Aviseringar
Rensa alla

ÅNGEST över all mat jag äter nu!


Ämnesstartare

hej,

jag har sån otrolig ångest över ALLT jag äter just nu..
och det är inte mycket. är rädd på kvällarna när jag lägger mig. magen kurrar hela tiden men jag kan inte med att äta. jag är så trött på skiten, och hoppas jag blir inlagd snart så jag kan få tillbaks rutinerna igen. vilket jag inte klarar själv. det är så mycket att lägga till nu, eftersom jag gjorde misstaget att reducera matschemat.
just nu vet jag inte vad jag ska äta. har ni något tips på något som är "bra"? eller tillåtet för er? har hört att många äter keso. men vet inte. just nu lever jag på knäckemackor. och soppa. får ångest av det med men något måste jag äta. helvete.
kram till alla


   
Citera
Ämnesstartare

Frukt, morötter, drick protein shakar, diet om du nu kan göra det utan att gå till överdrift och sluta att äta och ersätta maten med dem. Då får du iaf i dig näringen.

Annars så måste du faktiskt få din hjärna att inse att du lugnt kan och ska äta minst 3mål per dag utan att gå upp i vikt. Kanske kan du motionera 3ggr i veckan om det skulle underlätta ångesten och få dig att känna dig mer bekväm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HighParadise:

Annars så måste du faktiskt få din hjärna att inse att du lugnt kan och ska äta minst 3mål per dag utan att gå upp i vikt.

tack för det! det ska jag tänka på.
har funderat på proteinshakar, så jag får i mig näring. och morötter är bra. frukt har jag svårt för dock 🙁 vad jag hatar dettta! men det ska bli ändring snart. känner bara att jag inte klarar ta dessa steg själv 🙁
men tack för tipsen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trött jag är på detta jäkla ilandsproblemet...

Är väl bara att käka?


   
SvaraCitera

Om du inte äter onyttigt, eller väldigt mycket varje gång, är det oftast inget problem..
Man ska faktiskt helst äta sex gånger om dagen, om man kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rejmond D Röjter:

Man ska faktiskt helst äta sex gånger om dagen, om man kan.

Och sova ca 4 timmar om dygnet [no-no]


   
SvaraCitera

Har du ingen som hjälper dig genom det här? Någon kontakt eller familj som kan hjälpa dig att styra upp lite rutiner?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om soppa känns okej för dig, släng i lite nya saker i soppan som du kan hantera? Eller gör smoothies, många ätstörda verkar tycka det är enklare att dricka än äta, fast själv tycker jag det är myyycket svårare att dricka kalorier än äta dem. För ärligt talat, äta är mysigt om man bortser ifrån ångesten [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fluorette:

Men om soppa känns okej för dig, släng i lite nya saker i soppan som du kan hantera? Eller gör smoothies, många ätstörda verkar tycka det är enklare att dricka än äta, fast själv tycker jag det är myyycket svårare att dricka kalorier än äta dem.

tack för tipset! 🙂 jag har varma koppen här hemma men dem är ju så kalorisnåla. men som du skrev så kan jag ju lägga i saker. haha.
typ räkor, sparris och så. har räksoppa hemma. det blir bra.
jag tycker att näringsdrycker är jobbigare än mat dock. men soppa är lätt!
tack för tipset.
kram


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Trött jag är på detta jäkla ilandsproblemet...

Är väl bara att käka?

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

FreeWay89: Trött jag är på detta jäkla ilandsproblemet...

Är väl bara att käka?

om det vore så lätt ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

om det vore så lätt ja.

Men seriöst detta är ett typiskt ilandsproblem.
Läste mycket om olika ätstörningar när jag pluggade psykologi och det är ett tydligt västerländskt problem.

Enligt min psykologilärare är tex anorexia praktiskt taget obefintlig i uländer. (källa behövs)

Sitter så jäkla mycket i huvet och gäller väl kort sagt att ge sig fan inpå det.

Vet att det måste vara fruktansvärt svårt i vissa fall, men det är väl bara att träna sig på att mat är bra för en.
Hjärnan drar ju 1/4 av hela energiintaget så det är ju den som tar mest stryk när man inte får i sig tillräckligt med näring.


   
SvaraCitera

Både ätstörningar och självmord är otroligt överrepresenterade i västvärlden. [party]


   
SvaraCitera

Image
mm, sexigt[cute]


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Sitter så jäkla mycket i huvet och gäller väl kort sagt att ge sig fan inpå det.

Ja, det är ju en psykisk sjukdom [rolleyes]


   
SvaraCitera