Aviseringar
Rensa alla

Använder du cykelhjälm?


Ämnesstartare

Forskningen kan inte visa på något samband mellan att bära cykelhjälm och vara mer skyddad i händelse av en olycka. Forskning visar dessutom att de med hjälm utsätts för större fara än de utan ( http://www.bath.ac.uk/news/articles/releases/overtaking110906.html ). Ändå propageras det för hjälm, här i Sverige är det tillochmed lag på att ha hjälm för vissa åldersgrupper.

Statisktiskt sett så är fotgängare och biltrafikanter utsatta för minst lika stora risker som cyklister, ändå ser man aldrig folk med hjälm gå omkring eller köra runt.

Vi måste fråga oss vilka det är som tjänar på att driva på denna rädslekultur när det kommer till cykling (hint, bilindustrin och hjälmindustrin etc).
Jag säger inte att det nödvändigtvis är skadligt att ha hjälm (även om det finns en del saker som tyder på det) men den bästa livförsäkringen är att leva ett sunt och aktivt liv, samt i detta fallet lära sig cykla på ett förutsägbart, tydligt och säkert sätt i trafiken, inte att förlita sig på en bit frigolit.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Har cyklat 1500km de senaste veckorna. Hjälmen har legat nedpackad i en av väskorna under hela turenRodnar Snart dags att röja runt i Östeuropa dock och tänker att trafiksituationen kanske är värre där.

Har en frän 'bucket hat' istället vilket enligt studien antagligen får bilarna att ge mig flera meter extra vingelrum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart: Bär aldrig hjälm.

Regler är till för att brytas 

Säkrare att inte ha hjälm än att ha hjärm, alltså så borde de som tävlar downhill sluta ha hjälm på sig? Tror inte på att det är säkrare att inte ha hjälm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag ska till skolan måste cykla i enormt branta bakar å trottoaren är lite dålig där så jag bär alltid hjälp till och från skolan. Och det är typ bara till skolan jag cyklar, annars går jag eller åker buss Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har aldrig hjälm. Tappade min i backen så den fick en spricka då sa mamma "den är inte säker nu, du får ta min" så tappa jag den oxå sen köpte vi inga fler.
kan tänka mig att ta på mig en om jag börjar cykla i skogen med tanke på rötter osv


   
SvaraCitera

NEJ FUCK THE POLICE


   
SvaraCitera

Bara när det finns att låna. Bor i en cykelstad och borde använda hjälm mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

cyklar typ aldrig men nr jag väl gör det använder jag hjälm för jag har "varit med om" vad som kan hända utan den :/


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera