Aviseringar
Rensa alla

Ångest


Ämnesstartare

Hur ska man ta sig tillväga om man behöver någon att prata med? Har kollat upp på internet och kommit fram till att jag måste ha någon slags ångest/depression men kan inte prata med mina föräldrar om det. Vad gör man, söker upp en psykolog, går till sjukhuset?

Tack på förhand.


   
Citera

sök upp en psykolog, förhoppningsvis behöver du inte alldeles för många försök innan du hittar en vettig.


   
SvaraCitera

Sj vände jag mig ti en kurator men det gick åt helv.
Mn det skulle vara mitt råd: Att gå ti en kurator/psykolog & tala ut osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

sök upp en psykolog, förhoppningsvis behöver du inte alldeles för många försök innan du hittar en vettig.

Hur går man tillväga när man söker upp en psykolog då? Kostnader? [smile]


   
SvaraCitera

Beror lite på. Du skulle kunna vända dig till en skolsyster/skolkurrator/skolpsykolog om du har en. Är du under 18 kan du vända dig till BUP. Är du över 18 så är en vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning förmodligen det du ska vända dig till. Om du har svårt att veta säkert så kan du även ringa sjukvårdsupplysningen, som ska kunna berätta vem du ska kontakta.


   
SvaraCitera

Kouku:

Hur går man tillväga när man söker upp en psykolog då? Kostnader?

föreslår att du börja med att gå och prata med psykiatrin hos landstinget för där kan du ju få högkostnadsskydd efter typ 900kr eller vad det nu är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Sj vände jag mig ti en kurator men det gick åt helv.
Mn det skulle vara mitt råd: Att gå ti en kurator/psykolog & tala ut osv

Jaså, vad hände då? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Är du under 18 kan du vända dig till BUP. Är du över 18 så är en vårdcentral eller en öppenpsykiatrisk mottagning förmodligen det du ska vända dig till. Om du har svårt att veta säkert så kan du även ringa sjukvårdsupplysningen, som ska kunna berätta vem du ska kontakta.

Okej, är BUP typ ungdomsmottagningen eller? [smile]

OF 5:

föreslår att du börja med att gå och prata med psykiatrin hos landstinget för där kan du ju få högkostnadsskydd efter typ 900kr eller vad det nu är.

Jaha okej [smile]


   
SvaraCitera

Kouku:

Jaha okej

sen så kan du gå via din husläkare också och få en remiss till en mottagning. då blir avgiften lite lägre också.


   
SvaraCitera

Kouku:

Jaså, vad hände då?

Äh, inget spec egentligen :p
hoppas det löser sig för dig iaf 🙂 lycka till!


   
SvaraCitera

Äsch, sånt där är bara att hålla inne så man blir härdad[smile]


   
SvaraCitera

Kouku:

Okej, är BUP typ ungdomsmottagningen eller?

Nej. BUP står för Barn- och ungdomspsykiatrin.

http://www.bup.nu/2008/index.php/mottagningar


   
SvaraCitera

Kouku:

Okej, är BUP typ ungdomsmottagningen eller?

Nej. BUP står för Barn- och ungdomspsykiatri och inriktar sig alltså enbart på psykiatri, medan ungdomsmottagningen främst erbjuder graviditetstest, kondomer, gynundersökningar, preventivmedel och sådana saker. Men de brukar ha psykologer eller kuratorer även på ungdomsmottagningar, så du kan gå dit också.

Vill du hitta BUP i din stad är det bara att googla lite så hittar du nog ganska fort adress, öppettider och telefonnummer.


   
SvaraCitera

skicka PM till en vettig person på UM

[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

sen så kan du gå via din husläkare också och få en remiss till en mottagning. då blir avgiften lite lägre också.

Okej [smile]

detberorpå:

Äh, inget spec egentligen :p
hoppas det löser sig för dig iaf 🙂 lycka till!

Jaha [sad] Tackar!

Capture:

Vill du hitta BUP i din stad är det bara att googla lite så hittar du nog ganska fort adress, öppettider och telefonnummer.

mediakatt:

http://www.bup.nu/2008/index.php/mottagningar

Tack! [smile]

ArbetaMera:

skicka PM till en vettig person på UM

Jaha vart hittar man dem då? [crazy]


   
SvaraCitera