Aviseringar
Rensa alla

antidepressivt


Ämnesstartare

Idag var jag hos läkeren och fick mirtazapin utskriviet mot depression,sömnsvårigheter m.m.
Jag undrar hur bra dom funkar mot sömn o så ?, om de är ett bra/dålig läkemedel ? o va är dom värsta biverkningarna ?[sad]


   
Citera
jonta

Biverkningar såsom glädje och sömn.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket vanliga:
ökad aptit och ökad vikt
dåsighet eller sömnighet
huvudvärk
muntorrhet

Vanliga:
utmattning
yrsel
skakningar eller darrningar
illamående
diarré
kräkningar
hudutslag eller eksem (exantem)
smärta i leder (artralgi) eller muskler (myalgi)
ryggont
känsla av yrsel eller svimning när du reser dig upp plötsligt (ortostatisk hypotension)
svullnad (framför allt anklar och fötter) som beror på vätskeansamling (ödem)
trötthet
livliga drömmar
förvirring
oroskänslor
sömnproblem

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20061118000089&Doc...


   
SvaraCitera

Man kan få sömnsvårigheter. Och drömstörningar/svåra drömmar kan leda till att man sover sämre. Men det är högst individuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olika personer kan få olika effekt och olika biverkningar av samma medicin. En del biverkningar är vanligare än andra, men det innebär inte att alla drabbas av dem. Bara för att någon annan tyckt att det varit en bra medicin eller en dålig medicin så betyder det inte att den kommer fungera likadant för dig. Varför frågar du inte din läkare istället?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tar också dessa och hittills har det fungerat bra för min del.

Är inte lika nedstämd som innan, men har ju så klart mina dåliga dagar[rolleyes] Förut hade jag stora problem med sömnen vilket jag inte har med dessa, blir sömning inom en timme/två efter intag. Mycket större vilja till att kliva upp och tackla dagen än innan, men det kan också bero på en viss person [cute]

Biverkningar, hm. Det är väl aptiten som ökat men det är något jag också behöver.

Enda riktigt negativa för mig är att jag inte får "bra" fyllor [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Väldigt vanliga tabletter, känner flera som käkar dem utan några större biverkningar. Men som Mediakatt påpekade så påverkas ju inte alla exakt likadant av samma mediciner. Prova ett tag och se hur du känner sen.


   
SvaraCitera