Aviseringar
Rensa alla

Anpassa sig


Ämnesstartare

Hej

Jag tänkte fråga er en fråga... det är så att många av er säkert tycker att invandrare som kommer till Sverige ska "anpassa" sig. Men vad är det ni egentligen menar med att anpassa sig till Sverige?


   
Citera

Tobbe098:

Men vad är det ni egentligen menar med att anpassa sig till Sverige?

Framför allt följa svenska lagar?


   
SvaraCitera

tycker att dom ska anpassa sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

tycker att dom ska anpassa sig

anpassa sig på vilket sätt ;P?


   
SvaraCitera

Tobbe098:

anpassa sig på vilket sätt ;P?

inte äta halal kött. alla invandrare äter sånt [sad]


   
SvaraCitera

Fattar inte heller grejen med att bara invandrare ska anpassa sig och varför ska man anpassa sig till Sverige som nation? Låter ju mer logiskt att anpassa sig till andra som bor här. [shake] Nationen ska man ju inte kommunicera och funka ihop med, utan människorna.

Tycker snarare man bör se det som att alla människor måste anpassa sig till människorna omkring dem, det är en förutsättning för att vi ska fungera ihop. Det är inte bara vissa grupper i samhället som ska anpassa sig efter andra, då blir det ju en helt konstig hierarki mellan oss.


   
SvaraCitera

Det gäller väl främst att följa de lagar och regler som gäller i Sverige, men ochså att man borde respektera att vi har ett sekulärt, öppet samhälle med rötter i de kristendomen.

Det är lite som det gamla ordspråket, "ta seden dit man kommer".


   
SvaraCitera

den viktigaste anpassning man måste göra är att göra sig förstådd. svårt nog för många.

samt att inse att seder och kultur inte alltid är som där dem föddes


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Tycker snarare man bör se det som att alla människor måste anpassa sig till människorna omkring dem, det är en förutsättning för att vi ska fungera ihop. Det är inte bara vissa grupper i samhället som ska anpassa sig efter andra, då blir det ju en helt konstig hierarki mellan oss.

[love]


   
SvaraCitera

Själv tycker jag att alla svennar som gnäller om att man måste anpassa sig så jävla bra gott kan flytta till Kina ett tag och själva se hur 'lätt' det är..


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Fattar inte heller grejen med att bara invandrare ska anpassa sig och varför ska man anpassa sig till Sverige som nation? Låter ju mer logiskt att anpassa sig till andra som bor här. [shake] Nationen ska man ju inte kommunicera och funka ihop med, utan människorna.

Tycker snarare man bör se det som att alla människor måste anpassa sig till människorna omkring dem, det är en förutsättning för att vi ska fungera ihop. Det är inte bara vissa grupper i samhället som ska anpassa sig efter andra, då blir det ju en helt konstig hierarki mellan oss.

jaa det var bra inlägg


   
SvaraCitera

tror det beror på vem man frågar...

en del säger väl bara

"de ska anpassa sig till svenska lagar"

andra verkar tycker att de ska glömma hela sitt förflutna

allt är inte så svart-vitt! [mad]


   
SvaraCitera

Complicated:

[love]

ennie:

jaa det var bra inlägg

[wink][wink][love][love]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

allt är inte så svart-vitt! [mad]

True


   
SvaraCitera

Tobbe098:

Men vad är det ni egentligen menar med att anpassa sig till Sverige?

Ideellt sätt så tror jag att det ska innebära att man som invandrare borde leva efter de värderingar som länge varit grundade i Sverige, och inte medföra traditioner från andra håll - utan leva efter "svensk kultur".

Men allt det där är egentligen bara hyckleri eftersom vi i det här landet generellt sätt ändå inte lever med någon "svensk" kultur, utan i en global kommersiell ursäkt till kultur som alla andra länder i västvärlden, så jag fattar inte heller hur folk orkar bitcha om saken, men människor gillar väl att ha nåt att skylla på, jag venne.


   
SvaraCitera