Aviseringar
Rensa alla

Använder du munskydd numera?


Smilen
Ämnesstartare

Då det är mer krav på att använda munskydd så undrar jag om ni alltid har munskydd på er och speciellt i gemensamma utrymmen? 

Jag tror att de flesta mer eller mindre bär munskydd idag. Gör du det?


   
Citera

Jag har burit munskydd under hela pandemin. Eller, först var jag isolerad i drygt ett halvår, men sedan dess har jag ALLTID burit munskydd.


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Från och med idag torsdag 14 jan så har stormarknaden jag jobbar på KRAV på MUNSKYDD och munskydd delas ut gratis vid entrén. Vi har fått 25K munskydd tilldelades oss gratis från en frivillighetsorganisation.

Och nu är det raka puckar som gäller - ingen kommer in utan munskydd och de som vägrar att ta på sig munskydd får inte komma in. Gissa vem som blivit jag säkerhetsansvarig för att alla bär munskydd? Blink

Det har redan ställt till med problem då muslimkvinnor hävdar att de inte kan fästa munskydden bakom öronen. Men vi får förstärkning av säkerhetsvakter och polisen att avvisa de som vägrar ta på sig munskydd så hitintills har det förflutet bra. Mycket glad


   
SvaraCitera
YungG

Yes, haft det sen i somras.


   
SvaraCitera

Nej inte direkt. Jag ska till tandläkaren imorgon, dock, och då ska tänkte jag ha munskydd på mig fram tills jag blir uppropad.


   
SvaraCitera
Hur
 Hur

Lazarus:
Nej inte direkt. Jag ska till tandläkaren imorgon, dock, och då ska tänkte jag ha munskydd på mig fram tills jag blir uppropad.

😀 opraktiskt värre att ha under undersökningen


   
SvaraCitera

Munskydd? Såååå 2020! 

Det finns en ny brasiliansk mutation av viruset. Antikroppar skyddar inte mot den brasilianska varianten. Rapporteras om det i media i flera länder, så inget om the Sun tack! 

Det finns en risk att vaccin eller de som smittats tidigare och därför utvecklat antikroppar inte är immuna. 

https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/news/13740024/fears-covid-vaccine-less-effective-new-brazilian-strain/amp/


   
SvaraCitera

Beror på hur mycket folk det är i utrymmena jag ska befinna mig, jag försöker tänka efter för vissa situationer. Vet jag att jag ska åka kollektivt (vilket jag iofs slutat med sedan första larmet kom om det muterade viruset i england) så är det munskydd och visir som gäller. Är det affärer är det i första hand timmar som jag tror det är lite folk på. Och jo, nog lyckas jag alltid komma när det är tomt eller nästan tomt. Eller ser tomt ut iafl, är så få att jag inte ser dom när dom rör sig mellan gångarna.

Nu när jag tänker efter så... det var faktiskt ett väldigt bra tag sedan jag var i en affär där jag varit närmare någon än två meter. Förutom i kassakön. Fan vad folk SUGER på att hålla avstånd i kassakön. Har nog ALDRIG stått i en kassakö där alla respekterar avståndet.

På jobbet har det varit munskyddskrav sedan några månader tillbaka. Iafl i offentliga utrymmen. Inte i våra personalutrymmen. Grejen är dock att kunder som inte följer detta... är det inga konsekvenser för. Har det inte varit hittills iafl och tvivlar på att det börjat bli det nu.

Hjärta


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:
Munskydd? Såååå 2020! 

Det finns en ny brasiliansk mutation av viruset. Antikroppar skyddar inte mot den brasilianska varianten. Rapporteras om det i media i flera länder, så inget om the Sun tack! 

Det finns en risk att vaccin eller de som smittats tidigare och därför utvecklat antikroppar inte är immuna. 

https://www.google.com/amp/s/www.thesun.co.uk/news/13740024/fears-covid-vaccine-less-effective-new-brazilian-strain/amp/

https://www.bbc.com/news/health-55659820

Finns i dagsläget inget som tyder på att vaccin inte ska fungera mot den mutationen (eller någon annan för den delen). Vaccinen ger dessutom skydd mot flera olika delar av viruset (förenklat), så även om strukturen ändras så att vaccinens effektivitet påverkas kan vaccinen som finns idag ändå ge partiellt skydd.

Och skulle mot förmodan vaccinen ändå inte fungera går det mycket snabbare att anpassa ett vaccin så att det fungerar mot den nya varianten än det har tagit att utveckla och testa "grundversionen".

OnT: Ja, brukar ha när jag handlar mat


   
SvaraCitera

Hur:

😀 opraktiskt värre att ha under undersökningen

Jaja så klart, tänkte ta av munskyddet när mitt namn blir uppropat 😀


   
SvaraCitera

Ruttenfisk:

https://www.bbc.com/news/health-55659820

Finns i dagsläget inget som tyder på att vaccin inte ska fungera mot den mutationen (eller någon annan för den delen). Vaccinen ger dessutom skydd mot flera olika delar av viruset (förenklat), så även om strukturen ändras så att vaccinens effektivitet påverkas kan vaccinen som finns idag ändå ge partiellt skydd.

Och skulle mot förmodan vaccinen ändå inte fungera går det mycket snabbare att anpassa ett vaccin så att det fungerar mot den nya varianten än det har tagit att utveckla och testa "grundversionen".

OnT: Ja, brukar ha när jag handlar mat

Det är inte bara vaccinen, det gäller också de som redan haft covid som kan bli smittade av nya varianter eftersom de inte är immuna eller har rätt antikroppar. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Det är inte bara vaccinen, det gäller också de som redan haft covid som kan bli smittade av nya varianter eftersom de inte är immuna eller har rätt antikroppar. 

Även där kan det finnas ett partiellt skydd, så även om man smittas kanske det blir ett mycket mildare sjukdomsförlopp


   
SvaraCitera
Lokes

Nope men använde hela tiden förut


   
SvaraCitera