Aviseringar
Rensa alla

Ångest för att inte kunna sova


Ämnesstartare

Hej!
Har under ungefär 3 veckors tid haft rätt svårt för att somna.
Var på skidsemester hela jullovet och kom hem igen den 7:de.
en redan natten där hade jag sjukt svårt att somna, låg säkert i 2 timmar och vände och vred på mig. och enda sen dess har jag kanske haft 5-6 timmars sömn varje natt. har nästan aldrig haft svårt för att sova tidigare.

men nu tror jag jag vet vem som är boven i dramat.
för flera timmar innan jag ska gå och lägga mig så får jag ångest och orokänslor över att jag inte ska kunna somna i natt. det är sjukt jobbigt och gör mig sliten och jävligt i min vardag om jag inte får sova tillräckligt. så jag vettefan hur jag ska kunna bli av med dessa förbannade tankar!!!!!!
känns som att jag blir galen snart om jag inte slutar tänka såhär.
sitter även nu och har ångest för att jag inte ska kunna somna.
kan även säga att jag vaknar minst 1 gång vid 5-6 tiden och kan inte somna om, och jag har aldrig haft svårt för det innan!!! [sad][sad][sad]
nån som känner igen liknade problem?
kan även säga att jag kanske haft det såhär nån gång i sommras, men det gick över efter några dagar. och nu har det gått 3 veckor...
så vadfan ska jag göra?!!! känns som att jag blir galen snart om jag inte får sova som jag alltid gjort!!
tips tack!!!


   
Citera
Ämnesstartare

Kan säga att hdei nte de här tankarna innan jag kom hem!
utan fick de när jag märkte att jag knappt kunde sova längre.


   
SvaraCitera

Istället för att ligga i sängen och grunna i timmar så ska du gå upp, runt, tänka och kanske läsa lite för att sedan gå och lägga dig igen när du kommit på andra tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förr brukade jag hantera det där ganska bra genom att inte gå och lägga mig utan göra annat istället för att fördriva tiden med något lite konkret. Testa det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försökt det hela tiden, men blir stressad och det gör det ännu värre [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk på att du inte behöver sova, bara vila. Läs något ellr kolla på tv så blir du trött till slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försöker fokusera på nåt annat hela tiden, och det funkar ibland, men sen kommer den där förbannade oron tillbaka och gör mig stressad och jävligt!

Behöver mer tips!


   
SvaraCitera

Träna sönder din enda kropp, så kommer förhoppningsvis däcka av utmattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan sova nu, ångesten borta 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hej
nu har ångesten kommit tillbaka, och jag kan knappt sova. sover ordentligt kanske varannan dag...
går även runt hela dagarna och tänker: jaha, ännu en dag bortslösad, och snart ska jag sova.
kan inte njuta av dagarna eller nåt längre [sad][sad][sad][sad][sad][sad]
HJÄÄÄÄÄÄLP


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AAHHH!! jag kan inte sluta tänka på att jag måste gå å lägga mig sen!! blir gaaaaleeenennnnn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AAHHH!! jag kan inte sluta tänka på att jag måste gå å lägga mig sen!! blir gaaaaleeenennnnn


   
SvaraCitera