Aviseringar
Rensa alla

antika, licensfria skjutvapen


Ämnesstartare

jag har funderat ett tag på att skaffa mig ett antikt skjutvapen av något slag, förmodligen någon slaglåspistol eller så. en egenhet med dessa, jämfört med andra skjutvapen, är att de är helt undantagna från vapenlagen (närmare bestämt skjutvapen tillverkade innan 1890 som inte använder gastäta enhetspatroner, typ).

men, en grej med denna lagstiftning känns knepig. vad hindrar mig från att springa runt med en antik, laddad och fullt fungerande pistol eller tre i byxlinningen nere på stan en fredagkväll? en sådan pistol omfattas ju inte av vapenlagen. jag vet inte om ammunitionen gör det, så det skulle kunna vara en svag punkt i resonemanget. eventuellt så skulle en laddad pistol kunna gå under knivlagen, med hänvisning till "andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa", men det känns absurt att ett skjutvapen undantas från vapenlagen, men går in under knivlagen om någon har det på allmän plats.

oavsett. jag vill ha era kvalificerade gissningar. skulle jag komma undan med att spatsera runt i frack med en antik pistol i byxlinningen till vardags? skulle jag komma undan med att springa runt iklädd en antik brittisk uniform från boerkrigen, bärandes ett matchande gevär och en festlig hjälm? om inte, vilket straff kan jag förvänta mig, och är det värt det?


   
Citera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

skulle jag komma undan med att spatsera runt i frack med en antik pistol i byxlinningen till vardags?

Nej.

Leijonsparf:

skulle jag komma undan med att springa runt iklädd en antik brittisk uniform från boerkrigen, bärandes ett matchande gevär och en festlig hjälm?

Nej pga

Leijonsparf:

knivlagen


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tycker att du ska kontakta polisen och fråga om detta. Jag finner frågeställningen intressant.


   
SvaraCitera

Blir det inte något i stil med förargelseväckandebeteende?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samt att folk kan känna sig hotade: Olaga hot alt. störande av ordning.

Å ären laddad: Förberedelse till (grov)misshandel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter rimligt, man får väl inte tillverka/inneha svartkrut hur som helst (?, gissar jag) så det skulle väl vara olagligt att springa runt med ett laddat vapen pga den anledningen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Röstar på nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

man får väl inte tillverka/inneha svartkrut hur som helst

Jo det hoppas jag man får annar är många skolor olagliga då man tillverkar svartkrut i kemin [no-no]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Liebestraum:

n

Okej, krut är klassat som sprängmedel = olagligt

Då är skolorna olagliga [chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Jo det hoppas jag man får annar är många skolor olagliga då man tillverkar svartkrut i kemin [no-no]

Inte nödvändigtvis, man får väl inte ta med sig krutet hem och göra vad fan man vill med?

Men var som sagt en gissning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

skulle jag komma undan med att spatsera runt i frack med en antik pistol i byxlinningen till vardags?

och just varför vill du spatsera runt i frack med en antik pistol i byxlinningen till vardags får man fråga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Inte nödvändigtvis, man får väl inte ta med sig krutet hem och göra vad fan man vill med?

Vi tog med oss en dryg deciliter hem å gjorde olika typer av bomber med treorör å massa eltejp ^^

Å för att få inneha svartkrut måste du ha licens för antingen inehav av svartkrut eller ha licens för krutdrivet vapen. Å det har nog inte skolan [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vapnet i sig är ju licensfritt, även svartkrutet och lika så ev tändhattar. Dock känner jag att det är tveksamt om du kan ha det laddat på stan iom att du då har ett vapen som har en anslagsenergi över 3 joule. och där är det kinkigt. det är ju av den anledningen tex armborst omfattas av vapenlagen.

Men det är bara en tanke


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Å för att få inneha svartkrut måste du ha licens för antingen inehav av svartkrut eller ha licens för krutdrivet vapen. Å det har nog inte skolan [no-no]

Dem har förmodligen något annat form av tillstånd, men märkligt om ni fick ta med er det efteråt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

knivlagen

visst, men där krävs ändå uppsåt eller i alla fall brist på godtagbar förklaring. att jag vill komplettera min uniform med ett redigt gevär (som inte är licensbelagt eller olagligt) känns som en rimlig förklaring, på samma sätt som det är okej att bära ett baseballträ under tillämpbara idrottsaktiviteter.

Macktorsken:

förargelseväckandebeteende?

nej, samt tramslag.

Floppsen:

Olaga hot

förutsätter ett faktiskt hot, uttalat eller underförstått, och att hålla i ett föremål är i sig inte ett hotfullt beteende, även om det råkar vara ett gevär.

Floppsen:

störande av ordning

lätt värt att dömas för.

Floppsen:

Förberedelse till (grov)misshandel

kräver uppsåt.

Liebestraum:

man får väl inte tillverka/inneha svartkrut hur som helst

jodå. det kan köpas över disk om så är.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Les voleurs:

och just varför vill du spatsera runt i frack med en antik pistol i byxlinningen till vardags får man fråga?

varför inte, är väl frågan.

OF 5:

ett vapen som har en anslagsenergi över 3 joule. och där är det kinkigt.

fast vapnet i fråga är ju uttryckligen undantaget från vapenlagen. hade de vanliga reglerna gällt så hade det ju varit olagligt utan licens alldeles oavsett om det var oladdat och förvarades i ett låst vapenskåp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Liebestraum:

Dem har förmodligen något annat form av tillstånd, men märkligt om ni fick ta med er det efteråt

Ah eftersom vi gjort lagbrott då

Leijonsparf:

underförstått

Om du går in på en krog och du säger nått minsta lilla uppkäftigt och har en pistol i byxlinningen så uppfattas givetvis det som ett hot

Leijonsparf:

lätt värt att dömas för.

Vapnet blir förmodligen beslagtagit på plats i varje fall [no-no]

Och som sagt, är det krutladdat, brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880868.htm


   
SvaraCitera