Aviseringar
Rensa alla

Antidepp


ysomiwhy:

Det finns olika doser & mediciner
   

och..? uppenbarligen tycker de ändå inte du ska ha mediciner, vad de grundar det på har jag ingen aning om, fråga dem.

ysomiwhy: Är ej psykiskt instabil, har bara mycket att bära påhar ett starkt psyke och kan kontrollera mig sj, kallar inte det att vara psykiskt instabil. är psykiskt stabil

i så fall borde du klara dig bra utan mediciner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: och..? uppenbarligen tycker de ändå inte du ska ha mediciner, vad de grundar det på har jag ingen aning om, fråga dem.

Läkare säger aldrig nej till att skriva ut medicin om de fått remiss om det från kuratorer lr psykologer
Jag fick ingen remiss för att de tycker att medicin är dåligt, fick en för första gången när jag gick till akutpsyk och berättade om mitt förflutna. har dock inte hunnit träffa läkare på grund av att staden inte har råd med så många läkare

För mig rekommenderar de coping, min skolkurator bad mig lova henne att aldrig be om medicin eftersom att man lätt kan bli beroende
pratade med en kurator här för att få medicin men hon rekommenderar ej heller, men efter ett par samtal förstod hon vrf jag ville ha och sa att en kort period med medicin kan hjälpa

de vill inte att jag ska ha medicin för att jag klarar av mitt liv, är väl ganska uppenbart att det är därför

Blivande_japan: i så fall borde du klara dig bra utan mediciner.

pluggar på universitet så det är väl att klara sig bra
men jag är djupt deprimerad, klarar väl av livet för att jag lärt mig att man måste göra det. har med min personlighet att göra, ej med mitt måendeSover


   
SvaraCitera

ysomiwhy:

pluggar på universitet så det är väl att klara sig bra
men jag är djupt deprimerad, klarar väl av livet för att jag lärt mig att man måste göra det. har med min personlighet att göra, ej med mitt måendeSover

har aldrig hört någon tidigare säga att en depression mer har med dennes personlighet än mående att göra, men någon gång skulle väl vara den första.

ysomiwhy:

de vill inte att jag ska ha medicin för att jag klarar av mitt liv, är väl ganska uppenbart att det är därför
   

går också på universitet och har ändå tidigare haft antidepp utskrivna, vet också människor som sköter jobb etc även utan mediciner men som ändå upplevts behöva det, så det var inte dte jag menade med att de kanske upplever att du klarar dig utan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: har aldrig hört någon tidigare säga att en depression mer har med dennes personlighet än mående att göra, men någon gång skulle väl vara den första.

du missuppfattade.
 att jag klarar av vardagen har med min personlighet att göra
En vanlig dag för mig är svår men kan ta hand om mig själv och föra mig normalt

Tycker "psykiskt instabil" är att ta i, har mått värre än jag gör nu

precis som att vissa avstår från att begå självmord för att det är emot deras religion.

Blivande_japan: vet också människor som sköter jobb etc även utan mediciner men som ändå upplevts behöva det, så det var inte dte jag menade med att de kanske upplever att du klarar dig utan.

Om ngn mår dåligt och behöver medicin, vrf ska man inte ge den det? som du säger så har du märkt av att vissa behövt medicin, ändå har de inte fått medicin.. liksom min situation.

Gjort sådant där test för att se hur dåligt jag mår och fått 38 av 44 (om jag minns rätt) så ja, jag mår dåligt och de vet det, de rekommenderar bara inte medicin och så har det varit i flera år. är inte typen som tjatar, särskilt inte när jag klarat ett helvete utan... Lite sent med medicin nu, tänker jag
men har vänner som tar antidepressiva och som knappt fattar hur jag orkar leva mitt liv med tanke på det som hänt

därav tråden. antar att det enda svaret är att tjata om det


   
SvaraCitera

ysomiwhy: Om ngn mår dåligt och behöver medicin, vrf ska man inte ge den det?

jag är som sagt inte insatt i ditt fall och har ingen utbildning inom ämnet, men har svårt tat tro att läkare nekar dig medicin pga: kul. 

ysomiwhy: som du säger så har du märkt av att vissa behövt medicin, ändå har de inte fått medicin..

vänta va? det har jag aldrig sagt.

ysomiwhy:

Gjort sådant där test för att se hur dåligt jag mår och fått 38 av 44 (om jag minns rätt) så ja, jag mår dåligt och de vet det, de rekommenderar bara inte medicin och så har det varit i flera år.    

det är inte säkert att medicin är den bästa behandlingen för dig. prata med dem, var inte inställd på att du måste ha medicin utan prova det de erbjuder.
det är inte nice att käka antidepp, slipper man och kan få annan behandling som hjälper mer långsiktigt är det bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

jag är som sagt inte insatt i ditt fall och har ingen utbildning inom ämnet, men har svårt tat tro att läkare nekar dig medicin pga: kul. 

vänta va? det har jag aldrig sagt.

det är inte säkert att medicin är den bästa behandlingen för dig. prata med dem, var inte inställd på att du måste ha medicin utan prova det de erbjuder.
det är inte nice att käka antidepp, slipper man och kan få annan behandling som hjälper mer långsiktigt är det bättre.

Du antog att jag startade tråden för att lite diskret inflika att läkaren diskriminerar mig? Skojar du?

Jag undrar hur folk gått till väga för att få medicin, verkar vara skitenkelt för dem. jag har bara blivit erbjuden terapi (2 ggr) för att bearbeta det som hänt. senast blev jag erbjuden det och om jag ville kunde jag testa antidepressiva parallellt men bara under en kort period, och det "rådet" har jag fått av Alla kuratorer jag någonsin pratat om medicin med.

 (känner ändå inte ett behov av det nu så tråden handlar inte om att jag vill ha det och hur jag ska göra för att få det)

å andra sidan kom jag på nu att de kanske direkt vänt sig till sin familjeläkare och berättat om sitt mående? jag har iaf aldrig gjort så, har alltid gått via kurator för mitt mål har inte varit att ta medicin. förut litade jag inte på mediciner men nu vet jag bättre. tråkigt nog känns det försent att överväga att ta ngn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fick medicin när de insåg att mitt problem var biologiskt och inte psykiskt fast sen räknas d ju som psykiskt eftersom de inte fattar


   
SvaraCitera
Draug

Av min erfarenhet ger Antidepressiva oftast mer bieffekter än vad de faktiskt hjälper. läkare är allt för ivriga att skriva ut allt möjligt, så var försiktig med vad du önskar. Att utveckla ett beroende på preparaten som skrivs ut är inte svårt.
 


   
SvaraCitera

ysomiwhy:

Du antog att jag startade tråden för att lite diskret inflika att läkaren diskriminerar mig? Skojar du?

suck, nej. 

ysomiwhy: Jag undrar hur folk gått till väga för att få medicin, verkar vara skitenkelt för dem.

finns 2 alternativ:

1. De har kommit till någon som oftare skriver ut medicinerna
2. de har verkligen behövt medicinerna.

ysomiwhy:

å andra sidan kom jag på nu att de kanske direkt vänt sig till sin familjeläkare och berättat om sitt mående? jag har iaf aldrig gjort så, har alltid gått via kurator för mitt mål har inte varit att ta medicin. 

gick via kurator när jag fick mina mediciner (som jag aldrig frågade efter).

ysomiwhy:

senast blev jag erbjuden det och om jag ville kunde jag testa antidepressiva parallellt men bara under en kort period, och det "rådet" har jag fått av Alla kuratorer jag någonsin pratat om medicin med.

vet inte vad du har för bild av antidepressiva, men man blir knappast glad av att äta dem, snarare slipper man i större utsträckning ångest etc och blir lite mer trubbig för omvärlden. medicin är ingen långsiktig lösning utan hjälper enbart där och då, rätt många läkare verkar vara överens om att man bara ska äta medicinen under en kortare period för att eventuellt hjälpa kroppen på traven/ändra sätt att tänka osv.


   
SvaraCitera

Draug:
Av min erfarenhet ger Antidepressiva oftast mer bieffekter än vad de faktiskt hjälper. läkare är allt för ivriga att skriva ut allt möjligt, så var försiktig med vad du önskar. Att utveckla ett beroende på preparaten som skrivs ut är inte svårt.
 

håller inte helt med om detta, tycker det ändå kan hjälpa. dock är problemet att det kan vara ett helvete att sluta, och att det bara hjälper just där och då, när man tar medicinen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar vara ovanligt att de inte öser SSRI över en, trots att det inte finns någon grund för att de har någon (positiv) verkan alls enligt all forskning någonsin.


   
SvaraCitera
Draug

Blivande_japan: håller inte helt med om detta, tycker det ändå kan hjälpa. dock är problemet att det kan vara ett helvete att sluta, och att det bara hjälper just där och då, när man tar medicinen.

Klart det kan hjälpa men det är större risk att det ej gör det. Bra att ha nackdelarna i bakhuvudet om man man ska börja ta antidepp, speciellt första gången. Ännu en nackdel med antidepp är att man kan bli 100ggr sämre i måendet i början innan man gått in sig på medicinen. Sånt kan vara bra att veta i förväg, vilket jag inte fick någon som helst information om när jag började. Mår man riktigt dåligt och allt blir ännu värre av medicinen kan det bli riktigt svårhanterligt.


   
SvaraCitera

Draug: Klart det kan hjälpa men det är större risk att det ej gör det.

va? vad grundar du detta på?

Draug:

 Bra att ha nackdelarna i bakhuvudet om man man ska börja ta antidepp, speciellt första gången. Ännu en nackdel med antidepp är att man kan bli 100ggr sämre i måendet i början innan man gått in sig på medicinen. Sånt kan vara bra att veta i förväg, vilket jag inte fick någon som helst information om när jag började. Mår man riktigt dåligt och allt blir ännu värre av medicinen kan det bli riktigt svårhanterligt. 

tyckte jag också fick väldigt bristfällig information. känns också väldigt märkligt att ge medicinen till en ung tjej man dessutom vet är i ett fast förhållande utan att berätta att medicinerna kan leda till fosterskador vid eventuell graviditet


   
SvaraCitera
Draug

Blivande_japan: va? vad grundar du detta på?

Egna erfarenheter 🙁 du anar inte vad många antideppmediciner jag fått utskrivna som bara  gett biverkningar till följd. Betyder ju såklart inte att det är så för alla men i mitt fallarrow-10x10.png har det blivit så.

Blivande_japan: tyckte jag också fick väldigt bristfällig information. känns också väldigt märkligt att ge medicinen till en ung tjej man dessutom vet är i ett fast förhållandearrow-10x10.png utan att berätta att medicinerna kan leda till fosterskador vid eventuell graviditet

Det är så det går till tyvärr, läkarna är snabba att skriva ut men eventuella skador medicinerna kan orsaka i framtiden talas det oftast inte om. Det är något läkaren ska berätta om innan denne ens överväger att skriva ut det alls. Tycker det är skrämmande bara vad många unga människor som far illa pga den stora mängd preparat som faktiskt skrivs ut i dagsläget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: dock är problemet att det kan vara ett helvete att sluta

där har vi svaret till vrf de inte rekommenderar det, lr hur?


   
SvaraCitera