Aviseringar
Rensa alla

Anser ni att goda betyg reflekterar intelligens?


Ämnesstartare

Betyg mäter hur ambitiös man är och hur väl man förhåller sig inom skolans ramar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skolan behöver bli friare och roligare. Fler egna val, mer ansvar. Skolan är för strikt och för tråkig idag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är otroligt smart
ändå får jag lägre än resten av kompisarna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Absolut. Alla passar inte till allt, men det säger inget om deras intelligens.

Jag menar en kan vara bra på att ta in information och reflektera över de man har tagit in och även kallas för intelligent, men intresset för ämnet kanske inte är där och kan vara därför man får sämre betyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:
Skolan behöver bli friare och roligare. Fler egna val, mer ansvar. Skolan är för strikt och för tråkig idag. 

man har ju ändrat så att man kan mäta sig internationellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Nej

har mycket mer med ambition att göra. visst har vissa lättare för att lära sig, ta in information och reflektera osv men det behöver inte betyda att man är intelligent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Okej, men godkänt är en ganska låg nivå. Varför inte lära sig mer och få bättre förutsättningar för framtida studier/jobb?

Har man en anställning inom det man vill jobba med och ungefär hela livet upplagt inom detta yrke så Meh för att plugga och yey för att supa o lira handboll. Lite bättre betyg i religion tror jag inte ger mig bättre förutsättningar inom bygg. 


   
SvaraCitera
mynona

Anura: Nej

Inte i sig självt. Kunskap och intelligens är inte heller samma sak. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Jag menar en kan vara bra på att ta in information och reflektera över de man har tagit in och även kallas för intelligent, men intresset för ämnet kanske inte är där och kan vara därför man får sämre betyg.

Om man vill vara mer säker på hur det verkligen är bör man vilja försöka få bra betyg iaf någon gång i det ämnet. Lyckas man inte fast man vill, då är det inte intresset det är fel på.

 

Reeeetooo: Har man en anställning inom det man vill jobba med och ungefär hela livet upplagt inom detta yrke så Meh för att plugga och yey för att supa o lira handboll. Lite bättre betyg i religion tror jag inte ger mig bättre förutsättningar inom bygg.

Matematik och fysik behövs inom bygg, om man vill göra något annat än vara byggnadsarbetare som bara skyfflar grus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Lyckas man inte fast man vill, då är det inte intresset det är fel på.

viljan och hur mycket tid skulle jag säga. ibland har jag haft svårt med ett ämne och trott att jag inte kommer få bra betyg oavsett hur hårt jag kämpa. sedan ändra jag hur jag plugga och motivationen och fick bättre betyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Om man vill vara mer säker på hur det verkligen är bör man vilja försöka få bra betyg iaf någon gång i det ämnet. Lyckas man inte fast man vill, då är det inte intresset det är fel på.

 
Matematik och fysik behövs inom bygg, om man vill göra något annat än vara byggnadsarbetare som bara skyfflar grus.

Matematik absolut. Fysik ingick inte i byggprogrammet så nej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

man har ju ändrat så att man kan mäta sig internationellt.

Okej. Skolan behöver fortfarande bli friare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Nej

Nej. Vilket mongo som helst kan lära sig studera.

Intelligens handlar mer om vad man gör med den kunskap man har skaffat sig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Reeeetooo: Matematik absolut. Fysik ingick inte i byggprogrammet så nej.

Hmm, konstigt med tanke på att hållfasthetsläran är viktig inom bygg och är en del av fysiken. Var du engagerad i matematiken?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: viljan och hur mycket tid skulle jag säga. ibland har jag haft svårt med ett ämne och trott att jag inte kommer få bra betyg oavsett hur hårt jag kämpa. sedan ändra jag hur jag plugga och motivationen och fick bättre betyg.

Jo jag har själv fått erfara det där att man kämpar hårt men på fel sätt och därför inte kommer någon vart. Man behöver kämpa hårt men på rätt sätt med effektiva metoder om man ska lyckas.


   
SvaraCitera