Aviseringar
Rensa alla

Antiken Grekland


Fumba
Ämnesstartare

Tja undrade om nån kunde vara villig att hjälpa mig med antiken.

1. Vilka var de två första grekiska kulturerna, vad kännetecknade dem och när hade de sina storhetstider?

2. Vilka områden började grekerna kolonisera efter 700-talet f. Kr.?
3. Vad kännetecknades livet i Sparta av? Ge flera exempel.
4. Vem var Solon, och varför var har viktig i den antika historien?
5. Ge exempel på någon byggnad, författare, politiker och filosof från Atens storhetstid.
6. Vilka stred mot varandra i det peloponnesiska kriget?
7. Varför krigade greker och perser mot varandra i början av 400-talet f.Kr.?
8. Vilken betydelse hade religionen i det antika Grekland?
9. Vilka följder fick Alexander den stores erövringar när det gäller kultur och ekonomi?


   
Citera

men shit hur svårt är wikipedia att använda


   
SvaraCitera

Bättre om du själv försöker. Du lär dig inget på att vi gör läxan åt dig [party]


   
SvaraCitera

OF 5:

men shit hur svårt är wikipedia att använda


   
SvaraCitera

Så lustigt. Jag håller på att arbeta med nästintill identiska frågor angående Antikens Grekland!


   
SvaraCitera

Svarade mest för att det var Kul. Har plockat allt direkt ur skallen. En del fel har jag nog så ta mig inte på ordet. En del ledord finns dock och ja, läs din bok för helvete. Sådana här frågor på internet är inte så värst bra då man inte vet vilken nivå du utgår efter. Man kan utveckla flera punkter såhär på internet men vad din lärare är ute efter är den kunskap du ska ha fått genom boken eller från lektionerna.

edit: Det fetstilade är menat som ledord du kan söka upp lite närmre själv.

Fumba:

1. Vilka var de två första grekiska kulturerna, vad kännetecknade dem och när hade de sina storhetstider?

Mykenerna, kanske även minoerna.

Fumba:

2. Vilka områden började grekerna kolonisera efter 700-talet f. Kr.?

Vet inte men kan gissa mig till. Under antiken så blev Grekland överbefolkat så man började söka sig till nya områden kring medelhavet. Cypern var en ö man koloniserade, likaså Kreta. Man sökte sig kring våra dagars Turkiet, främst vid den sydvästra kuststräckan men även vid den nordöstra (Trebizond). Krim Halvön(Caffa) ska även ha koloniserats.

Enligt mytologin så ska även dom sista överlevarna från Troja skapat vad som skulle bli förstaden till Rom. Alba longa hette staden från vilket Remus och Romulus härstammade från.

Fumba:

3. Vad kännetecknades livet i Sparta av? Ge flera exempel.

Sparta står som modell för den moderna fascistiska ideologin. Samhället präglades av elitstyre och att folket var direkt underställda statens och dess behov. Sparta har blivit mest känt som en förmodern militärdiktatur där den manliga befolkningen hade obligatorisk militärtjänstgöring.

Uttrycket att leva Spartanskt tros komma härifrån. I vilket men menar på att leva knapert och materiellt begränsad.

Fumba:

4. Vem var Solon, och varför var har viktig i den antika historien?

Aldrig hört namnet.

Fumba:

5. Ge exempel på någon byggnad, författare, politiker och filosof från Atens storhetstid.

Alla dom tre stora filosoferna, Sokrates, Platon och Aristoteles kommer exempelvis från Aten. Dom flest andra har jag dock glömt väck. Sofolkes kommer jag även på såhär på rak arm. Dom tre första bör du rikta in dig på.

Fumba:

6. Vilka stred mot varandra i det peloponnesiska kriget?

Aten mot Sparta.

Fumba:

7. Varför krigade greker och perser mot varandra i början av 400-talet f.Kr.?

Perserna liksom alla andra storfolk hade imperialplaner. Om det är detta svaret din lärare vill ha vet jag inte.

Fumba:

8. Vilken betydelse hade religionen i det antika Grekland?

Går inte att sammanfatta kort utan kräver en längre utlänning för att få det bra. Vilket jag inte orkar eller kan göra just nu.

Fumba:

9. Vilka följder fick Alexander den stores erövringar när det gäller kultur och ekonomi?

Med Alexander kom Hellenismen, vilket går att betrakta som en assimilation, eller kanske integration, av den grekiska kulturen i mellanöstern. Efter Alexanders död delades hans rike upp mellan hans fyra generaler vilka samtliga var greker. Dessa byggde sen vidare med sina riken efter grekisk förebild vilket innebar att det grekiska språket fick ett stort inflytande. Den grekiska arkitekturen spred sig även till dessa områdena. På den ekonomiska biten vet jag inte direkt vad jag ska säga.


   
SvaraCitera

Jag kör en vågad gissning. Du har fått en lärobok?
Kanske står rentav svaren på alla frågor däri?

Jag vet ju inte.


   
SvaraCitera

dom hade små pittar då


   
SvaraCitera

1. Aten och Sparta
2. Syditalien, Sicilien, Spanien, södra Frankrike och Libyen.
3. Krig... och ifall sändebud kom och ville mucka så blev de nersparkade av kungen i en avgrund.
4. http://sv.wikipedia.org/wiki/Solon
5. Byggnader/monument: Kolossen på Rhodos eller statyn av Zeus på Olympia. Filosofer: Platon, Aristoteles eller Sokrates.
6. Vet ej.
7. Perserna ville ta över hela världen eftersom de leddes av en ondskefull transvestit som dessutom var svart. Han hade en armé på flera miljoner som även innehöll noshörningar, deformerade ninjor och olifanter från LotR.


   
SvaraCitera

usch fy fan vad trist, förstår mig inte på folk som gör dessa arbeten i skolan. [sad]


   
SvaraCitera

Fumba:

3. Vad kännetecknades livet i Sparta av? Ge flera exempel.

Alla som föddes i Sparta blev uppfostrade på ett väldigt extremt sätt... När en kvinna hade fött ett barn kollade man om man tyckte barnet var starkt nog. Var det svagt så dödade man det.

I Sparta hade också kvinnorna mer frihet än i exempelvis Aten. De var vana att styra staden när männen var borta i krig.

Barnen piskades/blev slagna osv för att lära sig härda ut i smärta. De skulle bli starka krigare, det var väl det allting gick ut på.

Ja, ungefär så. Det är det jag lärt mig iaf från historialektionerna 😛


   
SvaraCitera

Fumba:

9. Vilka följder fick Alexander den stores erövringar när det gäller kultur och ekonomi?

Troligtvis gjorde detta lättare för romarna att sedan kolonisera området, att Nya testamentet skrevs på grekiska, att religiösa figurer i buddismen ofta visas på "grekisk-inspirerat" sätt till skillnad från ett "indisk-inspirerat" sätt.

Vidare att grekiska filosofiska tankar spred sig till Kina och banade vägen för kulturellt och ekonomiskt utbyte mellan Europa och Asien. Kanske Marco Polo aldrig hade besökt Kina om det inte vore för Alexander den store.

Vore det inte för Alexander den stores erövringar över Mellanöstern hade inte Jesus lärdomar spridits på samma sätt.

Man kan spekulera hur mycket som helst.

Dålig fråga av din lärare.


   
SvaraCitera