Aviseringar
Rensa alla

Ångest


Kouku:

Jaha vart hittar man dem då?

Jag[smile] eller någon av de som styr och ställer här (tog för givet att de skulle vara vettiga)

[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ArbetaMera:

Jag eller någon av de som styr och ställer här (tog för givet att de skulle vara vettiga)

Låter bra! [y]


   
SvaraCitera

Kouku:

Låter bra!

Härligt att höra [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Boka en tid hos ungdomsmottagningen då.
Det är gratis, dina föräldrar behöver inte veta...
men var bara beredd på att det är ganska sommarledigt nu.[no-no]


   
SvaraCitera

inget slår en bra vän som lyssnar


   
SvaraCitera

Jag står bara ut med det. [confused] Att prata hjälper inte för alla. Och som kvinna kan man slippa mensen p.g.a det dessutom. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pocky:

men var bara beredd på att det är ganska sommarledigt nu.

Ajdå! [sad]

WaterTiger:

inget slår en bra vän som lyssnar

har ing1 [crazy]

ööörkarn:

Jag står bara ut med det. Att prata hjälper inte för alla. Och som kvinna kan man slippa mensen p.g.a det dessutom.

Vill ej stå ut med det, vill vara glad. [surprised]


   
SvaraCitera

WaterTiger:

inget slår en bra vän som lyssnar

En random främling på internet tar allt...


   
SvaraCitera

Kouku:

Vill ej stå ut med det, vill vara glad. [surprised]

Visserligen har det varit såhär för mig i över ett år men till slut så tänker man knappt på det. Men visst, har man lätt för att prata så borde man uppsöka psykolog ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WaterTiger:

inget slår en bra vän som lyssnar

Skulle nog säga att både en terapeut och en psykiater trumfar det rejält. Speciellt för kompisen, stackarn, som skall lyssna på en massa jobbiga problem! Vanligt folk har inte samma kunskap som utbildade fackmän att för det första orka med, och för det andra veta vad fan de skall göra, med andra människors utspydda galla.

Kouku:

Hur ska man ta sig tillväga om man behöver någon att prata med? Har kollat upp på internet och kommit fram till att jag måste ha någon slags ångest/depression men kan inte prata med mina föräldrar om det. Vad gör man, söker upp en psykolog, går till sjukhuset?

Som alla tidigare sagt. Du kan komma till psyk, BUP eller öppenpsyk beroende på din ålder, antingen genom att söka dig direkt dit, eller via en remiss. En remiss kan du antagligen få via din skolkurator/-psykolog/-syster-/läkare eller så kan du söka hos vårdcentralen där din husläkare kan remittera dig (nota bene: lättare ångestproblematik och depressioner skall först och främst behandlas inom primärvården, så det kan ta ett tag att få remiss därifrån om man inte var grava problem! Suicidalitet och självskadebeteende samt många återkommande panikattacker lär dock ge en remiss rätt snabbt).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouku:

Pocky: men var bara beredd på att det är ganska sommarledigt nu.
Ajdå! [sad]

Men vissa ungdomsmottagningar har öppet ändå.[smile]
Det är bara att personalen ta ledigt i rundor, så~


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Visserligen har det varit såhär för mig i över ett år men till slut så tänker man knappt på det. Men visst, har man lätt för att prata så borde man uppsöka psykolog ja.

Har inte så lätt för att formulera mig men är i grund och botten ganska social, har bara en dålig tid i mitt liv, eller vad man ska säga. Så det sinkar mig typ.

Hampie:

(nota bene: lättare ångestproblematik och depressioner skall först och främst behandlas inom primärvården, så det kan ta ett tag att få remiss därifrån om man inte var grava problem! Suicidalitet och självskadebeteende samt många återkommande panikattacker lär dock ge en remiss rätt snabbt).

Okej så primärvården är typ vårdcentralen eller? [smile]


   
SvaraCitera

Kouku:

Har inte så lätt för att formulera mig men är i grund och botten ganska social, har bara en dålig tid i mitt liv, eller vad man ska säga. Så det sinkar mig typ.

Får man vara nyfiken och fråga vad som sinkar dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ööörkarn:

Får man vara nyfiken och fråga vad som sinkar dig?

Jag har i princip inga riktiga vänner som jag kan umgås med eller vad man ska säga. Har en pojkvän som utnyttjar mig hela tiden (nu är han utomlands med en "bra tjejkompis" han varit tillsammans med förut) men vill inte lämna honom för jag är liksom inte värd honom från början. Så det känns som att, eller det är, så att jag inte har någon runt mig och ingen som verkligen pratar med mig. Ingen ser mig som en person. Min mamma är både fysiskt sjuk och väldigt svår och jobbig som person och min pappa är aldrig hemma.

Vet att det låter som ganska oväsentliga problem men folk ser mig verkligen aldrig och jag känner mig så fel och malplacerad vart jag än går. Ensam helt enkelt. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kouku:

Okej så primärvården är typ vårdcentralen eller?

Japp. Primärvården är ett lite dammigt och politiskt namn för bl.a. vårdcentralen. Jag tror att hemsjukvård också räknas som primärvård om man har sådan, inte säker.

Kouku:

Vet att det låter som ganska oväsentliga problem men folk ser mig verkligen aldrig och jag känner mig så fel och malplacerad vart jag än går. Ensam helt enkelt.

Inte alls. Du mår dåligt och dina problem besvärar dig i vardagen. Bara för att man inte är psykotisk betyder det inte att man inte har rätt till vård för sina, lättare, psykiska problem.


   
SvaraCitera