Aviseringar
Rensa alla

Anpassa sig


Lära sig språket är en jävla bra början i alla fall!


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Nationen ska man ju inte kommunicera och funka ihop med, utan människorna.

[love]


   
SvaraCitera

Gärdsmygh:

[love]

😀


   
SvaraCitera

Tobbe098:

Men vad är det ni egentligen menar med att anpassa sig till Sverige?

Till befolkningen. Seder, bruk, tillvägagångssätt.

Invandrare, och särskilt muslimer har det väldigt svårt med detta. Dom vill att vi ska anpassa oss efter hur dom vill ha det. Dom vill exempelvis ha särlagsstiftningar, där annorlunda regler ska gälla för dom. Exempel är...

Könssegregerad simundervisning - Kvinnor och män ska inte få kunna dela en pol tillsammans, än mindre små pojkar och flickor.
Maträtter i skolan - Vissa muslimer äter inte vissa rätter i skolorna med hänvisning till deras religion. Griskött är förbjudet för en muslim och när det hamnar på menyn kan det hända att dom ilsknar till.
religiösa ritualer - Muslimer brukar traditionellt be fem gånger om dagen. Med sig ska dom ha en matta och man ska vara vänd mot Mecka. Men i sverige så går det inte att släppa allt man har i händerna för att gå och be, nöjen får man syssla med under rasten i så fall. Helgdagar är också något som eftersträvas, muslimer firar inte vissa högtider som Kristi himmelsfärd eller nyårsafton. Ramadan (fastemånaden) firar man en gång om året och här vill muslimerna att deras ledighet ska läggas.
Sharia - Det finns även en liten grupp som vill att vi ska införa Sharia lagar i sverige (Guds lag) och där muslimska religiösa lagar ska vara lag. Först vill man uttryckligen att detta ska gälla inom den egna gruppen, alltså för muslimerna själva. Men kommer säkerligen att omfatta även icke-muslimer när den svensk muslimska entiteten vuxit sig tillräckligt stark.

Islam är en härskarideologi som inte låter sig underkuvas av någon. Islam ska härska och dom som motsätter sig den ordning kan förvänta sig att dö(eller att bli dhimmi och betala extraskatt för att inte förlora huvudet).Det var vad som hände på 600-talet och framåt under den muslimska expansionen. Religionen är anpassad efter just Arabien på 600-talet, inte europa på 2000-talet. Det är därför den är så skadlig för Sverige, den är fullkomligt inkompatibel med det svenska, och dom kommer inte frivilligt att bli en del med oss.

Dom senaste åren kring Lars vilks visar tydligt på just detta. För dom är det fullkomligt förbjudet att häla deras religion. Mannen har blivit attackerad såväl som mordhotad (och vid ett tillfälle försökte dom tända eld på hans hus) av muslimer. Upprepande gånger har muslimer, och endast muslimer, blivit upprörda under hans seminarium. Vissa gånger har föreläsningar blivit inställda för att man hotat spränga lokalen. Till råga på detta så hälar Vilks alla religioner lika mycket, kanske även lite mindre med islam. Men vilken grupp är det som gör väsen av sig?

Islam är dock inte det enda problemet. Det finns andra stora invandrargrupper som har svårt att bli en del av vårt samhälle.


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Men allt det där är egentligen bara hyckleri eftersom vi i det här landet generellt sätt ändå inte lever med någon "svensk" kultur, utan i en global kommersiell ursäkt till kultur som alla andra länder i västvärlden,

Så bara för att sverige tillsammans med övriga västvärlden har en dålig kultur i din mening så är det en ursäkt nog för invandrare att inte behöva anpassa sig till våra regler och förhållningssätt?


   
SvaraCitera

Lethuc:

Så bara för att sverige tillsammans med övriga västvärlden har en dålig kultur i din mening så är det en ursäkt nog för invandrare att inte behöva anpassa sig till våra regler och förhållningssätt?

Nej, det var knappast där jag lade mitt argument. Jag tog inte ens upp lagar eller regler i mitt inlägg?[confused]
Jag nämnde kulturella faktorer - om du vill starta debatt så får du dig till sak.

Sen ser du saken från en väldigt typisk politisk synvinkel där du bara snackar siffror och statistik. Om Sverige som en relativt trolös nation ska börja snacka om hur muslimsk kultur börjar dominera kristen så är det jävligt fånigt. Nej, jag tycker inte att muslimer bör segregeras och/eller ha något som helst inflytande på skola och politik. Det bör inte kristna ha heller, eftersom vi lever i en sekulariserad stat. Vilka traditioner människor vill fira själva skiter jag fullständigt i.

Att världen blir mindre och invandring ökar har att göra med världen blir mer globaliserad. Svenska företag tillverkar ingenting i Sverige längre. Ska man vara emot invandring som helhet, så måste man vara emot globalisering som helhet också, men den ekvationen vill inte folk göra.

Sen tycker jag inte att invandrare har större anledning att följa lagen än icke-invandrare. Som Rödingajävel sa så anpassar sig folk till omgivningen och inte till symboliska förordningar i någon regering - sånt är bara utbytbart. Jag bryter mot vissa lagar, och folk jag umgås lär förmodligen agera likadant vare sig dem är födda här eller inte.


   
SvaraCitera

Tamburinmannen:

Nej, det var knappast där jag lade mitt argument. Jag tog inte ens upp lagar eller regler i mitt inlägg?[confused]
Jag nämnde kulturella faktorer - om du vill starta debatt så får du dig till sak.

Jag var lite osäker på hur jag skulle tolka ditt inlägg, därför frågade jag. Du säger att anpassningen rimligen borde ske efter våra värdegrunder, lite längre ned säger du att det är hyckleri att leva efter svensk kultur då den, vad jag uppfattar det som, inte finns något direkt svenskt att anpassa sig efter då mycket av dom kulturyttringar som finns här finns även i övriga västvärlden. Det går inte riktigt ihop enligt mig.

Tamburinmannen:

Om Sverige som en relativt trolös nation ska börja snacka om hur muslimsk kultur börjar dominera kristen så är det jävligt fånigt.

Fast jag snackade om islams inflytande på det svenska samhället, om även det är fånigt skulle jag vela höra en motivering.

Tamburinmannen:

Som Rödingajävel sa så anpassar sig folk till omgivningen och inte till symboliska förordningar i någon regering - sånt är bara utbytbart

Principiellt så skulle jag nog hålla med dig. Men det skulle ju även innebära att muslimer skulle få kunna praktisera Sharia i Rosengård bara för att majoritet där är muslimer. Det är ju just tack vare att invandrare inte haft det tänket själva som gjort att många förorter domineras av invandrare. Så där blir det fel i min mening.


   
SvaraCitera

Lethuc:

Du säger att anpassningen rimligen borde ske efter våra värdegrunder, lite längre ned säger du att det är hyckleri att leva efter svensk kultur då den, vad jag uppfattar det som, inte finns något direkt svenskt att anpassa sig efter då mycket av dom kulturyttringar som finns här finns även i övriga västvärlden.

Förenkling: människor borde rimligtvis anpassa sig efter grundläggande värderingar för mänskliga rättigheter (respekt) oavsett vad lagen säger om det - kulturella skillnader i seder och bruk ser jag inte som något hot mot detta om grundvärdering finns kvar. Finns den inte det - different story. Jag känner iaf att de flesta människor jag träffat, oavsett vilken etnicitet eller religiös bakgrund dem har, har haft det enkelt med att förstå detta. Men det är min subjektiva tolkning och erfarenhet.

Sen så menar jag inte att svensk kultur är helt icke-existerande, men argumenten för detta är ofta baserad på ett generellt västerländsk levande. Typiska svenskar idag är ofta mer intresserade av en internationell och kommersiell kultur, och om folk vill fira midsommar och dansa runt stången så tycker jag inte att muslimer eller andra grupper står i vägen för det. Andra traditioner som är evidenta i Sverige som julafton, är knappast synonymt med "svensk" kultur.
Därför uppfattar jag många argument för just "svensk" (notera citationstecknen) kultur som hycklande och som ett syftningsfel när grunderna inte alltid är just, tja, svenska.

Lethuc:

Fast jag snackade om islams inflytande på det svenska samhället, om även det är fånigt skulle jag vela höra en motivering.

Förutsatt att vi är en sekulariserad stat så ser jag inget problem med att Islam, eller någon religion, kan ha ett inflytande hos vissa människor. Sverige är knappast någon posterboy för ett kristet samhälle, och vi klarar oss bra på att inte vara det heller. Skulle någon religion ta någon form auktoritet som strider mot att vi är en sekulariserad stat uppstå, så skulle jag kritisera det grovt, utan någon större tanke på vilken religion det handlar om. Åter igen, jag tror inte att vi lever under dem omständigheterna i Sverige. Sen tycker jag det är ganska tomt att vissa människor vill se Sverige som kristet bara för att det inte ska vara muslimskt, samtidigt som vi inte är särskilt bevandrade i kristen gudstjänst, eller kristet tänkande osv.

Lethuc:

Men det skulle ju även innebära att muslimer skulle få kunna praktisera Sharia i Rosengård bara för att majoritet där är muslimer.

Fair enough, du har en poäng. Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så tycker jag inte att muslimer bör segregeras eller att de har rätt att utföra inhumana seder. Men förutsätt att människor kan förhålla sig till de grundläggande värderingar jag nämnde tidigare, så borde inte dessa konsekvenser uppstå. Nu vet jag att världen knappast fungerar så, men jag skulle hellre påstå att ett sådant tänkande borde stimuleras istället för stänga folk utanför, stänga ögonen, och blunda för att det finns större problem - vilket jag tycker att folk ofta väljer att göra.


   
SvaraCitera

Svårt för invandrarna att följa den svenska lagen när svenskarna inte kör upp ett exemplar av Sveriges Rikes Lag i röven på dem. Vissa är alldeles för tröga, lata eller m.m. för att ta reda på fakta och har man inte förstått det är det ganska idiotiskt att ta in/bjuda in invandrare. Skitsystem.


   
SvaraCitera
"ta seden dit du kommer"

De bör, naturligtvis, anpassa sig efter svenska lagar. Det är en självklarhet, annars har de inget här att göra.

Däremot är det ju heelt sjukt att vissa förväntar sig att de ska överge sin tro och sina traditioner för vår tro och våra traditioner.

Svensk är man efter beteendet, inte efter en papperslapp.

Bevara Sverige mångkulturellt [love]


   
SvaraCitera

Nej det ska de inte. En arab är en arab och en afrikan är en afrikan. Att leka något annat är bara töntigt och fel. Man ska vara den man är.

Det går inte heller att bygga separata samhällen i samma land. Därför bör afrikaner bo i Afrika, araber i mellanöstern och svenskar i Sverige.


   
SvaraCitera

är väl rätt konstigt att säga att de inte bör anpassa sig. Det är väl ganska självklart att de bör göra?

Lära sig språket, lära sig och följa lagar, lära sig kulturen (skriver lära sig, eftersom de inte behöva leva in sig i det) samt att följa de som i Sverige anses som "rätt" och "fel".

Att komma hit och kräva att saker ska ändras så som lediga högtider osv är bara knäppt.


   
SvaraCitera

Självklart ska invandrare följa svensk lag. Men de ska självklart kunna behålla sin tro och få tillåtelse att utöva den som religionen kräver.

Det bör serveras fläskfritt till muslimer i skolorna tycker jag.
Och man borde få ha slöja i skola och i arbetet.

Och liknande sådana saker som inte är helt emot Sveriges principer.
Dock så måste de följa jämnställdshetslagar och liknande.


   
SvaraCitera

En skitviktig regel! Träng dig aldrig dig i köer. Folk blir asarga.


   
SvaraCitera

Att integreras i det svenska samhället måste vara en pina.


   
SvaraCitera