Aviseringar
Rensa alla

Använda djurprodukter - veganer/vegetarianer


Ämnesstartare

Man har ju flera gånger hört det där argumentet "men om ett djur är självdött då, skulle du äta det?". Nu håller ju inte det, då man ska hålla sig borta självdöda djur av bakterierisk oavsett. Det finns dock många IRL-situationer jag stött på som liknar detta, ett par exempel kommer här:
1. Hittar ett par skinnhandskar i bra skick på en rastplats.
2. Containerdyker och finner ett packe med köttbullar som går ut dagen efter.
3. Blir bjuden på överbliven mat med ost (troligen löpehaltig) i i skolan (går servering/bar)

I alla dessa situationer är grunden samma som i det ursprungliga argumentet: Bruket av djurprodukten kommer inte att leda till någon vidare skada för djuret, kommer inte att inbringa pengar till producenten eller på annat sätt stödja fortsatt djurproduktion, och om inte jag använder det kommer det att slösas bort (slängas/förstöras).

Hur skulle ni göra i den här situationen, kamrater? Frågan riktar ju sig i första hand till vegetarianer/veganer eller andra som av etiska skäl inte brukar djurprodukten ifråga.

Å ena sidan skulle det kännas konstigt att ha döda djur på händerna.
Å andra sidan är det ju strunt samma.
Å tredje sidan så är det på ett sätt rent moraliskt fel att INTE använda föremålet - annars slösas föremålet bort, och andra resurser används istället (jag går och köper bönor istället för köttbullarna t.ex., då blir det ju viss miljöansträngning som är helt onödig).

Jag känner mig väldigt tveksam och vilsen i den här frågan, och tycker att det är rätt intressant att diskutera var gränsen går, liksom.

Den här tråden får INTE övergå i en köttätande vs. vegetarianism-tråd, eller vegetarianism vs. veganism eller whatever - det är en trevlig diskussion men inte en som hör hemma här.

Forumval p.g.a. att det är en fråga om filosofi, inte mat eller politik i sig självt.

Dold text: Som notis kan jag säga att jag använde handskarna och åt ostmaten, men skulle inte klara av att äta köttbullar - att kräkas i onödan är inte heller så klimatsmart XD...


   
Citera
Ämnesstartare

Stringburka:

Dold text:

HahahahahaxDDD
Koj, sorry för spammet, men det sista fick mig att garva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Koj, sorry för spammet, men det sista fick mig att garva.

Rengöringsmedel är inte bra för miljön! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

1. Hittar ett par skinnhandskar i bra skick på en rastplats.

Skulle sannolikt gett bort till någon annan, lämnat kvar dem eller skänkt till Myrorna.

Stringburka:

2. Containerdyker och finner ett packe med köttbullar som går ut dagen efter.

Nah, samma sak där. Inte grundat på några verkliga argument egentligen, men det skulle kännas fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Skulle sannolikt gett bort till någon annan, lämnat kvar dem eller skänkt till Myrorna.

Det är ju egentligen en väldigt bra idé - då innebär det ju dessutom att de troligen inte går och köper ett par strax efter heller. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det är ju egentligen en väldigt bra idé - då innebär det ju dessutom att de troligen inte går och köper ett par strax efter heller.

Precis [party]


   
SvaraCitera

Att vägra nyttja något trots att man inte har argument för att inte göra det är såklart mycket löjligt. Tyvärr så har ju många vegetarianer inte några rationella grunder för sin vegetarianism (många verkar inte ens ha några seriösa etiska grunder för det, vilket är löjligt), vilket nog är anledningen varför vissa vegetarianer (inte alla såklart) skulle sagt nej till samtliga ovanstående enbart med argumentet "jag är vegetarian".

Ett enkelt test för att se om en vegetarian är seriös (och antagligen mer medveten om omvärlden och därmed imho bättre än en typisk människa) eller efterbliven är att ställa frågan "Skulle du ha problem med in-vitro-kött där "djuret" bara består av kött (ingen hjärna osv.) och produktionen skadar miljön lika mycket som annan mat?".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köttbullarna och osten är inga problem, men jag själv skulle tycka att det kändes äckligt.

Med handskarna sänder man väl ut skinn-är-okej-signaler. Fast man bryr sig ju om andra saker också, och det är ju slöseri att låta handskarna kastas bort. Fast å andra sidan kan man ju ge dom till myrorna. Äh, om man gillar handskarna kan man väl använda dom, orka bry sig om allt.

Alla tre exempel är okej enligt mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men om en människa har självdött då, skulle du äta det?


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jag vet inte om jag kan kalla mig vegetarian längre, då jag börjat äta både fisk och kyckling nån gång ibland.
Jag äter i alla fall inte rött kött, och har inte gjort sen jag föddes. Eller ja, jag har smakat ett par gånger när jag var mindre, men förutom det så.

Jag känner inte att man ska låta bli kött bara för att man ska kunna kalla sig vegetarian, jag hatar folk som bara är det för sakens skull.
Det handlar inte om att slaviskt följa en religion, utan att stödja köttindustrin så lite som möjligt. De få portioner kött jag ätit i mitt liv skulle en köttätare äta på en månad, max. Det visar väl ändå nåt.
Visst, man har sina principer och blabla, men man behöver inte gå till överdrift.

Köttbullarna skulle jag dock inte ätit, jag tycker inte om smaken av kött och om jag äter mycket blir jag rätt äcklad. Det kan jag iförsig förstå hos folk, att man kan bli väldigt äcklad av att äta och bära döda djur..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

ag känner inte att man ska låta bli kött bara för att man ska kunna kalla sig vegetarian

Vilket man inte behöver då grund-vegetarianen endast avstår rött kött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Vilket man inte behöver då grund-vegetarianen endast avstår rött kött.

Intressant, jag skulle påstå att "grundvegetarianen" avstår från att äta allt animaliskt. Hur menar du, eller källa eller något? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Hur menar du

Det finns ju vanlig vegetarian och sedan under kategorier som t ex Lakto-vegetarian och till sist vegan som inte äter något animaliskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Det finns ju vanlig vegetarian och sedan under kategorier som t ex Lakto-vegetarian och till sist vegan som inte äter något animaliskt.

Jag tänker att lakto-ovovegetarianen är ju den man brukar kalla vegetarian i dag. Demi-vegetarianen (eller vad det nu heter) äter även fisk, och ibland kyckling enligt vissa definitioner. Veganen äter ingenting animaliskt, men avstår även från djurtestade produkter, skinn- och ullkläder, animaliska tillsatser i smink med mera. Vegetarianen avstår från att äta animaliska produkter.

Jag tänker att man är ju inte "renodlad" vegetarian om man äter animalier.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Jag tänker att man är ju inte "renodlad" vegetarian om man äter animalier.

Där är ju folk inte överens 😛 Jag brukar iofs säga som så att så länge du inte äter rött kött så är du vegetarian och inget mer med det.


   
SvaraCitera