Aviseringar
Rensa alla

Angående ordet hen: Vilken är er uppfattning kring ordets innebörd samt syfte?


Ämnesstartare

Hen använder jag när jag inte vet könet på personen i fråga, när jag inte vill ange något kön eller när det gäller en person som bara vill bli kallad för hen.

Men jag tycker att ordet hen används på fel sätt många gånger. I alla fall inom de kretsarna jag hängt där ordet hen används flitigt (Grön Ungdom). Vid varje medlemsmöte gör vi en så kallad pronomenrunda, där alla ska säga "hej jag heter X och om jag vore en frukt så skulle jag vara X och jag vill bli kallad för han/hon/hen)".

VARJE gång jag sa "jag vill bli kallad för hon" så fick jag konstiga blickar. Alla andra sa "hen" och tyckte att de var mer genusmedvetna än jag, för att jag vill bli sedd som ett kön - en kvinna. Jag fattar inte det. Jag blir så irriterad. Sedan dess har jag varit lite anti-hen, just för att jag själv drabbats av nån slags utfrysning bara för jag inte vill identifiera mig med hen.

Om folk bara slutade värdera ordet hen - som är till för att vara ett neutralt ord - så hade jag inte haft några problem med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett könsneutralt pronomen, med ungefär samma betydelse som "vederbörande."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Och vad gör dig till en urkund på området?

det har jag inte påstått att jag är. förlåt för att jag är dum i huvudet.


   
SvaraCitera

amsi:

det har jag inte påstått att jag är. förlåt för att jag är dum i huvudet.

Det lät som at du tycke att du satt inne med någon ultimat tolkning och alla andra var puckade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Det lät som at du tycke att du satt inne med någon ultimat tolkning och alla andra var puckade.

då kan du väl fråga om jag tycker det istället. förlåt för att jag är dum i huvudet.


   
SvaraCitera

amsi:

då kan du väl fråga om jag tycker det istället. förlåt för att jag är dum i huvudet.

Varför skriver du att jag tycker du är dum i huvudet hela tiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Det lät som at du tycke att du satt inne med någo ultimat tolkning och alla andra var puckade.

Man behöver en inte vara "puckad" på grund av okunskap, men definitionen är "könsneutralt pronomen". Alla politiska användningar (utom den rent uppenbart jämställdhetsivrande konnotationen i ordet) är efterkonstruktioner och påläggningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Varför skriver du att jag tycker du är dum i huvudet hela tiden?

jag har inte skrivit att du tycker det, jag skriver förlåt för att jag är dum i huvudet för jag tycker att det är synd för andra att de måste ta del av min idioti.


   
SvaraCitera

amsi:

ag har inte skrivit att du tycker det, jag skriver förlåt för att jag är dum i huvudet för jag tycker att det är synd för andra att de måste ta del av min idioti.

Tråkigt att du har den synen på dig själv.

Nachac:

Man behöver en inte vara "puckad" på grund av okunskap, men definitionen är "könsneutralt pronomen". Alla politiska användningar (utom den rent uppenbart jämställdhetsivrande konnotationen i ordet) är efterkonstruktioner och påläggningar.

Ingen idé att diskutera med dig för du svarar bara på citeringar som passar dig. [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Ingen idé att diskutera med dig för du svarar bara på citeringar som passar dig. [party]

Nej?

Om du gnäller över att jag inte svarade på ditt anförande om hur MBTI är mer vetenskapligt än ett horoskop för att man har lagt mer tid på det svarade jag inte på det eftersom påståendet var mer eller mindre självklart. Kommentaren jag gav syftade inte till att likställa MBTI med ett horoskop, utan belysa det undermåliga i att använda "många gillar det" som ett kvalitetskriterium. Önskar du ett mer uttömmande svar än så ska jag gärna citera inlägget ifråga och utveckla ytterligare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den här tråden gav inte så mycket som jag hoppats.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Den här tråden gav inte så mycket som jag hoppats.

gör något någonsin det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ainos:

VARJE gång jag sa "jag vill bli kallad för hon" så fick jag konstiga blickar. Alla andra sa "hen" och tyckte att de var mer genusmedvetna än jag, för att jag vill bli sedd som ett kön - en kvinna.

märkligt beteende! jag tror att de kanske ser på hen som någon som har egenskaper som överskrider kön och att de inte vill låta sig definieras av det.
men du kanske identifierar dig i kvinnlighet. det är inte fult. de har fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

gör något någonsin det?

nej [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har det inte pratats klart om hen snart?


   
SvaraCitera