Aviseringar
Rensa alla

Använd huvudet: Uppmuntra intelligens!


ickus:

Gör mänskligheten en tjänst. Uppmuntra intelligens!

gör jorden en tjänst avliva människan.


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Xisco:

Gud nej.
Dock hade jag inte erkänt det då då jag hade en svartvit bild av världen.

Och det kommer du förmodligen inte erkänna nu heller.

Xisco:

Inte nödvändigtvis. Jag tror att Gud på något sätt haft ett finger med i allting med exakt hur vet jag inte.

Jag antog att du var religiös, men samma sak säger jag om teism. Att anta att vi är designade efter en intelligent trancendent och att mänskligheten har något bakomliggande syfte är fullkomligt löjligt. Oftast förnekar evolution baserat på bibelns eller någon annan helig skrifts texter. Sådana skrifter motsäger sig själv om och om igen, och där söker vi moral och vetenskap? Om du nu kanske inte är religiös gör inte saken mer logisk, som jag just nämnde. Vårt komplexa universum skapades av en ännu mer komplex entitet.


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

gör jorden en tjänst avliva människan.

Jag förmodar att du snackar ur arslet just nu, annars kan du vara en förebild för din världsvy och börja den trenden först, själv. Varsågod.


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

ickus:

en ännu mer komplex entitet.

Som föresten är övernaturlig. Kolla gärna upp meningen av ordet övernaturlig.


   
SvaraCitera

ickus:

Och det kommer du förmodligen inte erkänna nu heller.

För att jag anser att jag är smart nog att skilja på en svartvit syn på min tro och världen och en realistisk syn på min tro och världen, så klart jag inte erkänner det nu.

ickus:

Jag antog att du var religiös

Troende, aldrig varit religiös (så som jag tolkar det ordet)

ickus:

Oftast förnekar evolution baserat på bibelns

Bibeln varken förespråkar eller säger emot evolutionen.
Jag ser det mer som att den är skriven på en tid då man inte kunde förklara evolutionen och därav gjorde det lätt för sig och sa att Gud skapade allting. Så att alla förstår.

ickus:

Sådana skrifter motsäger sig själv om och om igen, och där söker vi moral och vetenskap?

Blir lätt att skrifterna motsäger sig när man vill se det så. Jag tänker också så mycket nuförtiden men försöker förstå varför det står A på ena stället men B på det andra fast det borde vara A där också. Detta gör det inte lätt för mig att tro samtidigt som jag tänker att Bibeln ÄR skriven av människor men att kärnan/budskapet är att Gud älskar oss och har gett sitt liv förr oss. Att vi ska älska Gud och våra medmänniskor.
Sen att det står att homosexualitet är avskyvärt i Guds ögon medan det står att Gud älskar alla människor går inte ihop i mina ögon.


   
SvaraCitera

ickus:

Grattis 85% av er Svenskar som lämnat löjliga religioner

Hade betalat för att se dig i en seriös diskussion med dödsguden. [bigsmile]


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

Xisco:

För att jag anser att jag är smart nog att skilja på en svartvit syn på min tro och världen och en realistisk syn på min tro och världen, så klart jag inte erkänner det nu.

Skulle du vara smart nog att inse att du ser världen på ett svartvitt sätt? Nej. Ser du världen svartvitt upplever du den så.

Xisco:

Jag ser det mer som att den är skriven på en tid då man inte kunde förklara evolutionen och därav gjorde det lätt för sig och sa att Gud skapade allting. Så att alla förstår.

Precis, så gud skapade jorden på sex dagar. Först separerade han dag från natt och någon dag därefter skapade han stjärnorna och resten av universum! Ta det för vad det är. En Saga.

Xisco:

Blir lätt att skrifterna motsäger sig när man vill se det så. Jag tänker också så mycket nuförtiden men försöker förstå varför det står A på ena stället men B på det andra fast det borde vara A där också. Detta gör det inte lätt för mig att tro samtidigt som jag tänker att Bibeln ÄR skriven av människor men att kärnan/budskapet är att Gud älskar oss och har gett sitt liv förr oss. Att vi ska älska Gud och våra medmänniskor.
Sen att det står att homosexualitet är avskyvärt i Guds ögon medan det står att Gud älskar alla människor går inte ihop i mina ögon.

När man vill se det så? Korrektion, när man söker naturliga svar till vår naturliga värld! Inte leta efter enkla övernaturliga svar.

Kan du nämna tio Guds budord? "Du skall ej stjäla", "du skall ej döda" är de enda logiska jag kan se där, men att inte döda och att inte stjäla grundas inte av gud, det grundas av evolution och av samhället. Du ser dessa motsägande "förklaringar" och tänker, kärlek! Det är självaste budordet! Men låt mig förklara för dig. Du behöver inte en Gud som berättar dig vad som är rätt och fel. Ifall du verkligen tror att sötmajsen i skiten fortfarande är god, utan att se helheten som skit - är du ointelligent.

Gud skapade inte människan, människan skapade gud. Och har du fler motsäganden så läs upp lite på vetenskapsområdet. Kanske gå om högstadiet. Och leta inte efter saker du VILL se, utan saker som är SANNING.

Gud bevare dig, främling!


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

S3ON:

Hade betalat för att se dig i en seriös diskussion med dödsguden.

Det hade varit underhållning! Men jag hoppas att du tar tanken som ren fantasi än verklighet.


   
SvaraCitera

ickus:

jag hoppas att du tar tanken som ren fantasi än verklighet.

Är du rädd att förlora en sådan debatt? Har du ej tillräckliga bevis som täcker din teori? [sad]


   
SvaraCitera

ickus:

Skulle du vara smart nog att inse att du ser världen på ett svartvitt sätt? Nej. Ser du världen svartvitt upplever du den så.

Eh? Jag sa precis att jag inte gör det längre?

ickus:

Precis, så gud skapade jorden på sex dagar. Först separerade han dag från natt och någon dag därefter skapade han stjärnorna och resten av universum! Ta det för vad det är. En Saga.

Läser du ens vad jag skriver?

ickus:

men att inte döda och att inte stjäla grundas inte av gud, det grundas av evolution och av samhället

Ändå kom detta först med budorden?

ickus:

Du behöver inte en Gud som berättar dig vad som är rätt och fel

Har jag sagt det?

Du läser inte ens vad jag skriver.
Skriver sedan saker som jag inte nämnt för att få mig dumförklarad?
Väldigt lyckat hörru.
Blir nästan lika mörkrädd för dig som jag blev pga några kristna igår.


   
SvaraCitera

ickus:

Jag ser det som ett steg åt rätt håll för mänskligheten, att konfrontera sådana ideologier som slavat oss under hundratals år. Vi är smartare än en given man eller kvinna var för 2000, 1000 år sedan, 100 år sedan osv. Vi är mer informerade idag.

Jaha, en apa är smartare än en kackerlacka också, vi utvecklas men är babianen något intellektuellt fenomen att tala om? Nej.


   
SvaraCitera
kachin

Rädda skogen

Ät en bäver!!!!!1


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

S3ON:

Är du rädd att förlora en sådan debatt? Har du ej tillräckliga bevis som täcker din teori?

Jag är inte en vetenskapskvinna. Jag strider gärna mot den och förnekar dumhet, men jag kommer inte kunna dra upp alla saker som pekar på att evolution är fakta. Det har vetenskapsmän redan gjort för mig, och jag har följt deras debatter och uppnått en verklig förståelse av omvärlden. Det är nu fakta. Vänder du ryggen åt intelligens är du ointelligent. Din gud har redan förklarat varför allt är som det är och du kan tolka det hur du vill, precis som många Amerikaner tar guds ord bokstavligt och hatar homosexuella och tvingar deras vy på dem i lagstiftningen genom att förbjuda homosexuella giftemål. Kan du säga till dem att det är rätt eller fel och i så fall, vem ger dig den auktoriteten? Det är lätt och smärtfritt om man bara följer Guden. Men du vet hur det är att INTE tro på en Gud. Du tror som sagt inte på Ra, Tor, eller det flygande spagettimonstret.

Jag kan rekommendera Richard Dawkins föreläsningar, eller Christopher Hitchens, eller Sam Harris (Neurobiolog).


   
SvaraCitera

ickus:

Vänder du ryggen åt intelligens är du ointelligent.

Ointresserad antar jag vara ordet du söker?


   
SvaraCitera
ickus
Ämnesstartare

dazed:

Jaha, en apa är smartare än en kackerlacka också, vi utvecklas men är babianen något intellektuellt fenomen att tala om? Nej.

Det är människans egenskap, men hade en fågel förmågan att ifrågasätta oss hade den tänkt oss som de mindre meningsfulla skapelserna. Vi kan inte flyga, vi springer inte särskilt fort, vi gräver inte fort, vi kan inte andas under vattenytan.

Men naturligtvis kommer en art anpassa sig efter naturen bättre genom deras egenskaper, och det råkar vara oss.

Eller? Kanske bakterier är "bäst" då de attackerar våra kroppar bättre och är BETYDLIGT fler. Deras egenskaper är väldigt tilldelande till dem själva.


   
SvaraCitera