Aviseringar
Rensa alla

Anti-depressiva


Ämnesstartare

Fick utskrivet Mirtazapin till min depression och svåra panikångestattacker.
Läkaren nämnde att en mycket vanlig biverkning är viktuppgång, det förbisåg jag eftersom jag inte trodde det skulle vara så allvarligt.
Men efter att ha hört med bekanta som använt läkemdelet, har dem alla gått upp minst 10 kg!
Har även fått det bekräftat på olika formun jag har läst.
Eftersom vätska samlas och du bokstavligen svullnar upp och ditt matsug blir okontrollerat.

Jag fasade inför detta, och fick då istället Fontex utskrivet.
Men Fontex är tvärt emot, den vanliga biverkningen där är viktminskning då man tappar aptiten. Jag har haft ätstörningar innan, så jag vill inte hamna där igen.
Fontex har även fler biverkningar än den första.

Nu är jag helt kluven. [sad] Vet inte vad jag ska göra.
Vad har ni för erfarenheter av dessa läkemedel?
Hur upplevde ni viktuppgång respektive viktnedgång?

Måste hämta utt någon av dem imorgon, har seriös beslutsångest [n]


   
Citera

käkat fluoxetin och sertalin, inte gått ner eller upp av ngn av dessa 😛


   
SvaraCitera

käkar sertralin, har inte ändrat vikt märkbart.


   
SvaraCitera

läste att fluoxetin anvnds vid behandling av "bulimi"

så borde väll betyda att det ej går åt ngn av hållen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sluta käka massa piller, dem gör mer skada än nytta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så fort det kommer till en pillerfråga brukar det alltid vara en stor grupp människor som hatar och en som lovprisar.

Min erfarenhet av det är att de flesta har rätt samtidigt när det kommer till psykofarma.

I ditt fall har jag ingen aning om vad för behandling du har gått igenom eller vad du skall göra samtidigt som du medicinerar med exempelvis mirtazapin. Men om din största oro från mirtazapinet eller dyl är att gå upp i vikt så tycker jag det låter som ditt problem inte kommer lösas av pillerna.

Dina problem verkar ligga mycket djupare. Mirtazapinet kommer hjälpa dig ta bort ångestattacker och liknande men det kommer finnas ont om spelrum för ditt sociala. Det sexuella kommer få biverkningar och du kommer få svårt att ta dig ur det.

Nu skall jag inte klanka ned på och göra en jättelång text. Vad jag egentligen ville säga var, prata igenom mer vad du faktist skall göra och inte vad för mediciner du skall ta. Mediciner är mest ett verktyg för att starta en process.


   
SvaraCitera

Om du behåller dina gamla matvanor trots sug efter mat kommer du inte gå upp mer än eventuella vattenansamlingar. Du får väl prova helt enkelt.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

Om du behåller dina gamla matvanor trots sug efter mat kommer du inte gå upp mer än eventuella vattenansamlingar. Du får väl prova helt enkelt.

är det verkligen så? för nog tycker jag att jag ej käkade mer när jag gick upp i vikt av t.ex. mina gamla ppiller


   
SvaraCitera

Lounge fact:

är det verkligen så? för nog tycker jag att jag ej käkade mer när jag gick upp i vikt av t.ex. mina gamla ppiller

tror d iaf. om inte själva näringsupptaget påverkas då. blev osäker nu...[shake] tror det är så vad gäller ppiller åtminstone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När du mår bättre fysiskt och psykiskt är det kanske enklare att röra på dig/träna och bli av med den eventuella viktökningen?


   
SvaraCitera
time
 time

Käkar fluoxetin nu, har tidigare haft ätstörningar och var otroligt rädd för viktuppgång men jag har inte känt av något alls. Tvärtom känner jag att jag har mycket bättre koll på mina hungers- och mättnadskänslor och äter därför mindre portioner mer regelbundet istället för att svulla i mig massor utan att känna nån gräns eller inte äta alls. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gick ner 25 kg av Fontex och gick upp 30 kg av mirtazapin. Nån lindring av ångest och depression gav de mig tyvärr inte. Men alla är olika så. Känner de som har blivit hjälp av båda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har ätit Citalopram sen i januari. Något kilo har jag gått upp, men inte så mycket så att kläderna inte passar 😛


   
SvaraCitera

depri-antissiva


   
SvaraCitera