Aviseringar
Rensa alla

Ångrar aborten


Ämnesstartare

Moonlight Sonata:

Känns mer som du vill skaffa ny nu på en gång för att ersätta den andra, du borde vänta och bearbeta detta först.

Håller med. Jag tror det var bra att du gjorde abort, med tanke på din ålder. Hur mogen man än känner sig när man är tonåring så är man just det - en tonåring, och inte vuxen. Det verkar mer som om du vill ha barn pga själviska skäl - att du ska må bättre - du vill ha ett barn bara för att. Men tänk på barnet då? Hur ska du klara av skolan och ett barn? Hur ska du hinna skaffa dig en bra utbildning så du kan få ett bra jobb så du kan försörja ditt barn? Tänk om du måste flytta till en annan stad för att plugga det programmet du vill gå? Ska du ta med dig bebisen till din studentlägenhet, eller vad?

Ärligt talat blir jag helt förskräckt när jag hör tonåringar som vill och försöker bli med barn. Det bevisar ju bara min poäng, att ni är TONÅRINGAR. Och tonåringar tänker inte lika långt som vuxna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har sagt det en gång tidigare och jag säger det ingen. Det är klart jag vill skaffa barn för min skull, vem skulle jag annars skaffa för? Min familj? Nej, jag vill skaffa barn för att jag känner mig redo. Jag har hoppat av skolan och ska börja praktisera/jobba, sen har min kille ett jobb. Så vi klarar ekonomin och allt.
Och sen har jag en fråga, När anser ni att man är vuxen. Ni anklagar mig för att vara för ung. Men jag kommer vara 18 och ett halvt år gammal och min kille ett år äldre. Då är man väl för fan vuxen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

liinaah:

Det är klart jag vill skaffa barn för min skull, vem skulle jag annars skaffa för? Min familj?

liinaah:

När anser ni att man är vuxen.

Det vi alla menar med att du inte ska skaffa barn bara för att du vill och att det är själviskt är för att man vill ge ens barn de bästa möjligheterna och skaffa ett barn under dom bästa omständigheterna. Man ska vilja ge sitt barn det bästa. Jag själv skulle aldrig skaffa barn förrän jag har ett välbetalt jobb, ett jobb jag trivs med. Skulle jag tex ha ett jobb där jag inte trivs bara för att försörja mitt barn skulle jag bli olycklig och det skulle gå ut över det barnet. Man kan inte göra andra lyckliga om man inte själv är lycklig. Vill du inte göra åstadkomma något annat i ditt liv än att skaffa ett barn? Och vad för jobb tror du att du kan få utbildning? Man får inte ens ett jobb idag i Sverige MED utbildning. Så att du bara hoppade av skolan visar ju bara hur omogen du faktiskt är och du tänker inte långsiktigt. Det är en mysig tanke att ha ett litet barn att ta hand om, jag har haft den själv. Men det funkar inte alltid i praktiken.

Och jag anser att man är vuxen när man fyllt 21. Är man inte gammal nog att köpa sprit är man inte gammal nog att skaffa barn. Däremot tycker jag även att 21 är för ungt för att skaffa barn. Min mamma är en ung mamma och fick min storebror när hon var 19. Pga hennes graviditet var hon tvungen att avbryta sin utbildning. Sedan fick hon mig. Och pga att hon valde att ha barn ist för att fixa utbildningen hon ville för att få hennes drömjobb så har hon nu ett jobb hon hatar och hon är olycklig. Pga att hon är så olycklig har det gått ut över hela våran familj. Nu kommer hon även få sparken pga omplacering och eftersom hon inte har någon utbildning vet hon inte hur hon ska få pengar.

Så tänk för fan på barnets framtid och att ge henne/honom det bästa ur livet du kan ge istället för att skaffa barn bara för att du vill!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och vad för jobb tror du att du kan få UTAN utbildning, menade jag

Jag anser att man är vuxen när man är 20 menade jag också. Skrev väldigt snabbt.


   
SvaraCitera

Moonlight Sonata:

Känns mer som du vill skaffa ny nu på en gång för att ersätta den andra, du borde vänta och bearbeta detta först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Moonlight Sonata:

Känns mer som du vill skaffa ny nu på en gång för att ersätta den andra, du borde vänta och bearbeta detta först.

jag har hört om man mister ett barn ska man skynda sig att försöka igen. annars kan det bli värre för en själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Taskigt läge.


   
SvaraCitera

liinaah:

Men jag kommer vara 18 och ett halvt år gammal och min kille ett år äldre. Då är man väl för fan vuxen?

Att du resonerar som du gör visar ju bara hur omogen du är.
Sedan förstår jag inte vad du vill få ut av den här tråden?
För mig verkar det som du redan har bestämt dig bara att du väntar på applåder. Det mogna nu skulle vara om du kämpar dig igenom denna svåra period du har framöver och ser vad som erbjuds.
Ett barn för dig nu kommer bara att skapa fler problem.


   
SvaraCitera

Det bästa med aborter är: du kan alltid göra om dom.
Skämt åsido, du hade inte varit direkt mogen och redo för att ta hand om ett barn ändå, speciellt inte ekonomiskt.


   
SvaraCitera

Grottgreta:

Det bästa med aborter är: du kan alltid göra om dom.

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår att du ångrar din abort och sörjer vad som kanske skulle bli ditt barn, och din familj har handlat väldigt ansvarslöst. Men låt det inte vara förgäves, nu har du en god chans att skaffa dig en utbildning du förtjänar och bilda en stabil grund för din kommande familj.

Du kan säkert vara en kärleksfull mamma som skulle klara av att vårda och uppfostra ett barn. Men för att ge barnet en så god chans som möjligt så bör mamman och pappan vara så lyckliga som möjligt på flera olika plan. Om du hittar ett jobb du trivs med kommer det förhoppningsvis stimulera dig och hjälpa dig att vara en bättre mamma. Du kommer inte heller ha lika stora bekymmer med ekonomin, något som kan vara väldigt påfrestande.

Jag hoppas du gör det bästa av situationen, det förtjänar både du och din kommande familj.


   
SvaraCitera

Du gjorde nog rätt som gjorde abort. Vid 17 års ålder kan man sällan ta hand om ett barn.
Att gå till kurator är nog bra. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

liinaah:

Jag har hoppat av skolan och ska börja praktisera/jobba, sen har min kille ett jobb. Så vi klarar ekonomin och allt.

White-Trash på hög nivå. Vilken fruktansvärd looser du är, sluta belasta samhället med dina konstiga idéer. Fattar du vad du gör mot din familj? Fattar du vad det innebär att ha barn?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bearbeta det som har hänt först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

liinaah:

Jag har hoppat av skolan och ska börja praktisera/jobba, sen har min kille ett jobb. Så vi klarar ekonomin och allt.

Vill bara tillägga en sak. När hade du isf tänkt jobba?

Innan du blir gravid? För ingen kommer vilja anställa någon som funderar på att bli gravid.

Efter att du blivit med barn? Du kommer antagligen få sparken när dom får reda på det. Och ja, det kan dom göra eftersom man oftast inte får en fast anställning i början.

Efter att du fått barnet? Då måste du ju vara hemma med barnet. Hade du tänkt be din mamma ta hand om det eller vad?

Eftersom det verker som om du vill bli med barn nununu så kan du ju inte börja jobba än. Du kommer alltså inte kunna jobba på över 9 månader. Och sedan kan det ta år innan man ens landar på ett jobb.

Hoppas att du har läst alla kommentarer här och fått lite förnuft.


   
SvaraCitera