Aviseringar
Rensa alla

Antiken och islam


Ämnesstartare

Jag har skrivit i mina anteckningar att islam är en arvtagare till antiken men nu förstår jag inte hur det går ihop. (Hittar ingenting i läroboken och nästan ingenting vettigt på google!)


   
Citera
Ämnesstartare

loom:

Jag har skrivit i mina anteckningar att islam är en arvtagare till antiken men nu förstår jag inte hur det går ihop. (Hittar ingenting i läroboken och nästan ingenting vettigt på google!)

Nu håller ju jag inte med.

Men vad skulle tro att skolan menar på är följande:

Mellanösternregionen, i vilket Islam hade brett ut sig under 600-talet var en region som omfattande den hellenistiska kultursfären. Alltså den grekiska kulturyttring som Alexander den store fört med sig när han lagt en stor del av mellanöstern under sig. Alexander blev i varje fall inte speciellt långlivad, utan dog i ung ålder och han lämnade ingen tronföljare efter sig och krig utlöste. Det slutade med att hans fyra mest framstående generaler delade på riket.

Så även om Alexander dog, så hamnade hela hans rike under generaler, som var greker. Med dessa så kom den grekiska influenserna genom Bl.a Arkitektur, Filosofi och Religionsutövande. Till sin hjälp invandrade även greker till mellanöstern, men i vilken omfattning det skulle varit i är jag inte på det klara med.

Med tiden så anammade man även den inhemska kulturer, så det utvecklade sig till olika blandkulturer.

Med på en fotnot kan du ju ha Kleopatra, känd som "Egyptens siste farao" var den siste regenten utav den Ptolmaiska Dynastin, en av dom dynastier som växte upp efter Alexander den stores död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

följande

Aha, okej. Tack då. (Hade visserligen provet idag och behövde inte skriva något om det haha)


   
SvaraCitera