Aviseringar
Rensa alla

Anmäla något som en person har gjort


Ämnesstartare

För det första vill jag skriva såhär: Det som kommer att tas upp nu är något MYCKET känsligt och jag har inte berättat det för någon annan människa förut.

För två år sedan var jag mycket deprimerad och då var det en man som väldigt argt stirrade på mig i över fem sekunder, vilket innebär att han ville mörda mig och jag blev i ärlighetens namn, VÄLDIGT rädd. Jag skakade och det kändes för hemskt för att vara sant. Jag kunde inte begripa vilken hemsk mardröm jag befann mig i just då.

Detta innebär alltså att den personen som gjorde detta förmodligen saknar empati för andra och lider troligtvis av psykopati vilket inte går att bota. Jag har pluggat igenom allt det här med psykopati och mycket av det som stod på checklistan stämmer in på denne personen. Jag tänker vara så tyst som möjligt om mannen eftersom det finns en chans att han egentligen bara är en bra människa och att det var jag som led av paranoia.

Vad tror ni stämmer? Är det jag som var lite paranoid eller ville mannen förstöra mitt liv på riktigt? Ska jag ta ett snack med honom så att han ber om ursäkt eller ska vi glömma detta?


   
Citera
Ämnesetiketter

QwertySalm: en man som väldigt argt stirrade på mig i över fem sekunder, vilket innebär att han ville mörda mig

Vänta vänta vänta vänta vänta vänta. VA?????? Hur kan du göra den kopplingen? Innebär fem sekunder arg stirra lust på mord inom psykopati?

Är psykopati ens en riktig diagnos längre?

Du kan i alla fall prata med honom och fråga varför han stirrade argt på dig och berätta hur det fick dig att må.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:

Vänta vänta vänta vänta vänta vänta. VA?????? Hur kan du göra den kopplingen? Innebär fem sekunder arg stirra lust på mord inom psykopati?

Är psykopati ens en riktig diagnos längre?

Du kan i alla fall prata med honom och fråga varför han stirrade argt på dig och berätta hur det fick dig att må.

Hur jag kan göra denna koppling? Bra fråga!
Saken är den att denne person är vuxen, men jag ska försöka förklara detta för honom!


   
SvaraCitera

QwertySalm:

Hur jag kan göra denna koppling? Bra fråga!
Saken är den att denne person är vuxen, men jag ska försöka förklara detta för honom!

Det är lugnt vännen du är bara väldigt paranoid. Det finns hjälp du kan få för sånthär. Jag tror knappast att han skulle döda dig. Om du tror att du dör för att någon kollar på dig mer en fem sekunder skulle du vara död för längesedan.


   
SvaraCitera

QwertySalm:
För det första vill jag skriva såhär: Det som kommer att tas upp nu är något MYCKET känsligt och jag har inte berättat det för någon annan människa förut.

För två år sedan var jag mycket deprimerad och då var det en man som väldigt argt stirrade på mig i över fem sekunder, vilket innebär att han ville mörda mig och jag blev i ärlighetens namn, VÄLDIGT rädd. Jag skakade och det kändes för hemskt för att vara sant. Jag kunde inte begripa vilken hemsk mardröm jag befann mig i just då.

Detta innebär alltså att den personen som gjorde detta förmodligen saknar empati för andra och lider troligtvis av psykopati vilket inte går att bota. Jag har pluggat igenom allt det här med psykopati och mycket av det som stod på checklistan stämmer in på denne personen. Jag tänker vara så tyst som möjligt om mannen eftersom det finns en chans att han egentligen bara är en bra människa och att det var jag som led av paranoia.

Vad tror ni stämmer? Är det jag som var lite paranoid eller ville mannen förstöra mitt liv på riktigt? Ska jag ta ett snack med honom så att han ber om ursäkt eller ska vi glömma detta?

Pyskopati är mycket allvarligare än vad du tror. Det är lite respektlöst att använda det på det sättet som du gör.


   
SvaraCitera

Ska du anmäla någon för att personen stirrade argt på dig?

Nja, tror helt ärligt att det du som dragit egna slutsatser långt ifrån verkligheten. Du skrev själv att det här hände för 2 år sedan och att den personen ville mörda dig. Du lever än idag? Borde det inte ringa en klocka hos dig då att det kanske var du som drog lite väl långdragna slutsatser? 🙂

Du skrev också att du studerat psykopati. Det är lite som att googla sin symptom om man känner sig lite krasslig. Man har det ena och det andra och stressar upp sig i onödan. Sen att du ställer den diagnosen på någon annan är också lite märklig.

Släpp det och gå vidare, eller gör som Lamme sa. Sök hjälp, gå och prata hos någon 🙂


   
SvaraCitera
Haien

Att stirra betyder inte att man vill mörda nån


   
SvaraCitera

Haien:
Att stirra betyder inte att man vill mörda nån

Nej normalt inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jsvensson:
Ska du anmäla någon för att personen stirrade argt på dig?

Nja, tror helt ärligt att det du som dragit egna slutsatser långt ifrån verkligheten. Du skrev själv att det här hände för 2 år sedan och att den personen ville mörda dig. Du lever än idag? Borde det inte ringa en klocka hos dig då att det kanske var du som drog lite väl långdragna slutsatser? 🙂

Du skrev också att du studerat psykopati. Det är lite som att googla sin symptom om man känner sig lite krasslig. Man har det ena och det andra och stressar upp sig i onödan. Sen att du ställer den diagnosen på någon annan är också lite märklig.

Släpp det och gå vidare, eller gör som Lamme sa. Sök hjälp, gå och prata hos någon 🙂

Tack så mycket! 🙂

Du har nog rätt. Jag har varit lite "verklighetsfrånvända" på sistone och jag har inte riktigt varit mig själv. Sedan är det klart att det här med paranoia är allvarligt och folk som upplever det blir ledsna, oroliga och allt möjligt, men egentligen är livet inte så jobbigt som man kan tro.
Att lätta alla jobbiga bördor som bryter ner en är lättare än vad man kan tro och det känns skönt att få höra. 🙂 Klart att man blir dummare av att vara så paranoid som jag blev just då, men man blir också deprimerad o.s.v.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förtydligande: Jag är inte paranoid längre. Jag är har det bra nu! Dessutom grubblade jag bara över småsaker i det förflutna och jag insåg inte förrän nu hur rubbad jag var då. =)

Men som sagt: paranoia, depression, schizofreni och andra psykiska sjukdomar är INGET man skämtar om och folk som har blivit drabbade av detta har beskrivit sin vardag som ett rent helvete (rent ut sagt).
Så håll en god ton i kommentarerna nu och gör inga alltför aggressiva påhopp, tack på förhand.


   
SvaraCitera

Ingen aning vad du snackar om tbh, undrar vad du har tagit.


   
SvaraCitera

Bär man är deprimerad brukar man oftast se neutrala saker som negativa. Kanske är det det. Men även om han stirrade på dig argt kunde han ju bara ha varit arg och sonat ut med blicken på dig


   
SvaraCitera