Aviseringar
Rensa alla

Ångestdämpande?


mediakatt:

Jag får ångestdämpande för regelbundet bruk.

På så vis att du tar en speciell dos varje dag vid ungefär samma tid ?


   
SvaraCitera

batterseabardot:

På så vis att du tar en speciell dos varje dag vid ungefär samma tid ?

Precis. Och alltså bensodiazepiner, inte SSRI mot ångest eller dylikt.


   
SvaraCitera

tänk om man kunde få sånt också


   
SvaraCitera

mediakatt:

Precis. Och alltså bensodiazepiner, inte SSRI mot ångest eller dylikt

oki. Men det är fortfarande kortvarig effekt iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

kortverkande effekt och tas vid (mer akut) behov.

Antar att ångestdämpande och alkohol inte går ihop? Hört om polare som i princip inte kunnat dricka av deras anti-depp. Fast dom tar man iofs regelbundet humhum.


   
SvaraCitera

batterseabardot:

oki. Men det är fortfarande kortvarig effekt iaf.

Nja, i och med att halveringstiden på xanax är 10 timmar och jag ska ta det flera gånger om dagen, vid specifika tidpunkter. Det blir ju som långtidsverkande.


   
SvaraCitera

bestefar:

Antar att ångestdämpande och alkohol inte går ihop? Hört om polare som i princip inte kunnat dricka av deras anti-depp. Fast dom tar man iofs regelbundet humhum.

Brukar inte rekommenderas, nej. Jag, och fler andra, dricker trots antidepp och ångestdämpande. Jag tror att det är en dålig ursäkt läkarna tutar i oss för att vi inte ska dricka pga att det är inte bra med alkohol öht när man mår dåligt. Fast det finns säkert något annat som spelar in också.


   
SvaraCitera

Det beror på vad som menas med ångestdämpande i det här fallet... De mildare ångestdämpande som man tar sporadiskt heter Lergigan, Theralen och Atarax, sedan vid extremfall tar man till narkotikaklassade benzo såsom Stesolid (men dessa är ovanliga bland ungdomar då det finns missbruksrisk)
De ångestdämpande man tar över längre tid är antidepressiva SSRI-preparat. Zoloft (sertralin) och fluoxetin är sådana exempel. Dessa kan INTE hindra en pågående attack men de hindrar dessa från att uppkomma i grunden. SSRI-preparat behandlar den biologiska orsaken i hjärnan,
Theralen och Lergigan gör det inte utan ger bara lindring för stunden.
Oj jösses nu låter jag som en van apotekare, det är jag inte alls men jag har haft varenda ett av dessa preparat...


   
SvaraCitera

batterseabardot:

Jag tror att det är en dålig ursäkt läkarna tutar i oss för att vi inte ska dricka pga att det är inte bra med alkohol öht när man mår dåligt. Fast det finns säkert något annat som spelar in också.

Den egentliga anledningen till att det står i FASS på varenda antidepressiv man hittar att man inte får dricka, är att läkemedelsbolagen ska kunna smita ifrån stämning om, OM det är någon promille som typ blir fullare och skadar sig själva när de dricker trots medicinen. Det är faktiskt fritt fram att dricka på SSRI generellt sett, förutom om man vet att man blir speciellt grinig och ledsen i ögat av alkohol. Att dricka på medicin gör egentligen ingenting.


   
SvaraCitera

Mårran:

Att dricka på medicin gör egentligen ingenting.

*Att dricka på dessa medicinER gör ingenting. Nu syftar jag enbart på SSRI, andra mediciner har jag inte koll på.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera