Aviseringar
Rensa alla

Ångest och framtidsoro


Ämnesstartare

Hej. Jag har precis hoppat av gymnasiet och tanken är att jag ska börja om i höst. Jag hoppade av nu efter ett år då jag inte trivdes. Bodde innan i en lägenhet ensam men har flyttat hem nu, ska flytta tillbaka när skolan börjar till hösten. Jag har mycket oro inför framtiden och har ett tänk som en 30 åring ist för 17 åring. Det är jobbigt nu då jag inte längre vill tillbaka till skolan överhuvud taget. Jag ser det som att jag ska gå 3 lång år till i skolan ochsamtidigt är jag inte den människan som vill leva fast i en lägenhet så länge. Jag vill ut på landet, skaffa djur, familj och mitt framtida jobb är egenföretagare. Jobbet gör ännu mer att jag inte har något intresse av att börja skolan igen, varför om jag ändå ska bli egenföretagare känner jag?

Är det någon mer som känner den framtidsoron som jag? Jag känner mig äldre än vad jag borde. Vad kan man göra? kan man göra skolan på distans (gymnasiet)? hur skulle det funkar och är det någon som har gjort det? Jätte tacksam för idéer då jag snart bryter samman!


   
Citera

Åh kände precis så. Känner mig äldre än vad jag är i många fall också. Jävla tanta.


   
SvaraCitera

flowervalley:

Jobbet gör ännu mer att jag inte har något intresse av att börja skolan igen, varför om jag ändå ska bli egenföretagare känner jag?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Åh kände precis så. Känner mig äldre än vad jag är i många fall också. Jävla tanta.

Det är verkligen jätte jobbigt. Jag är mognare än andra i min ålder och kände redan när jag var 16 att jag var redo att skaffa barn? Vad tycker du jag ska göra med skolan?


   
SvaraCitera

flowervalley:

Det är verkligen jätte jobbigt. Jag är mognare än andra i min ålder och kände redan när jag var 16 att jag var redo att skaffa barn? Vad tycker du jag ska göra med skolan?

Skaffa inte barn nu!!!
Prata med din studievägledare om distanskurser och praktik. Det blir jättemycket att läsa sen om du helt slopar pluggandet för jobb/praktik/annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skaffa inte barn nu!!!
Prata med din studievägledare om distanskurser och praktik. Det blir jättemycket att läsa sen om du helt slopar pluggandet för jobb/praktik/annat.

Haha nej det är lugnt, det ska jag inte! Men som sagt känns bara tidigt att vara redo för det.

Studievägledaren i denna kommunen är helt störd så henne är ingen idé att prata med 🙁 Jag ska dit 10 april för att välja till hösten nu.. Kan man alltså gör kurserna på gymnasiet på distans? Jag mår verkligen inte bra av att gå i skolan, tyvärr vet jag inte varför...


   
SvaraCitera

flowervalley:

Kan man alltså gör kurserna på gymnasiet på distans? Jag mår verkligen inte bra av att gå i skolan, tyvärr vet jag inte varför...

Tror att man kan, vissa iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tror att man kan, vissa iaf.

Okej, sitter iaf inne och kollar på korr.se de handlar om gymnasie på distans!


   
SvaraCitera

du låter jävligt lillgammal!

flowervalley:

mitt framtida jobb är egenföretagare

tror man kan starta eget företag med sina föräldrar och så kan dom dra ur sej från företaget sen så du blir ansvarig för det näru fyllt 18. för mej en kompis kompis har gjort så[confused]


   
SvaraCitera

flowervalley:

Okej, sitter iaf inne och kollar på korr.se de handlar om gymnasie på distans!

Bra! Torsås finns ju också, kom jag på. Vet en som pluggar via dem och tycker att det är jättebra.


   
SvaraCitera

Jag känner igen mig i mycket. Jag var tvungen att hoppa av i början på denna termin (andra året på samhällslinjen) för att jag gick in i väggen. Min förhoppning är att jag ska kunna börja om till hösten. Känner mig också orolig, men vet ändå någonstans att det kommer gå bra. Just nu försöker jag bara stressa av genom att gå på keramikkurs och göra saker jag känner för.

Varför hoppade du av? Gäller det att du inte gillar ämnena eller klassen? Det är superviktigt att du får en full gymnasiegång, men det finns fler alternativ. Det går också bra att läsa gymnasiet på en folkhögskola, vilket ger precis samma utbildning, bara en skönare miljö. Du behöver inte ha full kontroll. Försök vara här och nu och om du känner att det du går blev fel är det ingen big deal att byta och gå ett år extra. Det är det många som gör. Du hinner massor efter det ändå!


   
SvaraCitera

men åh det är ju samma sak kom jag nu på, nvm


   
SvaraCitera

MissAnox:

folkhögskola

rekomederar varmt. Undersök![smile]


   
SvaraCitera

MissAnox:

Försök vara här och nu

har du yogat? det skulle nog vara bra för dig mvh värvare till yogasekten


   
SvaraCitera

MissAnox:

vilket ger precis samma utbildning, bara en skönare miljö.

inte säkert[no-no]


   
SvaraCitera