Aviseringar
Rensa alla

anmäla på facebook...


stereo total:

Ring polisen.


   
SvaraCitera

mopsen:

MEN VISA MIG BILDEN DÅ

mopsen:

MEN VISA MIG BILDEN DÅ

mopsen:

MEN VISA MIG BILDEN DÅ


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Är du säker? Har för mig att jag hört att man får lägga upp bilder lite hur som.

Knarko:

Detta med att lägga upp bilder på andra mot ens vilja går under en lag jag inte kan namnet på just nu men du kan ju hota med att anmäla honom för det iaf. Vet dock ej om det är straffbart men tror det var det.

Det är lite kluvet. Du ta bilder på vem som helst, så länge det sker för privat bruk. Ska du å andra sidan ladda upp bilden på internet eller använda den i offentligt bruk, måste du ha ett skriftligt eller inspelat muntligt godkännande av vederbörande.

Är vederbörande däremot en offentlig person, såsom politiker eller kändis, gäller inte detta.

Så, som i detta fallet där killen antagligen tagit bilder på henne och sedan laddat upp mot hennes vilja, är det en fallande dom om det skulle kunna ta sig till rättegång. Repressalierna därefter beror sig dock på hur allvarliga bilderna är. Ifall bilderna t.ex. inte framstår som sexuellt utmanande eller förnedrande, kommer det antagligen bara bli en tillsägelse med eventuellt en symbolisk summa i böter.

Å andra sidan, är inte bilderna av den naturen, kommer antagligen ingen från rättsväsendet bry sig om det hela.

Har han däremot kommit över bilderna via att ta de från hennes dator/kamera, rör det sig snarare om stöld.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Det är lite kluvet. Du ta bilder på vem som helst, så länge det sker för privat bruk. Ska du å andra sidan ladda upp bilden på internet eller använda den i offentligt bruk, måste du ha ett skriftligt eller inspelat muntligt godkännande av vederbörande.

Med andra ord begår webtidningar lagbrott var och varannan dag?


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Med andra ord begår webtidningar lagbrott var och varannan dag?

Glömde nämna att lagen gäller inte heller om vederbörande har varit i på offentlig plats vid fotots tidpunkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Du kan inte göra något åt det om inte du själv tagit bilderna

Jonnybravo91:

Så, som i detta fallet där killen antagligen tagit bilder på henne och sedan laddat upp mot hennes vilja, är det en fallande dom om det skulle kunna ta sig till rättegång

han har´tagit bilder på mig i smyg och lagt upp dem [mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera

Italiiien:

han har´tagit bilder på mig i smyg och lagt upp dem [mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad][mad]

Jonnybravo91:

Så, som i detta fallet där killen antagligen tagit bilder på henne och sedan laddat upp mot hennes vilja, är det en fallande dom om det skulle kunna ta sig till rättegång. Repressalierna därefter beror sig dock på hur allvarliga bilderna är.

Jonnybravo91:

Ifall bilderna t.ex. inte framstår som sexuellt utmanande eller förnedrande, kommer det antagligen bara bli en tillsägelse med eventuellt en symbolisk summa i böter.

Jonnybravo91:

Å andra sidan, är inte bilderna av den naturen, kommer antagligen ingen från rättsväsendet bry sig om det hela.


   
SvaraCitera

Italiiien:

han har´tagit bilder på mig i smyg och lagt upp dem

Var någonstans befann du dig när han tog bilderna?

Jonnybravo91:

Ska du å andra sidan ladda upp bilden på internet eller använda den i offentligt bruk, måste du ha ett skriftligt eller inspelat muntligt godkännande av vederbörande.

Är du säker på det? Vad jag vet så får man göra vad man vill med bilder man själv tagit då det är fotografen, inte den fotograferade, som äger rättigheterna. Om inte bilderna tagits i någons privata hem.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Är du säker på det? Vad jag vet så får man göra vad man vill med bilder man själv tagit då det är fotografen, inte den fotograferade, som äger rättigheterna. Om inte bilderna tagits i någons privata hem.

Jonnybravo91:

Glömde nämna att lagen gäller inte heller om vederbörande har varit i på offentlig plats vid fotots tidpunkt.


   
SvaraCitera
time
 time

framtidstron är död:

Vad jag vet så får man göra vad man vill med bilder man själv tagit då det är fotografen, inte den fotograferade, som äger rättigheterna.

I officiella sammanhang eller då bilderna kommer upp på nätet måste de som är med på fotot godkänna. T ex skolfoton, då ska man ju alltid fylla i en liten blankett före och säga att det är okej att man är med. [tard]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

I officiella sammanhang eller då bilderna kommer upp på nätet måste de som är med på fotot godkänna.

Trodde det bara gällde om man använde bilden i reklam och liknande.

Jonnybravo91:

Glömde nämna att lagen gäller inte heller om vederbörande har varit i på offentlig plats vid fotots tidpunkt.

Men vad gäller om man varit i någon annans privata hem och blir fotograferad? Gäller detsamma då som om man varit i sitt eget?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Men vad gäller om man varit i någon annans privata hem och blir fotograferad? Gäller detsamma då som om man varit i sitt eget?

Ja. Så länge det inte är på en offentlig plats, gäller lagen.


   
SvaraCitera

ignorera det, då förvägrar du honom nöjet att åstadkomma det han vill


   
SvaraCitera

Ta bort taggen och sluta bry dig, och kommentera inte bilden heller, för då hamnar den lättare på startsidan. Om du inte gör en stor grej av det så kommer inte han tycka det är roligt längre och ni glömmer bilden.
Tror inte någon kommer gilla dig mindre pga den bilden. DET ÄR EN BILD. Inte ditt liv det handlar om.
Hatar sånna som du.


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Glömde nämna att lagen gäller inte heller om vederbörande har varit i på offentlig plats vid fotots tidpunkt.

Det är komplicerat, du får inte ladda upp bilden tillsammans med personuppgifter då det är brott mot PUL. dvs, det är lagligt om hon var på offentlig plats och hon inte är taggad i bilden.


   
SvaraCitera