Aviseringar
Rensa alla

Anmäla övergrepp fastän det gått 2,5 år?


Ämnesstartare

Hej!

Jag hade börjat komma över detta, tills det togs upp igår. Känner mig väldigt arg på den som gjorde detta just nu, och funderar på en anmälan. Dock är jag medveten om att fallet kommer att läggas ner då det inte finns några bevis. Det jag mest vill med detta är att skrämma personen och få hen att förstå att det var fel. Dock är jag, och har alltid varit, osäker på om det verkligen var ett övergrepp. Det enda jag vet är att händelsen har sabbat en del för mig. Dock är jag en väldigt känslig person så jag kanske överreagerar? Vet inte hur jag ska göra eller hur jag ska känna. Hjälp?


   
Citera
NEMI
 NEMI

Fall läggs ned även när det finns gott om bevis Men det är aldrig för sent att anmäla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Fall läggs ned även när det finns gott om bevis Men det är aldrig för sent att anmäla.

Jo tack. Dock kommer skulden att läggas på mig. Skäms över att ens prata om det. Jag kommer bara att göra allt så jobbigt för mig själv. Att behöva prata om det in i minsta detalj. Men det kanske är värt besväret då jag får skrämma upp hen och det får vara med i statistiken?


   
SvaraCitera

Stark du är som pallar, heja dig! Man ska absolut anmäla, hen får ju allra som minst lite obehag då och kanske förstår att det beteendet inte är ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:
Stark du är som pallar, heja dig! Man ska absolut anmäla, hen får ju allra som minst lite obehag då och kanske förstår att det beteendet inte är ok.

Ja, lite så jag tänkte. Men jag funderar fortfarande...


   
SvaraCitera

Tycker absolut att du ska anmäla! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:
Tycker absolut att du ska anmäla! 

Varför om man får fråga?


   
SvaraCitera

candycrush:

Varför om man får fråga?

av de anledningarna du nämnde, bra för statistiken så att man får en bättre bild av hur läget faktiskt ligger till. Även om hn inte kommer bli fälld är det bra för att visa att du menar allvar och att sådant beteende inte är okej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

shatter:

av de anledningarna du nämnde, bra för statistiken så att man får en bättre bild av hur läget faktiskt ligger till. Även om hn inte kommer bli fälld är det bra för att visa att du menar allvar och att sådant beteende inte är okej. 

Ja precis!


   
SvaraCitera

anmäl för statistiken om inte annat


   
SvaraCitera

Anmäl, men förvänta dig inte att personen tas fast (tyvärr).


   
SvaraCitera

Tänker att preskriptionstiden kanske har gått ut, är osäker på vilken tidregel som gäller vid övergrepp. Beror väl på i vilken skada den är skedd så att säga, om övergreppet är grovt eller så. Och särskilt i ditt fall då du är osäker på om det ens var ett övergrepp.

Men två års preskriptionstid gäller i varje fall för brott med maximalt straff på fängelse i ett 1 år. 

Såatteh, ha inga höjda förhoppningar om att den skyldige skall bli straffad!

Men tycker absolut du bör anmäla! 

 


   
SvaraCitera
Exner

ja           


   
SvaraCitera

S3ON:
Tänker att preskriptionstiden kanske har gått ut, är osäker på vilken tidregel som gäller vid övergrepp. Beror väl på i vilken skada den är skedd så att säga, om övergreppet är grovt eller så. Och särskilt i ditt fall då du är osäker på om det ens var ett övergrepp.

Men två års preskriptionstid gäller i varje fall för brott med maximalt straff på fängelse i ett 1 år. 

Såatteh, ha inga höjda förhoppningar om att den skyldige skall bli straffad!

Men tycker absolut du bör anmäla! 

 

enligt denna verkar det vara 10 år http://www.kvinnojouren.se/fakta/sexualbrott/preskriptionstid-av-sexualbrott

om inte den som blir utsatt är under 18, då verkar det vara 10 år från personen fyllt 18


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

enligt denna verkar det vara 10 år http://www.kvinnojouren.se/fakta/sexualbrott/preskriptionstid-av-sexualbrott

om inte den som blir utsatt är under 18, då verkar det vara 10 år från personen fyllt 18

Jaha trodde det var 15 år. 

Men vet du, eller någon annan, vad som händer när man anmäler en våldtäkt? Jag orkar verkligen inte gå igenom värsta utredning och behöva träffa den där personen. Blir stressad av att tänka på det. 


   
SvaraCitera