Aviseringar
Rensa alla

Anledning till prisskillnader?


Vilh
 Vilh
Ämnesstartare

Jag har en MacBook Air och det finns ingen CD-läsare hos den. Jag ska alltså köpa en extern CD/DVD-läsare/brännare och kikar runt lite i allmänhet på olika typer. Det första jag gör är att gå in på Apples hemsida och söker efter en. Där hittar jag denna för 749 riksdaler. Tänker att satan, det är dyrt och känns någorlunda ovärt, så jag fortsätter att kolla runt. Jag hittar denna för 299 kronor. 

Min fråga är alltså, vad är egentligen skillnaden? Är det helt enkelt för att "Apple är överprisat och onödigt" eller sitter det i kvalitet/utseende/snabbhet/you name it? Är det i grund och botten samma produkt?

Alltså, hata inte, jag har verkligen noll koll när det kommer till att tolka specs och sådant så ja, jag behöver hjälp helt enkelt. Ples? Rodnar


   
Citera

Priiiset är skillnaden. Tumme upp


   
SvaraCitera

tillverkningskostnader typ, masstillverkning = billigare, oftast. 

och så betalar man såklart för "kvalité", funktioner osv

apple brukar ta överpris på sina produkter

 


   
SvaraCitera

Ja Apple lever på att folk inte vet bättre. Samsung-produkten gör precis samma sak ja.


   
SvaraCitera
GraGo

Apple kan ta jävligt mycket högre pris bara för att folk drägglar efter allt som blänker och är "inne".

Man kan t.ex. bygga en egen windows-dator för 6000 som har samma prestanda som en Mac Pro för 22000

Apple tar alltså 16000 för ett litet märke och ett operativsystem.


   
SvaraCitera