Aviseringar
Rensa alla

Använda djurprodukter - veganer/vegetarianer


Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Där är ju folk inte överens 😛

Nä. Slåss?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Nä. Slåss?

Tyvärr, slår inte kvinnor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Använder själv inte läder eftersom jag tycker det känns kränkande mot det djur som en gång tvingades offra sitt liv för produkten. Sedan hjälper man ju till att sprida ett mode genom att använda klädesplagget. Många säger ju t.ex. att det är ok att använda begagnade pälsar, men genom att använda dem sprider man trenden.

Med containerkött osv. tycker jag bara man får fråga sig själv om det känns ok. Själv anser jag det vara kränkande. Dessutom är det äckligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till saken hör att man har ett så kallat "fritt val".

Man ska inte behöva försvara det man gör, sålänge man genom sina handlingar inte hindrar andra från att göra något annorlunda. Vegetarianer ska inte behöva ifrågasättas för att de lämnar kvar handskar på en parkbänk eller väljer att inte äta köttbullar som legat i en soptunna, och jag ser verkligen inte det här som ett moraliskt dilemma, mest för att det inte finns en andra part att ta hänsyn till.

Som vegetarian ska man kunna välja att avstå från de produkter som ingår i köttätarnas värld. Genom att ta avstånd från animaliska produkter så kan man heller inte bli ifrågasatt om man väljer att ignorera en animalisk produkt som är till allmänt förfogande, det vill säga utan ägare.


   
SvaraCitera

Om jag orkade skulle jag ge containerköttet till någon som äter kött så att denna inte skulle behöva köpa lika mycket kött. Jag kan ju knappast kunna äta det själv utan rengöringsmedel.

Och jag äter ju ost lika så gelatingodis men inte köttbuljong. Konstigt nog. Jag gillar inte smaken av kött så det kanske är därför. Gelatingodis kommer försvinna med köttindustrin eftersom det finns andra liknande ämnen från växter som blir betydligt billigare än gelatin utan restproduktsrabatten. Jag antar att jag genom att äta ost och gelantin stödjer köttindustrin minimalt, men annars skulle jag vara tvungen att laga mycket mer mat själv.

Att ge skinnhandskarna till någon annan är en positiv handling. Att behålla är en neutral handling. Jag försöker minimera antalet negativa handlingar och gör så många positiva handlingar jag känner för. Rent moraliskt måste man inte ge handskarna till någon annan för att förhindra köp, eftersom man inte har ansvaret för någon annans negativa handlingar.


   
SvaraCitera

Lindblom:

Jag vet inte om jag kan kalla mig vegetarian längre, då jag börjat äta både fisk och kyckling nån gång ibland.
Jag äter i alla fall inte rött kött

Då är du inte "vegetarian" av etiska skäl (tror inte du är så efterbliven att du inte äter rött kött men däremot fisk).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

1. Hittar ett par skinnhandskar i bra skick på en rastplats.

Jag tycker inte ens skinnhandskar är särskilt snyggt, och vill inte använda sånt jag bara hittat. :S Så skulle inte ta det i vilket fall som helst.

Stringburka:

2. Containerdyker och finner ett packe med köttbullar som går ut dagen efter.

Jag skulle inte kunna tänka mig att äta kött, vill inte känna den äckliga smaken, så nej.

Stringburka:

3. Blir bjuden på överbliven mat med ost (troligen löpehaltig) i i skolan (går servering/bar)

Detta skulle jag nog kunna, då löpe-ost och löpe-fri ost smakar likadant, det blir ingen äcklig djur-smak eller så som med kött. Och om det ska ju ändå slängas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sedan en till sak, som har med ämnet och göra.
Tycker ni att det är okej att använda smink och stylingprodukter ni vet är djurtestade? Själv har jag faktiskt produkter hemma, bland annat från Loreal, som jag då också vet är testade, men ändå använder. Anledningen till detta är att jag skaffat dom innan jag blev vegetarian/fått dom i present, och om jag nu redan har dom kan jag lika gärna använda dom, produkterna är ju detsamma varesig dom är djurtestade eller ej.

Tycker ni det är "fel" att använda djurtestat, ni andra som är emot det? Jag köper alltså inget nytt som jag vet är djurtestat, men det jag redan har, använder jag, det är ju helt onödigt att kasta det, tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kittieh:

Jag köper alltså inget nytt som jag vet är djurtestat, men det jag redan har, använder jag, det är ju helt onödigt att kasta det, tycker jag.

Gör samma. Har väl inte råd att köpa allting nytt när jag har saker som fungerar. Sedan borde kanske vissa produkter blivit utbytta av andra skäl, men ändå [rolleyes]

Åt mjölksås i dag. Beställde falafeltallrik och sa klart och tydligt att jag inte ville ha någon sås, men han förstod det tydligen som att jag inte ville ha någon sås PÅ, så jag fick i en burk vid sidan av. Märkte inget förrän vi satt på bussen. Den var ganska äcklig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Gör samma. Har väl inte råd att köpa allting nytt när jag har saker som fungerar. Sedan borde kanske vissa produkter blivit utbytta av andra skäl, men ändå [rolleyes]

Nej, precis, har massor saker som jag vet är djurtestade, och att köpa massa nytt har jag verkligen inte råd med. [party] Tänkte bara kolla om andra tycker att det är fel och att man har dubbelmoral t.ex, för en kompis kommenterade det med "men du skulle väl aldrig använda något du vet är djurtestat?!"

Oväntad:

han förstod det tydligen som att jag inte ville ha någon sås PÅ, så jag fick i en burk vid sidan av.

Hm, kommer ihåg när jag beställde vegetarisk pizza, fick alltid en sås vid sidan av, vegetarisk trodde jag, men senast när jag beställde pizza (och några till gjorde det) stod det, på just en sås "vegetarisk" och det hade det alltså inte gjort gångerna tidigare, och det såg ju ut att vara samma sås. Undra vad fan det var i dom jag ätit tidigare då. [confused]


   
SvaraCitera
blum
 blum

k1337oris:

Då är du inte "vegetarian" av etiska skäl (tror inte du är så efterbliven att du inte äter rött kött men däremot fisk).

Vad vet du om det?
Visst handlar det inte om att "buhuhuhu man får inte döda djur what so ever!", utan om hur djuren behandlas. Fel av mig att äta kyckling såklart då de i princip är de som har det värst, men de flesta fiskar lever ju i alla fall ett fritt liv innan de dödas.


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

Tyvärr, slår inte kvinnor.

[chocked]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JuicyMilk:

[chocked]

[confused]


   
SvaraCitera

DeathOrGlory:

[confused]

Bara så fel. "Slår inte kvinnor". Så du skulle alltså ta stryk av en? Inte slå tillbaka because it's a woman?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JuicyMilk:

Så du skulle alltså ta stryk av en? Inte slå tillbaka because it's a woman?

Man kan försvara sig utan att slåss.


   
SvaraCitera