Aviseringar
Rensa alla

Ångest av att lämna mina föräldrar


Ämnesstartare

Hej, jag är 15år. Jag har fotbolls cup om ett tag. Vårat lag ska bo på en skola. Men jag har väldigt mycket ångest av att lämna mina föräldrar. Eftersom vi ska resa när jag kommer hem så känns det som om det händer något så förstörs allt.... Vårat lag har elitsatsning så jag är van med att åka på cuper längre bort... Men varje gång jag gör det så har jag en sån stor ångest av att någonting kommer hända. Speciellt nu med alla massaker och terrorattacker. Vad ska jag göra? 


   
Citera

prata med dina föräldrar om det! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
prata med dina föräldrar om det! 🙂

Har gjort det med pappa. Men han säger bara att jag ska försöka tänka på sannolikheter men jag blockar ut dom och blir ändå nervös..


   
SvaraCitera

Fabiane:

Har gjort det med pappa. Men han säger bara att jag ska försöka tänka på sannolikheter men jag blockar ut dom och blir ändå nervös..

han har rätt, samtidigt förstår jag att det inte hjälper när man har ångest. finns det fler du kan prata med?

oftast brukar väl tipset vara att man ska motstå frestelsen att falla för ångesten och strunta i något då det på sikt förstärker ångestkänslorna kopplat till dylika situationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

han har rätt, samtidigt förstår jag att det inte hjälper när man har ångest. finns det fler du kan prata med?

oftast brukar väl tipset vara att man ska motstå frestelsen att falla för ångesten och strunta i något då det på sikt förstärker ångestkänslorna kopplat till dylika situationer.

Mamma finns ju men hon säger ju nästan samma sak fast med andra ord... Är rädd att jag kommer åka dit och sen bli få ångest och vilja fara hem. 


   
SvaraCitera

Snacka med dina föräldrar om det. Tumme upp

Sverige våldtar inte, mördar inte och bombar inte länder därför blir det inga attacker här.


   
SvaraCitera

Fabiane:

Mamma finns ju men hon säger ju nästan samma sak fast med andra ord... Är rädd att jag kommer åka dit och sen bli få ångest och vilja fara hem. 

så du har ångest inför möjligheten att du kanske kommer att få ångest?
jag har haft exakt samma sak, men om man försöker se konstruktivt på det så blir det ju så himla dumt. 
det jag menar är att det är en sak att ha känslan, och en annan sak att agera utifrån den.
jag tycker att du ska åka, och på sikt ta kontakt med skolkuratorn eller bup för att få hjälp att hantera ångesten innan den ballar ur. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Snacka med dina föräldrar om det. Tumme upp

Sverige våldtar inte, mördar inte och bombar inte länder därför blir det inga attacker här.

Jag är medveten om att att chansen är yterst liten. Men när jag börjar tänka så blockar jag ut alla sannolikheter..


   
SvaraCitera