhet. Det handlar inte om att radera könen eller på något vis ta ifrån någon dens rätt att vara en han eller hon - utan om att se till att både män och kvinnor är representerade, då det är dom två biologiska könen vi har. Hen är både du och jag, och det är det för att vi alla ska få inkluderas och vara en del av samhället.

Nu när jag har berättat om vad jag tror hen betyder och vad det har för syfte, skulle jag gärna vilja höra era.

Vilken är er uppfattning kring vad hen innebär samt syftet med ordet?


   
Citera
Ämnesstartare

det är ju det här jag har försökt förklara hela tiden.


   
SvaraCitera

jag tänker att hen är istället för "han eller hon" eller liknande, och syftet är att ah, ibland är könet irrelevant och då är det enklare med hen än HANELLERHON eller DENNE

bra för mig också som gärna pratar om människor (främst män) som den, då kan jag lura folk att de hörde fel och jag menade hen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som ett könsneutralt pronomenen, som ett komplement till han och hon när dessa två av någon anledning inte fungerar typ när man inte vet könet på personen eller inte vill könsbestämma den av någon anledning.

Hen-motståndet består ju mest i en dumt missförstånd om att "hen" skulle vara till för att ersätta "han och hon".


   
SvaraCitera

Brukar bara använda det när man inte vet könet på en person. Så jag ser på det rent funktionellt för att få validitet i en text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag blir så frustrerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jag blir så frustrerad.

Berätta gärna dina tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Berätta gärna dina tankar.

jag förstår inte varför en sådan här frågeställning behövs. jag, och många andra har förklarat det här så många gånger, men folk bara struntar i det för nä dem är inte vänsterpatrask eller feminister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om en person som man talar om allmänt och i juridiska texter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni anar inte.

'han' är vanligtvis använt för den företagsägaren med makt och den vanlige individen i lagboken medan hon är 'ägaren' till ett litet företag i en tvist eller offer.


   
SvaraCitera

amsi:

jag förstår inte varför en sådan här frågeställning behövs. jag, och många andra har förklarat det här så många gånger, men folk bara struntar i det för nä dem är inte vänsterpatrask eller feminister.

Och vad gör dig till en urkund på området?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

jag förstår inte varför en sådan här frågeställning behövs. jag, och många andra har förklarat det här så många gånger, men folk bara struntar i det för nä dem är inte vänsterpatrask eller feminister.

Det behövs för att ingenting är självklart. Jag tror inte man kan förutsätta att alla har eller får samma uppfattning som en själv angående fenomenet i fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det är lite fånigt faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar hen, brukar använda det istället för hon/han när jag skriver. Även smidig när man ej vet könet på en person eller inte vill "köna" en person eftersom det kan ge upphov till förutfattade meningar och föreställningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Först och främst den sk "hendebatten" var det största inferno av efterblivenhet jag har skådat sedan tv-inslagen från Sverigedemokraternas valvaka 2010. Det visade upp ett Sverige som bestod av å ena sidan fanatiska feminister med märkligt fokus och en vilja att auktoritärt ta kontroll över språket och å andra sidan old school mansgrisar livrädda för minsta användning av ett litet ord. Så jävla onödigt och typiskt detta bromsspår i kalsongen som kallas Sverige för att parafrasera den store Veiron i ottan.

Personligen kan jag se ett användningsområde för hen som ett ord i stil med vederbörande, själv använder jag nog dock helst det senare för att slippa förknippas med den där "debatten". Vet jag könet på någon så använder jag det precis som jag alltid gjort.


   
SvaraCitera