Aviseringar
Rensa alla

Apache(Digest error) server slutar funka?


Ämnesstartare

Jag har kört en webserver hemifrån ett tag nu på windows XP(Ja, jag vet att det inte är det bästa att köra det på) och nu helt plötsligt så har det slutat fungera, det vill helt enkelt inte starta(Det är igång typ nån sekund och sen stängs det av igen). Har suttit och sökt på google men inget av det jag läst/hittat hitintills har hjälpt,

får bara såna här felmeddelanden i loggen varje gång jag försöker starta servern!

[Tue May 18 16:07:07 2010] [warn] pid file C:/xampp/apache/logs/httpd.pid overwritten -- Unclean shutdown of previous Apache run?
[Tue May 18 16:07:07 2010] [notice] Digest: generating secret for digest authentication ...
[Tue May 18 16:07:07 2010] [crit] (-2146173815)Unknown error: Digest: error generating secret: Unknown error
Configuration Failed
[Tue May 18 16:07:10 2010] [warn] pid file C:/xampp/apache/logs/httpd.pid overwritten -- Unclean shutdown of previous Apache run?
[Tue May 18 16:07:10 2010] [notice] Digest: generating secret for digest authentication ...
[Tue May 18 16:07:10 2010] [crit] (-2146173815)Unknown error: Digest: error generating secret: Unknown error
Configuration Failed

Så är det någon som är lite pro på Apache och hur det funkar som kanske skulle kunna hjälpa mig lite? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Modula:

Så är det någon som är lite pro på Apache och hur det funkar som kanske skulle kunna hjälpa mig lite? [smile]

Den första delen är för att apache inte tog bort sin pid-fil senast den körde, antagligen för att digest inte funkar som det ska. Kanske borde du installera om apache? Windows gillar ominstallationer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Kanske borde du installera om apache? Windows gillar ominstallationer.

Jo, håller på med det just nu. 🙂

edit: Jag blir galen! Hel ominstallation av det, inte gjort något förutom att installera det!

[Tue May 18 16:29:29 2010] [notice] Digest: generating secret for digest authentication ...
[Tue May 18 16:29:29 2010] [crit] (-2146173815)Unknown error: Digest: error generating secret: Unknown error
Configuration Failed


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Modula:

[Tue May 18 16:29:29 2010] [crit] (-2146173815)Unknown error: Digest: error generating secret: Unknown error
Configuration Failed

Har aldrig använt apache under windows, tror inte jag kan hjälpa dig tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför kör du en webbserver under Windows? Varför apache? Virtualiserat?


   
SvaraCitera
Tyrael

Tänkte säga installera XAMPP men märkte att du redan kör det.. [confused]


   
SvaraCitera

I nödfall får du väll byta webbserver, även om apache är trevlig^^


   
SvaraCitera

När man Googlar felet (som du säkert redan gjort) dyker det upp en mängd olika förslag för vad det kan tänkas bero på. Inget som är särskilt klart dock, vad jag kunde hitta ...

XAMPP/WAMP har jag alltid upplevt som instabila. Körde båda under Windows Vista, och både fick efter en vecka (vardera) problem med MySQL.

Inte för att vara jättegay, men om du har möjlighet vore det ganska bra att:

a) Säkerhetskopiera alla skript och/eller HTML-filer du har.
b) Gå över till en enkel Linux-distro, t.ex. Ubuntu eller Mint.
c) Installera AMP icke-virtualiserat. Det går på ca 5 minuter med Synaptic Package Manager.
d) Migrera dina filer till katalogen /var/www
e) Done


   
SvaraCitera