Aviseringar
Rensa alla

Anorexi och normalviktig?


Ämnesstartare

Jag är lite fundersam nu.

Visst är kravet att man måste ha ett BMI på 17,5 (eller kanske 18) eller under för att ha anorexi?

Visst är det så att man får diagnosen UNS om man har liknande symtom som anorexi men är normal eller överviktig?


   
Citera

Ingen här är läkare, men anorexi har inget krav på bmi. I början är man ju inte underviktig, har frätta tänder, håravfall, näringsbrist osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

I början är man ju inte underviktig, har frätta tänder, håravfall, näringsbrist osv.

Nej det är klart. Men då kallas det ju UNS. Jag har läst runt lite nu och kom fram till att det är så. Dock kan man ha UNS med anorektiska tendenser/symtom.

Alltså, ett av kraven är att patienten vägrar uppehålla en normal vikt utan ligger på 85% eller mindre av kroppsvikten.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Alltså, ett av kraven är att patienten vägrar uppehålla en normal vikt utan ligger på 85% eller mindre av kroppsvikten.

Fast så är det ju inte i början. Hur som helst så måste du uppsöka läkare för att få hjälp.


   
SvaraCitera

Ja, uppfyller man de övriga diagnoskriterierna för anorexia utan att vara nog underviktig så blir diagnosen äs uns. Samma sak om man är kvinna och fortfarande menstruerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur som helst så måste du uppsöka läkare för att få hjälp.

Jo det vet jag. Har gjort det nu by the way, men det går inte så bra dock.

mediakatt:

Samma sak om man är kvinna och fortfarande menstruerar.

Jaså? Det visst jag inte. Jag väger 40,6 kg nu men jag har fortfarande kvar min mens. Hur blir det då mån tro?


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jaså? Det visst jag inte. Jag väger 40,6 kg nu men jag har fortfarande kvar min mens. Hur blir det då mån tro?

Antagligen skulle du diagnostiseras med ÄS-UNS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Antagligen skulle du diagnostiseras med ÄS-UNS.

Jag har inte fått en riktig utredning än men min läkare säger dock att jag är anorektisk och han vet att jag har min mens kvar. Dock har jag den bara 2 dagar nu, förr hade jag den 7-8 dagar. Fast ja, min läkare är rätt knäpp så man vet aldrig.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag har inte fått en riktig utredning än men min läkare säger dock att jag är anorektisk och han vet att jag har min mens kvar. Dock har jag den bara 2 dagar nu, förr hade jag den 7-8 dagar. Fast ja, min läkare är rätt knäpp så man vet aldrig.

Jag är inte läkare eller något, och det är möjligt att de ändrat diagnoskriterierna sedan jag kollade upp det där sist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Jag är inte läkare eller något, och det är möjligt att de ändrat diagnoskriterierna sedan jag kollade upp det där sist.

Hm... Kanske. Men jag ska i alla fall få en utredning nu innan skolan börjar så då vet jag mer. Inte för att jag gärna vill men.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Jag väger 40,6 kg nu

men hjälp
hur lång är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

men hjälp
hur lång är du?

161 🙁


   
SvaraCitera

kindergartner:

161 🙁

Du måste dricka näringsdrycker!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du måste dricka näringsdrycker!

Ja det vore bra. Jag har så svårt för att äta nu för tiden så det skulle behövas.


   
SvaraCitera

kindergartner:

Ja det vore bra. Jag har så svårt för att äta nu för tiden så det skulle behövas.

Du borde få på recept om du ber! Min släkting fick när han var underviktig minns jag.


   
SvaraCitera