Aviseringar
Rensa alla

Ångest av mat och vikt..


Ämnesstartare

Jag har fått ångest av mat i typ 5 år nu. Och har tappat ett normalt förhållande till mat. Genom åren har jag kräkts, hetsätit och svält mej själv. Fast de har aldrig gått så långt så jag fått en diagnos. Men nu har jag kommit från det ändå är varje dag en kamp för mej. För att försöka äta normalt. Jag tänker på mat och vikt hela dagarna, de tar verkligen all min energi o är så tröttsamt. Varje dag tänker jag att jag ska äta normalt, och på bra tider. Men varje dag skiter de sej (jag överäter/äter onyttigt). Jag äter liksom inte för att jag är hungrig utan för att jag är deppig o har tråkigt. Och på kvällarna ligger ja där o känner mej så misslyckad o har massa ångest..

Hjälp mej? :p


   
Citera
Ämnesstartare

Tack så mkt för hjälpen^[wink]


   
SvaraCitera

Prata med en dietist eller liknande.

Skriv matdagbok, alltså skriv vad du äter och varför du äter och hur känner när du äter det. Om du får en bild över vad som får dig att hetsäta/överäta kan det bli lättare att undvika. Alltså du ska inte skriva upp några jävla kalorier eller så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

käka bara något


   
SvaraCitera

Börja med olika aktiviteter!


   
SvaraCitera

Låter som du behöver hjälp av dem som satte diagnosen på dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatar att jag får skuldkänslor ibland när jag äter...... Får ni det ofta?..


   
SvaraCitera

honeyrose:

Hatar att jag får skuldkänslor ibland när jag äter...... Får ni det ofta?..

All the time.
Men du får försöka distansera dig och komma ihåg att anledningen till att du får skuldkänslor är att du själv skapat en orealistisk regel som egentligen bara existerar i ditt eget huvud. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ok men hur kan man slippa dom känslorna? [sad] Allting var bättre när man var mindre för då brydde man sig itne om vad man åt. Då åt man för att det var gott bara [crazy].... suck


   
SvaraCitera

Ha en dagbok där du skriver ner allt du har ätit, och sedan tittar du på det du är missnöjd med och försöker skära ner på just det som du tycker är dåligt. Gå inte och "små-ät" mellan måltiderna bara för att du har tråkigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bambilambi:

Tack så mkt för hjälpen^[wink]

varsegod


   
SvaraCitera

Vissa är (mycket) känsligare än andra när det gäller lågt blodsocker, och kan få extrema sug vid värden då andra knappt skulle känna av någonting. Detta leder ofta till att man överäter, men kan avhjälpas genom att äta regelbundet 5 gånger per dag.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera