Aviseringar
Rensa alla

Anorexia behandling


Ämnesstartare

Har nyss (1 och en halv vecka sedan) blivit inlagd på heldygnsvård för ätstörningar. Har ett BMI på 16 vilket är väldigt väldigt dåligt och jag behöver enligt nationella riktlinjer gå upp 1-1.5 kg i veckan, vilket är sjukt svårt att acceptera! Just nu har jag ett matschema på 2000 kcal men kommer troligen öka eftersom jag är kille och behöver mer. Är det någon som varit i liknande situation? Hur kommer kroppsliga förändringarna bli? Hur lär man sig att acceptera detta? Måste upp minst 8 kg för att nå normalvikt 🙁


   
Citera

ja, men inte samma bmi, kön och riktlinjer.


   
SvaraCitera

Du klarar de!!! ❤️


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:
ja, men inte samma bmi, kön och riktlinjer.

Vad hade du för BMI och riktlinjer? Vart fick du vård?


   
SvaraCitera

keepfighting:

Vad hade du för BMI och riktlinjer? Vart fick du vård?

har omkring vid 19-17 och riktlinjer vet jag inte. jag har aldrig fått vård och kommer inte få det heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hxiley:

har omkring vid 19-17 och riktlinjer vet jag inte. jag har aldrig fått vård och kommer inte få det heller.

Jaha. Hur gammal är du?


   
SvaraCitera

keepfighting:

Jaha. Hur gammal är du?

18-, 13+


   
SvaraCitera

jag är tretton år och var för ett tag sen inlagd på sjukhus. i höstas fick jag reda på att jag hade livshotande undervikt och fick diagnosen anorexi (jag vet ju inte om du också har den diagnosen men antar att det är något liknande). vad jag minns ville jag verkligen inte äta eller gå upp i vikt just på grund av hur min kropp skulle se ut. jag blev inlagd på tvångsvård och mådde jätte dåligt psykiskt (och fysiskt, fast jag ville inte acceptera det) av att att sitta instängd där. efter ett tag insåg jag att jag inte skulle suttit här ifall det inte hade varit så att jag var på väg att dö och hur mycket jag missade av att sitta där inne så det enda jag tänkte var att jag skulle äta så mycket jag kunde för att komma ut därifrån. det var skitsvårt att acceptera att jag skulle behöva gå upp så mycket i vikt (jag hade ett bmi på 13,5 och behövde gå upp minst 12kg) men det är verkligen värt att kämpa emot "tankarna". just nu har jag gått upp fem av tolv kilo och jag LOVAR att när du väl kommit upp en bit kommer du inte se din kropp på samma sätt. när jag mådde som dåligast tyckte jag bokstavligen att jag såg ut som en sumobrottare men nu känner jag mig mycket säkrare. jag tycker bara att du ska kämpa allt vad du har för att gå upp de där kilona så att du får tillbaka ditt vanliga liv. lycka till!!


   
SvaraCitera

Pröva att be till Gud. kolla vad som händer.


   
SvaraCitera