Aviseringar
Rensa alla

Anti-depressiva läkemedel


Ämnesstartare

Har funderat ett tag på hur anti-depressiva påverkar hjärnan i det långa loppet, samt att jag märkt av att väldigt många människor använder dessa preparat. 
Ramlade över en hemsida som ta upp vissa negativa biverkningar som lyckopillerna medför; 
http://www.globalresearch.ca/anatomy-of-an-epidemic-psychiatric-drugs-and-the-rise-of-mental-illness-in-america/22563
(Hur pass trovärdig sidan är kan jag ej säga, pga inte varit inne där förr) 

Jag undrar hur eran syn är på anti-depressiva är?
Skadar det mer än det hjälper?
Har ni, eller äter ni piller för att må bra? Fick du detta utskrivet lätt? Har det hjälpt er?
Andra tankar, frågor och åsikter är välkommet. 

Här kommer utdrag jag tycker var "spännande" 
"Anti-psychotics, antidepressants, and anti-anxiety drugs create perturbations in neurotransmitter functions. In response, the brain goes through a series of compensatory adaptations. Neurons both release less serotonin and down-regulate (or decrease) their number of serotonin receptors. The density of serotonin receptors in the brain may decrease by 50% or more. After a few weeks, the patient’s brain is functioning in a manner that is qualitatively as well as quantitatively different from the normal state.

Conditions that disrupt brain chemistry may cause delusions, hallucinations, disordered thinking, and mood swings – the symptoms of insanity. Infectious agents, tumors, metabolic and toxic disorders and various diseases could all affect the brain in this manner. Psychiatric medications also disrupt brain chemistry. Psychotropic drugs also increase the likelihood that a person will become chronically ill, and they cause a significant percentage of patients to become ill in new and more severe ways."


"Psychiatric drugs perturb normal neurotransmitter function, and while that perturbation may curb symptoms over a short term, over the long run it increases the likelihood that a person will become chronically ill, or ill with new or more severe symptoms." 


   
Citera
Ämnesstartare

låter suspekt att bunta ihop preparat med helt skilda verkningsmekanismer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten: Jag undrar hur eran syn är på anti-depressiva är?
Skadar det mer än det hjälper?

Se denna TED Talks om ämnet, riktigt bra! Har själv aldrig behövt använda sådan typ av medicin, men från vad jag lyckats läsa mig till så är den medicinering som finns idag långt ifrån så effektiv som den skulle kunna vara, samt att den ofta har stora bieffekter. 

http://www.wimp.com/yourbrain/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har tagit i tre omgångar, de två första gångerna helt utan effekt, den tredje med vissa bieffekter (ständig sömnighet, bland annat). Jag tror inte att det är något jag behöver i alla fall och så vitt jag vet fungerar placebo lika bra (förutom mot djupa depressioner). Det som hjälpt mig på riktigt är samtalskontakt, träning och ordentligt matintag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp:
låter suspekt att bunta ihop preparat med helt skilda verkningsmekanismer

inte jättesuspekt i fall man bara har buntat ihop sådana preparat som [med helt skilda verkningsmekanismer] påverkar mängden av någon transmittorsubstans i senapsgapet. toleransbildning (alltså minskad frisättning, sämre känslighet eller snabbare nedbrytning av substansen, som jag tror de nämnde där uppe) eller ökad känslighet och effektivisering som kompenserar för drogens effekt uppkommer ju också när man tar 'mediciner' som ruckar på mängden goa molekyler i hjärnan. vilket de flesta (vågar inte säga alla) antipsykotiska, antidepressiva och ångestdämpande medel gör.

om något så är det väl slutledningen de därefter gjort som är helt åt helvete. lite smutsig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svefnpurka:
inte jättesuspekt i fall man bara har buntat ihop sådana preparat som [med helt skilda verkningsmekanismer] påverkar mängden av någon transmittorsubstans i senapsgapet. toleransbildning (alltså minskad frisättning, sämre känslighet eller snabbare nedbrytning av substansen, som jag tror de nämnde där uppe) eller ökad känslighet och effektivisering som kompenserar för drogens effekt uppkommer ju också när man tar 'mediciner' som ruckar på mängden goa molekyler i hjärnan. vilket de flesta (vågar inte säga alla) antipsykotiska, antidepressiva och ångestdämpande medel gör.

tänkte mer specifikt på att de har generaliserat skadeverkningarna till serotoninsystemet även om de tre nämnda klasserna av mediciner påverkar olika signalsubstanser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har också läst dåliga saker om dom. kommer inte ihåg vad det var. ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: tänkte mer specifikt på att de har generaliserat skadeverkningarna till serotoninsystemet även om de tre nämnda klasserna av mediciner påverkar olika signalsubstanser.

man hade kunna säga samma sak om exempelvis en återupptagshämmare som
inte verkar på serotonin, så även om det inte är felaktigt håller jag med om att exemplet använts på fel sätt. sättet de skyfflat in det på är
lika klumpigt som den följande förkunnelsen att en
anpassningsmekanism (som inte ens triggas vid alla behandlingsfall) är likställd
med eller orsakar sjukdomsutvecklingen vid psykiatriska tillstånd, bara för
att de båda innefattar det som kallas ”perturbed normal neurotransmitter function”. åtminstone är det det argumentet han framför.

tittade igenom artikeln nu, fick utöver
en lite mer övergripande uppräkning av De Läbbiga Verkningarna hos andra slags psykofarmaka
(asså fler specifika exempel) ett helhetsintryck av att det hela är tendentiöst
dravel från en snubbe som vill sälja sin bok. ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har läst om detta i psykologin och man måste ju ta in mer och mer 

alltså börjar man med 1 tablett om dan, sen slutar det verka så då måste man ta två osv.... 

ond cirkel enligt mig 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det finns många saker man kan ägna sig åt i sitt liv

jag väljer dig, jigglypuff


   
SvaraCitera

Upplevde ju tråkiga biverkningar då jag åt sertralin. Overklighetskänsla, kunde inte tänka så bra/fokusera öht... Kände mig full jämt... Vissa av dessa grejer sitter kvar trots att det snart gått ett halvår sedan jag slutafe. Var väldigt lätt att få utskrivet


   
SvaraCitera

cuzIcan:
jag har läst om detta i psykologin och man måste ju ta in mer och mer 

alltså börjar man med 1 tablett om dan, sen slutar det verka så då måste man ta två osv.... 

ond cirkel enligt mig 

Det där gäller inte alla preparat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Det där gäller inte alla preparat

stämmer säkert, och det kanske beror på individen också 


   
SvaraCitera

har i två perioder

är inne på den andra nu. mår mycket, mycket bättre och slipper ha ångest över allt. inget jag planerar att göra jämt dock.


   
SvaraCitera

Att läsa bieffekter är ju positivt och sånt, men om du vet om dem när du käkar piller så kan du ju inbilla dig en massa symptom. Vilket inte kanske är så bra?


   
SvaraCitera