Aviseringar
Rensa alla

Ångest - hantering


Ämnesstartare

Hur hanterar ni en panik/ångestattack? Både när ni känner den komma och under tiden den pågår.


   
Citera

får aldrig sånt, fattar inte riktigt vad det är. men en kompis till mig fick det ibland. oftast på kvällarna, vi brukade sätta oss ute i en filt. så det fick lugna ner sig.

promenad knske o försöka landa lite.


   
SvaraCitera

tar på mig kläder och promenerar mot sjukhuset med mobilen i handen. försöker andas lugnt.


   
SvaraCitera

Händer när jag ser en spindel (har en sjuk araknofobi samtidigt som jag är inneboende i en källare). Brukar ringa min kära mor, ställa mig på alla fyra och försöka andas pga får alltid sådana andningssvårigheter. Om jag svimmar (vilket händer 4 av 5 gånger) ringer hon de jag är inneboende hos och ber dem se efter hur jag mår. Observera att detta händer nästan varje vecka. Dödade dock en spindel för ca 1 timme sedan och jag vet inte var det modet kom ifrån.


   
SvaraCitera

kan inte hantera det riktigt, får bara panik och blir helt paralyserad. eller, ibland har jag lyckats genom att försöka att enbart fokusera på min andning. det har fungerat, men jag kan sällan behålla ett så starkt fokus så det är inte särskilt ofta jag lyckas med det. 


   
SvaraCitera

1363080672_smoke-weed-everyday-2_large a


   
SvaraCitera

Brukar hjälpa att gå ut o springa sedan ta en iskall dusch och när du kommer ut så gå o lägg dig så kommer det kännas bra 


   
SvaraCitera

Andas, tänka positiva/glada tankar, tro på att jag kan klara det som orsakar ångesten eller panikattacken. Vad spelar den ändå för roll om 10 år? Livet går vidare efter känslorna.


   
SvaraCitera

Jag har fått det några gånger, det är bäst att ta en promenad för att rensa tankarna, ibland är det också skönt att rita/ skriva ner känslorna så du får ut dem. Om det inte går över så är det bra att prata med en kurator eller vuxen för att få stöd 🙂


   
SvaraCitera

Inse varför jag har ångest och vad jag kan göra åt det. 

Om jag har ångest över livet i det stora hela: se föregående bild. Plus att vi snart har spelat ut Last of us! Vilket ger mig ångest.


   
SvaraCitera

Min brors panikångest visade sig vara ett symptom på sin ADHD, han får nu hjälp genom medicin och lite extra pengar från föräkringskassan


   
SvaraCitera

meds alt ringer pappa om det är jätteilla. eller ignorerar och antingen går runt som en vilsen liten unge som inte kan stå still eller isolerar mig helt från andra. 


   
SvaraCitera

Lovar att den går att tänka bort men själv låter jag den komma och gå när den vill, det är skönt att må dåligt när man är så van vid det...
iaf Det är inget monster som tar sig in i kroppen och orsakar panik och ångest, men vet att det kan kännas så... Tänk på saker som får dig glad och få i dig något att äta om du inte fått det (för att underlätta dem biologiska faktorerna som spelar roll)


   
SvaraCitera

försöker tänka på annat, ta djupa andetag. 

ööh. funkar att se på lesbisk porr för mig ibland också. 

har lyckligtvis inte drabbats av såna där obehagliga overklighetskänslor när man inte vet i vilken värld man är på länge, brukar numera känna andnöd istället, en känsla av att jag inte får luft typ fast jag andas, obehagligt att svälja under denna tid så spottar bara.. I glas om jag befinner mig inomhus. 


   
SvaraCitera

Mintpastiller av märket roche, fungerar prima.
iktorivil_AR_219439l.jpg


   
SvaraCitera