Aviseringar
Rensa alla

ångest inför redovisningar


Ämnesstartare

God afton gott folk!

Jag har problem som jag behöver hjälp med så fort som möjligt, då det antagligen kommer att ta död på mig med tiden om det fortsätter så här. 

Inför varenda redovisning/muntlig presentation/diskussion inför större grupp så får jag en fruktansvärd ångest, som verkar närmast obotlig. Ångesten medför en rad olika "symptomer" som b.l.a. yrsel, torrhet i munnen, spykänsla samt svimfärdighet m.m. Detta fenomenet (ångesten) tog sin början någon gång under mellanstadiet och har sedan dess hållit i sig och plågat mig nästan varje dag i ca 5 år, då muntliga presentationer mycket ofta förekommer i skolan,främst i svenska, engelska, och spanska. Naturligtvis kan jag inte uppnå de högre betygen i dessa ämnena då min muntliga förmåga är "bristande" tack vare denna förbannade ångesten. under en redovisning brukar de första meningarna av texten som skall läsas, flyta på bra men sedan när jag märker att alla faktiskt lyssnar på mig så upplever jag en enorm press vilket oftast leder till att jag fullständigt tappar kontrollen och jag börjar stamma,darra på rösten, svettas m.m. på större middagar upplever jag en liknande press om jag blir frågad ngt och alla lyssnar på vad jag har att säga till svar. detta skapar naturligtvis mycket och stora problem för mig både i skolan och socialt.det kommer antagligen att påverka min karriär också. så nu vänder jag mig till er på detta forumet i ett desperat rop på hjälp. vad ska jag göra för bota min "scenskräck"?

Det bör även tilläggas att jag har personlighetsdraget "HSP"(se länk nedan för info om hsp).

http://www.genconnect.com/health/albert-einstein-nicole-kidman-jim-hallowes-list-of-famous-highly-sensitive-people/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Highly_sensitive_person

Tack på förhand:)


   
Citera
Ämnesstartare

Va!? Vad är det för någon lärare?? Ifall det är krångligt att snacka för flera folk så ska läraren lösa det med att man kan få snacka med läraren istället för flera... Det är ett måste, man kan inte få underkänt i ett delomdöme bara ifall man inte kan snacka med flera pers samtidigt.. Hon/Han ska fixa tid åt dig så ni kan få snacka 1 mot 1 och på så sätt får hon höra dina rediga kvaliter i muntlighet.
    Prata med fröken ifall ni kan ta det ensamma för hon kanske inte vet att det är just stora grupper, hon kan tro att det är svårt med det muntliga överhuvudtaget. Så fixa en tid med fröken.

Det är alltid lättare ifall folket är med en istället för mot än: Det kan kännas vidrigt då man står ensam på "scen" och alla är samlade på andra sidan av klassrummet och alla stirra på än. Men om det går så kan man vara flera på scen samtidigt och gör sin "standup", som att man har någon vid sin sida så känns det bättre. Och ifall ni kan göra redovisningar i mindre grupper...
   Detta borde fröken tänka på.. Det är illa för de som inte tycker om att snacka inför en massa av folk.
   Men checka ifall ni kan göra som ett grupprojekt så ni är flera inblandade samtidigt på scen så alla snackar eller om det finns saker att visa så tar det en del av fokuset ifrån publiken.
   Hoppas det löser sig väl med betyget vaddafall Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Öva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Få betablockerare utskrivet. De tar bort de fysiska symptomen. 

 


   
SvaraCitera