Aviseringar
Rensa alla

Anmäld för småsak, risk för åtal?


Ämnesstartare

Hejsan!Ursäkta för min röriga text men hoppas ni förstår 
Har för två-tre veckor sedan kommit in i väldigt gräl med en äldre före detta vän! Hela skiten är jävligt komplicerat och omoget men sammanfattar den att vi stod och svor åt varandra och han ville att jag skulle slå honom( så jag skulle få all skit för allting(som tur är har man hyfsat bra självbehärskning)). Men nu är det så att han drog upp mobilen för att vad jag trodde skriva ett sms till sina föräldrar för att komma ut(stod på vägen utanför hans hus).   Då sa jag "sms:ar du din jävla fittmorsa nu då eller?". Men det visade sig att han filmade eller iaf säger att habn gjorde det istället för att skriva sms. Han drog efter detta in sin farsa och morsa i bråket (han är nästan 18år) och satt med högtalartelefon när jag pratade med honom, blev en del svordomar minst sagt. Från båda håll. Jag hörde då i bakgrunden hans morsa säga att hon inte brydde sig vad jag sa och att vi bara skulle ignorera varandra. Dagen efter skickade jag ett kik medellande till var jag trodde var en när kompis om att jag råkat säga "fittmorsa" om hans morsa. Därefter har han riktat all sin ilska på detta ynka ord och tillochmed hotat mig via telefon om att han ska ta med fyra killar från gymnasiet och slå ner mig och att min bror borde akta sig. Kan då tillägga att denna nästan 18 år gammla idioten är ungefär 1,60-65, har inga muskler och är jävligt rädd för mig då jag är större än honom. Därav hotar han mig med andra gymnasie elever från hans klass. Fick idag ett sms att de tänkte anmäla mig nu, att alla bevis fanns i det där kik medellandet till min nära vän där jag skrivit att jag kan ha råkat säga fittmorsa till hans moder. Det jag undrar är om det finns någon chans att detta ("fittmorsa") kan leda till åtal och vad eventuellt straffet kan bli för detta. Jag undrar också om det finns nått sätt att spela upp gamla telefonsamtal som det när han hotar om gymnasie elever eller om att min bror ska akta sig. Tackar i förskott


   
Citera

nej det kan inte leda till åtal att säga fittmorsa


   
SvaraCitera

skulle säga 3-7 år på kåk1.


   
SvaraCitera

cool story bro

crying-women-movie.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grvan:
skulle säga 3-7 år på kåk1.

Shit fan, får väl fly landet nurå

lemons or fruit:
nej det kan inte leda till åtal att säga fittmorsa

Tack för snabbt svar !


   
SvaraCitera

nej. om han hotar dig igen kan du spara det och anmäla honom för hot. om du orkar *(?)


   
SvaraCitera

95% utav alla sådana fall som detta kan gå under, "kränkning mot person" blir det aldrig något utav. Och i ditt fall så sa du inte det till hans mor och då så skall det under svensk redig dom ej kunna gå igenom då det måste vara riktat emot personens mening. Däremot så kränkte du personen som du bråkade med, med vilja fast om då som du yrkar på att motparten deltog aktivt i bråket så skall det inte heller kunna räknas som något som du kan bli ditspikad för. Om du under flertalet tillfällen bråkar eller kränker personen så räknas det som att du söker dig till och med flit vill ge upphov till bråk och för sådant kan det bli åtal för. Det kan bli mildra skadestånd om du blir fälld för liknande.  
   Däremot så kan du ta det lugnt och inte bråka något mer för att tjäna på allt och alla.


   
SvaraCitera