Aviseringar
Rensa alla

Ångest


Ämnesstartare

Paseo:

jag har inte tagit hand om stackars Smilla fast jag ville för jag älskar henn

på vilket sätt ta du ej hand om henne? [sad]

men du mår ju bättre än förut iaf, det går ju åt rätt håll då!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Ofta (Du röstade på detta alternativ)

Har dock lärt mig hantera den lite bättre än förut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Varje dag (Du röstade på detta alternativ)

e ju emo [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

Men jag tror inte så mycket på diagnoser, tkr inte man kan sätta namn på allt och placera allt i fack Plus att jag mår en miljon gånger bättre nu än början på året tex.

vad kul att höra. verkar som att du vill göra väl i olika situationer och det gör mycket. det handlar ju om att bestämma sig för att möta sin rädslor och det är jobbigt för alla.

Paseo:

jag har inte tagit hand om stackars Smilla fast jag ville för jag älskar henne o hon är min lilla bästis o hon behöver mig, jag har inte städat, jag har bara sovit.

[sad]
om du hjälper henne mår du också lite bättre själv. du känner att du gör nytta och får kraft av det.

Nachac:

Sedan kan man ju diskutera vad "ångest" är, men får ibland små obehags- och- otrygghetskänslor. Är ett känsloknippe.

håller med dig här.
dock skyller jag inte de dragen på min grundpersonlighet, utan jag känner ofta att de har uppkommit av obehandlad långvarig depression för 5 år sedan. har läst att obehandlad depression kan ge neurotiska drag. min grundpersonlighet känns egentligen viljestark och rätt trygg, vilket ju komplicerar vardagen lite grann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

obehandlad depression kan ge neurotiska drag. min grundpersonlighet känns egentligen viljestark och rätt trygg, vilket ju komplicerar vardagen lite grann.

Känns underligt att känna att man har en annan personlighet "egentligen". Personligheten ju ett resultat av anlag och erfarenheter, där depression, vilken jag beklagar för övrigt, är en dylik. Alla får heller inte depressioner, krävs anlag för det med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Ofta (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Personligheten ju ett resultat av anlag och erfarenheter, där depression, vilken jag beklagar för övrigt, är en dylik. Alla får heller inte depressioner, krävs anlag för det med.

ja, cirka 10%
jag är i allmänhet en person som tänker väldigt mycket, insåg väldigt mycket tidigare och hade ett moget sinne, samt var ensam och blev isolerad i skolan och hotad av flera personer med allvarliga problem.
hade därför ett otroligt dåligt självförtroende och konstig självbild just då och var instängd med endast mina tankar.
med det sagt är jag väldigt utåtriktad och social (med utstrålning har jag hört) så fick denna depression av att jag har ett behov av att vara social.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

självförtroende just då och var instängd med endast mina tankar.
med det sagt är jag väldigt utåtriktad och social (med utstrålning har jag hört) så fick denna depression av att jag har ett behov av att vara social.

Förstår. Låter dock annars som goda egenskaper, både tänkandet och det sociala.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Ofta (Du röstade på detta alternativ)

Gränsar väl nästan till varje dag egentligen men det finns perioder där jag inte känner ångest, eller obehag eller extrem ledsamhet eller vad jag ska kalla det.

Delvis är det väl på grund av flertal olika händelser som satt ganska djupa ärr på mig som gör att jag fruktar inför vissa situationer. Till exempel så bor jag nära en person som utsatt mig för något som jag aldrig kommer komma över och när jag ser honom så kan jag typ inte göra annat än att gå hem och sova (och kanske gråta). Det hämmar mig väl till att göra vissa saker jag vill göra vilket leder till att jag får ångest över att inte göra något eller att inte få stimulans utifrån, och bara har vänner att stötta mig på eller bara allmänt ha kontakt med via sms, telefon och internet vilket gör det svårt att få ett fungerande liv i övrigt där jag hittar på saker.

Annars är jag diagnosrad med depression vilket jag inte direkt tar till mig - känner mig ej deprimerad långsiktigt utan skjuter mer i toppar kortare perioder och likaså med dalarna i måendet.

Jag tror att jag kan må bra majoriteten av tiden om jag skulle få ett miljöombyte eller mer/annan stimulans vilket jag faktiskt har börjat få! Har börjat träffa människor som jag inte känner mig rädd för eller där jag måste prestera fett mycket. [y]


   
SvaraCitera
Paseo

isola:

på vilket sätt ta du ej hand om henne?

jag tar hand om henne nu eftersom jag blivit bättre [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Förstår. Låter dock annars som goda egenskaper, både tänkandet och det sociala.

tack. [y]

måste påtala; att alla som trycker ned någon annan under en längre period ska veta att de sällan är dåliga människor.

även om de lyckas överleva med får de förändrade psyken, både att de blir mer fragila inför hela livet och att de är härdade och starka inför psykiskt tunga situationer. de har problem med att bemöta detta nya psyke när de är unga då det är menat att vi ska vara glada över de underbara sakerna med att leva. vi vet även detta och får mer ångest av det när de tunga situationerna uppstår.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Ibland (Du röstade på detta alternativ)

hade i princip dagligen förut men nu har jag lärt mg att separera depression från ångest (för det mesta) och då går det bättre. bipolär II f.ö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför kom du inte in på utbildningen? sånt får jag ångest över, att höra folk som ite kommer in på sina utbildningar som de sökt.. är rödd för att själv hamna där, trots bra betyg.

Jag har ångest äver mina betyg. Över min framtid. Över att behöva jobba med något meningslöst. Över att.. typ.. behöva leva. Seriöst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

renesme:

Över att.. typ.. behöva leva. Seriöst

så emo :$ just get on with it![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Varje dag (Du röstade på detta alternativ)

Orka bry sig


   
SvaraCitera