Aviseringar
Rensa alla

anledningar att leva?


Ämnesstartare

alternativet är att inte leva alls. döden är ingen befrielse från något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: döden är ingen befrielse från något.

Man slipper känna något som känns jättedåligt och slipper det för alltid, så jag tror inte att det är helt ärligt att säg att det inte skulle befria en från något. Icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En annan UM-tråd.
DIN mening med livet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xelo: "man" "slipper" "känna" är aktiva ord som implicerar att subjektet lever vidare efter döden. en död person kan inte slippa känna något. jag har dock förståelse för att man använder sådana ord i symboliskt syfte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xelopholiori: Man

(är vid en dator och kan således citera nu)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: chib: "man" "slipper" "känna" är aktiva ord som implicerar att subjektet lever vidare efter döden. en död person kan inte slippa känna något. jag har dock förståelse för att man använder sådana ord i symboliskt syfte.

Man slipper uppleva lidande när man är död. Detta faktum kan man inte kringgå från.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Man slipper uppleva lidande när man är död. Detta faktum kan man inte kringgå från.

slippa något kan man väl bara göra när man är vid liv? det känns lurt att tilldela döda personer egenskaper som kräver ett subjekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har inte läst dödsfilosofi så det kanske är fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: slippa något kan man väl bara göra när man är vid liv? begreppsapparaten är bunden till kännande subjekt.

Man upplever saker när man är vid liv. Är man död kan man inte uppleva. Man kan slippa livet genom att avsluta det. För att livet ska avslutas behöver man inte finnas som observatör. Att inte uppleva något är inte detsamma som att observera att man inte upplever något.

Det är som att säga att man inte kan sluta existera, eftersom att sluta existera måste betyda att det finns ett subjekt som observerar slutet av existensen när den sker. Förvirrad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hakar upp mig på något semantiskt. ska fundera mer på ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: hakar upp mig på något semantiskt. ska fundera mer på ämnet.

Jag tänker rent praktiskt, när man har för ont kan ens hjärna stänga av medvetandet (man svimmar) för att bespara ens psyke smärtan. Jag tror att samma sak gäller för döden, även då slutar medvetandet att existera men i detta fall permanent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism: man" "slipper" "känna" är aktiva ord som implicerar att subjektet lever vidare efter döden. en död person kan inte slippa känna något. jag har dock förståelse för att man använder sådana ord i symboliskt syfte.

Subjektet behöver leva för att känna något dåligt, men just för att döden innebär att man inte känner något är den således en befrielse. Det som Razor sade, ungefär. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj, jag missade hela diskussionen! don't mind me! ^______^ 


   
SvaraCitera
mynona

Nej jag har inte det, förutom tillfälliga mål. Jag lever för nuet när jag kan och en liten bit in i framtiden när jag har något att se fram emot. Den stora framtiden gör mig vettskrämd och får mig att rygga tillbaka, men tillfälliga mål kan jag se mycket fram emot. Just nu ser jag mycket fram emot en upplevelse med en vän jag hoppas på att få! Man får ha små mål hela tiden, så orkar man ta sig fram en månad till


   
SvaraCitera