Aviseringar
Rensa alla

anmäla misshandel?


Ämnesstartare

vad kan hända om man anmäler en person för misshandel nä rman inte har bevis? mer än sin berättelse lixom? kan man få hjälp av polisen om han inte blir dömd eller går det bara när man har bevis?


   
Citera
Ämnesstartare

De utreder och så, men det blir ju ord mot ord om bevis inte finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strawie_:

vad kan hända om man anmäler en person för misshandel nä rman inte har bevis? mer än sin berättelse lixom? kan man få hjälp av polisen om han inte blir dömd eller går det bara när man har bevis?

har personen som blivit misshandlad kan man ta kort på skadorna hos doktorn för bevis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skadorna är borta,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

strawie_:

skadorna är borta,

tror att visa skador kan vara synliga ändå även fast de finns under huden.
men du kan ju såklart anmäla men chansen att personen blir fälld är nog mindre om det är ord mot ord tyvärr


   
SvaraCitera

Slog h*n dig med nävar? Och vart?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om jag anmäler och det inte går, kan man få hjälp av polisen för att slippa träffa han?


   
SvaraCitera

ha någon kontaktperson på nån kvinnojour, är han en misshandlare så kommer han troligtvis misshandla dig igen och då kan du få hjälp om du sticker direkt efter misshandeln.


   
SvaraCitera

strawie_:

vad kan hända om man anmäler en person för misshandel nä rman inte har bevis?

polisen utreder det om dem kommer fram får du böter ungdomsanstalt eller fängelse om du är över 15

fast vid grov misshandel brukar straffen bara vara lite högre, jag skulle få minst 2 mån+ för grov misshandel men jag drog mig ur och så sket dem i det.


   
SvaraCitera