Aviseringar
Rensa alla

Anklagad för fusk, men jag är oskyldig.


Ämnesstartare

För några veckor sedan så hade jag ett prov i historia, där alla i klassen skulle göra provet online på ping-pong (lärarplattform)och provet var anonymt, alltså kunde läraren inte se vem som hade skrivit vad. Syftet med det är att förhindra att lärare favoriserar elever osv.

Häromdagen så berättade hon för klassen att hon misstänkte om att någon ( hon vet inte vem det är än) hade fuskat på provet, och att denna personen hade använt alldeles för ’’bra’’ svenska och ord som:  ’’första och sekundära’’ ,  ’’ I viss mån ’’ och ’’upprättelse’’. Majortiteten av eleverna i min klass är invandrare eller av invandrar bakgrund ( detta gäller mig med ) och då förstår man ju lite varför hon hyser misstankar om plagiat och fusk, men jag tycker sådant skitsnack bara är oehört fördomsfullt och ignorant. Nästan rasistiskt om jag får säga det. Men å andra sidan är det lite som en komplimang samtidigt, att hon tycker att det är alldeles för bra för att vara trovärdigt är ju i och för sig ingen dålig sak. Jag har och har alltid haft ett stort ordförråd och jag är lite av en bokfanatiker men som invandrare och ’’neger’’ förväntar ju sig inte folk att jag ska vara så pass bra på svenska som jag är.

I min vardag använder jag mig inte så ofta av komplexa ord och meningar som jag förstår och kan uttrycka mig med eftersom jag i första hand är en tjej på 14 år som helst vill passa in och som inte vill framstå som en besserwisser bland de jämnåriga. Man vill ju inte vara den ’’smarta’' skitungen som kan allt,som lärarna älskar. Been there done that.

Men vad fan ska jag ta mig till ?? hon står fast vid att jag har fuskat och hon vägrar tro på mig :(.

Note: Jag skrev ganska snabbt, så jag ber om ursäkt för grammatiska fel i förhand 😀


   
Citera
Ämnesstartare

hur kom hon fram till att det var just du som fuskat, och inte någon annan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Provet var anonymt och det enda hon sa var att någon hade fuskat, för att ''hen'' använt alldeles för bra svenska som hon själv inte ens använder. Hon läste lite ur texten och jag kände ju igen den eftersom den var min. Om några dagar då hon rättat klart så får hon veta vem som skrivit vad och då får hon ju se att det var jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Attitydinkontinent:
hur kom hon fram till att det var just du som fuskat, och inte någon annan?

Provet var anonymt och det enda hon sa var att någon hade fuskat, för att ''hen'' använt alldeles för bra svenska som hon själv inte ens använder. Hon läste lite ur texten och jag kände ju igen den eftersom den var min. Om några dagar då hon rättat klart så får hon veta vem som skrivit vad och då får hon ju se att det var jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går oftast rätt lätt att se vilket språk du använder från dina tidigare prov och detta. Så om du nu plötsligt skulle förändra allt hur du skriver o argumenterar har hon la goda skäll att tro på fusk? Om inte så finns det säkert anledningar eller bra förklaringar till varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HiTech:
För några veckor sedan så hade jag ett prov i historia, där alla i klassen skulle göra provet online på ping-pong (lärarplattform)och provet var anonymt, alltså kunde läraren inte se vem som hade skrivit vad. Syftet med det är att förhindra att lärare favoriserar elever osv.

Häromdagen så berättade hon för klassen att hon misstänkte om att någon ( hon vet inte vem det är än) hade fuskat på provet, och att denna personen hade använt alldeles för ’’bra’’ svenska och ord som:  ’’första och sekundära’’ ,  ’’ I viss mån ’’ och ’’upprättelse’’. Majortiteten av eleverna i min klass är invandrare eller av invandrar bakgrund ( detta gäller mig med ) och då förstår man ju lite varför hon hyser misstankar om plagiat och fusk, men jag tycker sådant skitsnack bara är oehört fördomsfullt och ignorant. Nästan rasistiskt om jag får säga det. Men å andra sidan är det lite som en komplimang samtidigt, att hon tycker att det är alldeles för bra för att vara trovärdigt är ju i och för sig ingen dålig sak. Jag har och har alltid haft ett stort ordförråd och jag är lite av en bokfanatiker men som invandrare och ’’neger’’ förväntar ju sig inte folk att jag ska vara så pass bra på svenska som jag är.

I min vardag använder jag mig inte så ofta av komplexa ord och meningar som jag förstår och kan uttrycka mig med eftersom jag i första hand är en tjej på 14 år som helst vill passa in och som inte vill framstå som en besserwisser bland de jämnåriga. Man vill ju inte vara den ’’smarta’' skitungen som kan allt,som lärarna älskar. Been there done that.

Men vad fan ska jag ta mig till ?? hon står fast vid att jag har fuskat och hon vägrar tro på mig :(.

Note: Jag skrev ganska snabbt, så jag ber om ursäkt för grammatiska fel i förhand 😀

kolla i skollagen på notisum, så hittar du säkert vägledande hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fkpaw:
Det går oftast rätt lätt att se vilket språk du använder från dina tidigare prov och detta. Så om du nu plötsligt skulle förändra allt hur du skriver o argumenterar har hon la goda skäll att tro på fusk? Om inte så finns det säkert anledningar eller bra förklaringar till varför.

Man kan ju säga att jag ändrat på mitt sätt att skriva på..


   
SvaraCitera

HiTech:  men som invandrare och ’’neger’’ förväntar ju sig inte folk att jag ska vara så pass bra på svenska som jag är.

aw.

har inte så mycket att tillföra egentligen, men de kan ju inte direkt tillämpa omvänd bevisbörda. berätta att du inte fuskat, så är det avklarat. har du inte plagierat kan läraren inte heller hitta något du skulle kopierat från. bevisbördan ligger helt på läraren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om primärt, sekundärt, och i viss mån upprättelse inte tillhör ens naturliga vokabulär bör man inte vara lärare 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
om primärt, sekundärt, och i viss mån upprättelse inte tillhör ens naturliga vokabulär bör man inte vara lärare 

Spot on !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HiTech: Men vad fan ska jag ta mig till ?? hon står fast vid att jag har fuskat och hon vägrar tro på mig :(.

Har du tidigare haft prov hos den läraren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Har du tidigare haft prov hos den läraren?

Nej, men hon är min mentor så hon vet hur jag talar och skriver. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HiTech: Nej, men hon är min mentor så hon vet hur jag talar och skriver.

Kan du visa för henne annat som du har skrivit tidigare i andra ämnen som t ex svenska? Det borde tala till din fördel.


   
SvaraCitera

men alltså? om hon inte fattar att man kan använda typ words synonymfunktion är hon dum i huvudet. dessutom är det svårt att googla specifika uttryck som man vill använda som "i viss mån" osv.

har du skrivit på samma sätt i andra prov blir det nog inte så svårt för dig att motbevisa hennes anklagelser. har du inte det så kan det bli svårt för då hade någon annan kunnat sitta bredvid och hjälpt dig. men känns som att hon behöver bevis. om hon fortsätter insistera på att du har fuskat kan du gå med detta till rektorn och säga att du känner dig diskriminerad.


   
SvaraCitera

jag blev anklagad för plagiat  och fick F. jävla noob lärare, han tittade på en sida som kopierat mig på nåt sätt, jag hade inte ens hört talas om sidan för fan. glöm det bara, man kan inte vinna mot lärare (om man inte skjuter dem så klart) lol Nu vill jag inte att folk ska gå omkring och skjuta lärare fast det låter roligt utan jag vill att ni ignorerar det om ni inte kan bevisa att ni är oskyldiga, om det upprepas och ni är oskyldiga BYT SKOLA! 


   
SvaraCitera